Akhirnya BMW Motorrad secara rasmi mengumumkan model adventure R 1300 GS keluaran 2024 cukup dinantikan ramai selepas tampil ‘mencuit’ peminat motosikal kembara di seluruh dunia dengan gambar pandu uji motosikal tersebut.

Berbeza dengan model terdahulu, kali ini ia hadir dengan beberapa teknologi dan pembaharuan baharu. Di antaranya ialah kerangka yang 12 kg lebih ringan, sistem serba baharu dan yang paling kritikal, ianya lebih berkuasa berbanding model GS yang lain.

R 1300 GS dikuasakan oleh enjin boxer yang menghasilkan 145 HP dan daya kilas 149 Nm. Peningkatan prestasi ini dihasilkan daripada penggunaan dimensi silinder yang lebih besar, di ikuti dengan ruang bore lebih lebar dan sesondol baharu.

Selain lebih lincah, enjin ini juga menawarkan penggunaan bahan api yang sama jimat dengan R1250 GS.

Kredit Foto: Careta.my

Kedudukan posisi kotak gear juga telah diubah ke bahagian bawah enjin. Ia secara tidak langsung  turut merendahkan pusat graviti bagi pengendalian yang lebih baik dan juga mengurangkan sehingga 6.49 kg berat enjin secara keseluruhan.

BMW turut menawarkan pilihan tambahan gear Shift Assistant Pro buat mereka yang ingin tunggangan yang jitu dan telus. Manakala untuk sistem suspensi, R 1300 GS menggunakan suspensi EVO Telelever yang baharu di hadapan dan Evo Paralever di bahagian belakang.

IKLAN

Fungsi Dynamic Suspension Adjustment (DSA)  ditawarkan sebagai pilihan tambahan di mana ia menawarkan pelarasan dinamik bergantung kepada mod dan situasi tunggangan.

Untuk memberi kesesuaian kepada pelbagai fizikal penunggang, BMW R 1300 GS turut dilengkapi dengan pelarasan ketinggian adaptif, bar hendal yang boleh ditinggikan sehingga 30 mm, serta sistem suspensi sukan yang mampu menambah 20 mm jarak pergerakan roda.

Terdapat empat mod tunggangan yang terdapat pada model ini secara standard iaitu Enduro, Rain, Road dan Eco. Untuk yang berjiwa off-road, anda pasti menyukai mod Enduro kerana ia difokuskan untuk tunggangan seperti itu.

Kredit Foto: Careta.my

Antara perubahan besar yang dibuat BMW Motorrad ke atas model ini adalah dengan menukar keseluruhan lampu ikonik tidak simetri mereka dan menggantikan dengan rekaan lampu berbentuk X.

IKLAN

Sistem pencahayaan model ini menggunakan LED Matriks yang didatangi secara standard, dimana dua unit LED untuk suluhan rendah dan tinggi, serta empat unit LED tambahan sebagai lampu nyalaan siang (DRL) berbentuk X.

Pilihan perincian tambahan lain seperti fungsi Headlight Pro yang membantu suluhan adaptif bergantung kepada arah motosikal bergerak turut ditawarkan untuk R 1300 GS ini.

Ciri keselamatan yang terdapat pada model ini juga boleh dikatakan canggih kerana ia menggunakan sistem brek terdiri dari angkup empat omboh di hadapan dan angkup dua omboh di bahagian belakang.

Menerusi penalaan ABS Pro, sistem ABS untuk bahagian belakang boleh dimatikan, manakala fungsi Dynamic Brake Control pula boleh menghalang pulasan pendikit yang tidak disengajakan untuk memaksimumkan kuasa brek pada roda belakang.

IKLAN
Kredit Foto: Careta.my

Skrin paparan maklumat masih mengekalkan skrin paparan TFT bersaiz 6.5 inci berwarna penuh yang menawarkan fungsi navigasi dan boleh dihubungkan kepada peranti pintar menerusi sambungan Bluetooth.

Ciri lain yang terdapat pada model ini termasuklah sistem tanpa kunci (keyless Ride), soket pengecasan USB, pemanas pendikit dan juga pelindung tangan yang lengkap dengan lampu indikasi membelok.

Terdapat tiga varian yang boleh dipilih iaitu Triple Black, GS Trophy dan Option 719 Tramuntana. Harganya pula masih tidak di dedahkan, namun dijangkakan ia bermula dari RM150,000 ke atas. Sama-sama kita nantikan!

++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram &  TikTok.

Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download seeNI sekarang!

KLIK DI SEENI