Dalam sejarah automotif, banyak pencapaian gemilang telah direkodkan. Ada yang memuji kereta, ada yang memuji pemandu, dan ada yang memuji kedua-duanya. Namun ini adalah kisah pemandu ujian dan Toyota TS010, di mana kedua-duanya berkongsi darah (barangkali) dan tulang yang retak. 

Toyota TS010  Raksasa Litar Group C

Toyota TS010 dibangunkan untuk mematuhi peraturan baru Kejohanan Kereta Sport Dunia FIA 1992. Enjin V-10 mempunyai lima injap setiap silinder dan sudut V 72 darjah. Kereta ini menjadi asas ujian teknologi multi-injap Toyota. 

Dalam tetapan maksimum, enjin ini menghasilkan 700 kuasa kuda. Untuk perlumbaan di Le Mans, enjin perlu diturunkan kepada 600 kuasa kuda. Gearbox manual enam kelajuan menghantar kuasa ke roda belakang. Dengan spesifikasi Le Mans, TS010 boleh mencapai kelajuan maksimum 215 mph (346 km/h) dan mempunyai berat kering 1,653.4 paun (750 kg), terima kasih kepada monocoque gentian karbonnya.

Toyota TS010 - Livery Biru, Putih
Toyota TS010 – Livery Biru, Putih

Spesifikasi Toyota TS010

– Enjin: 3.5-liter naturally-aspirated V-10

– Kuasa: 700 HP

– Kuasa De-tuned: 600 HP

– Transmisi: enam-kelajuan manual

IKLAN

– Kelajuan Maksimum: 215 mph (346 km/h)

– Berat: 1,653.4 paun (750 kg)

Sisi belakang TS010
Sisi belakang TS010

Kisah Pemandu Ujian Toyota

Kereta juga boleh mematahkan tulang rusuk tanpa kemalangan. Namun ada faktor luaran yang perlu diambil kira. Andy Wallace, pada masa itu pemandu ujian untuk Toyota, berkongsi kisahnya dalam satu temubual. 

Ia berlaku pada Februari 1992 apabila pasukan lebih daripada 50 jurutera dan lima pemandu ujian ‘berkampung’ di litar perlumbaan Eastern Creek di Australia selama sembilan hari untuk ujian ketahanan dan kelajuan.

Muka Bumi Litar

Litar Eastern Creek mempunyai lurus yang panjang, diikuti oleh selekoh kiri berkelajuan tinggi yang boleh diambil pada 315 km/h (196 mph). Selekoh ini boleh diambil dengan kelajuan penuh, tetapi ada satu masalah – bonggol di tengah-tengahnya.

IKLAN
Kereta Litar dari Toyota untuk perlumbaan endurance
Kereta Litar dari Toyota untuk perlumbaan endurance

“Saya melalui selekoh itu dan merasakan retakan besar ini, dan dua tulang rusuk saya patah serta-merta hanya dengan memandu kereta,” kata Andy. Perkara yang sama berlaku kepada pemandu seterusnya, Hitoshi Ogawa. Seperti Wallace, pada penghujung jam pertama, di tempat yang sama, perkara yang sama berlaku kepada Ogawa.

Punca yang mungkin menyebabkan kejadian ini;

  1. Keletihan Tulang (Bone Fatigue): Seperti kerangka kereta dan komponen mekanikal yang boleh mengalami keletihan logam, tulang dalam badan manusia juga boleh mengalami keletihan tulang. 

Keletihan tulang disebabkan oleh retakan tekanan. Faktor utama yang boleh menyumbang kepada ini termasuk latihan intensif dan pendedahan kepada persekitaran yang ekstrem. Perlumbaan ketahanan boleh dilihat sebagai salah satu bentuk pemanduan kompetitif yang paling ekstrem, jadi tidak mustahil keletihan tulang boleh berlaku dalam senario ini.

TS010 - 600HP, Bertanding di LeMans
TS010 – 600HP, Bertanding di LeMans
  1. Daya Mendap TS010 (Downforce): Selekoh Turn 1 di Eastern Creek boleh diambil pada kelajuan lebih daripada 190 mph (307 km/h). Dalam mod “corner carver” maksimum, kereta ini boleh menghasilkan dari 5,249 paun (2,381 kg) hingga 7,298 paun (3,310 kg) daya mendap, bergantung pada tetapan.
  2. Peralihan Daya Graviti (G-Force): Daya Graviti maksimum yang boleh dialami oleh manusia adalah 9G dan itu hanya untuk beberapa saat. Walaupun ada yang mencadangkan bahawa daya G yang dialami oleh Wallace dan Ogawa adalah sekitar 5G. Sebenarnya kadar peralihan daya G yang menyumbang kepada tulang rusuk yang patah. Bonggol di Turn 1 mencipta sentakan yang menyebabkan peralihan pantas dalam daya G, yang akhirnya menyebabkan tulang rusuk kedua-dua pemandu patah.

IKLAN

TS010 Diabadikan dalam Sejarah

Kesimpulannya, Toyota TS010 adalah sebuah mesin yang berkuasa dan mempunyai kejayaan perlumbaan. Kualitinya yang luar biasa adalah identitinya walaupun dengan enjin yang baru. Ia lebih boleh dipercayai daripada jangkaan jurutera dan pemandu. Selepas sembilan hari ujian (dan tulang rusuk yang patah), jurutera Jepun memuji kereta ini sebagai “lebih kuat daripada pemandu.”

Kereta lumba Group C ini akhirnya digantikan oleh Toyota TS020 dan seterusnya TS030. Andy Wallace sendiri berkata, “Toyota itu, sehingga hari ini, adalah salah satu kereta lumba terbaik yang pernah saya pandu – ia luar biasa. Sayangnya, Peugeot membina kereta yang sedikit lebih baik.”

Dari TopSpeed

Baca UMW Toyota Catat Angka Positif Setakat Mei 2024

++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di YoutubeInstagram &  TikTok.

 

Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI