Dipertontonkan kepada umum ketika acara Bangkok Auto Show yang sedang berlangsung, Motosikal buatan Thailand yang dikenali sebagai Felo TOOZ menarik perhatian umum kerana saiz yang luar biasa dan mempunyai struktur yang hampir sama dengan Honda Goldwing. Lebih menarik, motosikal bersaiz gergasi tersebut merupakan sebuah motosikal elektrik dan mungkin merupakan motosikal elektrik yang terbesar di dunia.
Prototaip TOOZ ini dikatakan mempunyai jarak perjalanan sejauh 720km dengan sekali pengecasan dan mampu mencapai kelajuan maksimum sehingga 205 km/j meskipun mempunyai saiz fizikal yang agak besar.
Mempunyai ciri-ciri mewah seperti motosikal berkuasa tinggi yang lain, motosikal ini dilengkapi dengan panel instrumen TFT 12 inci yang boleh disambungkan ke telefon pintar anda, mempunyai sistem audio 6 saluran, sistem pemantauan tekanan tayar (TPMS), ABS serta sistem kawalan traksi.
Ads
Motosikal ini menyokong pengecasan TYPE2 yang membolehkan bateri dicas daripada 20% ke 80% hanya mengambil masa 30 minit sahaja. Dengan menggunakan teknologi V2L, anda boleh menggunakan bateri motosikal untuk membekalkan kuasa ke rumah anda.
Menghasilkan motosikal di Thailand merupakan salah satu idea yang baik, kerana kebanyakan pengeluar motosikal terbesar di dunia sudah menghasilkan motosikal di sana. Honda, Yamaha, Suzuki, Kawasaki, BMW, Triumph dan Ducati semuanya menghasilkan sebahagian daripada rangkaian global mereka di negara tersebut.
Ads
Maklumat mengenai kapasiti dan jenis bateri motosikal ini masih belum di dedahkan namun mungkin pengeluaran motosikal ini bakal menjadi kenyataan dan bukan sekadar hanya prototaip.
Jangan lupa layari semua platform sosial Roda Panas untuk pelbagai informasi berkenaan isu automotif semasa, tips,Q&A dan reviu kenderaan yang menarik untuk tontonan anda!
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Menurut kenyataan rasmi daripada Persatuan Automotif Malaysia (MAA), jumlah keseluruhan kenderaan (Total Industry Volume – TIV) yang didaftarkan pada separuh pertama tahun 2024 mencatatkan peningkatan sebanyak 6.6%.
Dari Januari hingga Jun 2024, sebanyak 390,296 unit kenderaan baru telah dijual, berbanding 366,176 unit pada tempoh yang sama tahun sebelumnya. Ini merupakan peningkatan sebanyak 24,120 unit.
Peningkatan Jualan Kenderaan Penumpang
Segmen kenderaan penumpang menjadi penyumbang utama kepada peningkatan TIV ini. Sebanyak 356,859 unit kenderaan penumpang telah terjual, mencatatkan peningkatan 9.2% berbanding 326,697 unit pada tempoh yang sama tahun lalu.
Sebaliknya, segmen kenderaan komersial mencatatkan penurunan sebanyak 15.3%, dengan 33,437 unit terjual berbanding 39,479 unit pada tahun sebelumnya.
Faktor Penyumbang Peningkatan TIV
Beberapa faktor telah dikenalpasti sebagai penyumbang kepada peningkatan ini:
Ekonomi Domestik yang Kukuh: Keluaran Dalam Negara Kasar (KDNK) Malaysia meningkat pada kadar 4.2% pada suku pertama 2024, berbanding 2.9% pada suku keempat 2023.
Kadar Dasar Semalaman (OPR) yang Stabil: Kadar OPR kekal pada 3% sejak Mei 2023, memberikan persekitaran ekonomi yang kondusif.
Persekitaran Sosio-Politik yang Stabil.
Pasaran Pekerjaan yang Stabil.
Pelancaran Model Baru yang Berjaya: Banyak model baru dengan ciri-ciri menarik dan mampu milik dilancarkan dan diterima baik oleh pasaran.
Peningkatan Jualan Kenderaan Elektrik (BEV): Jualan BEV meningkat dengan ketara berikutan pengenalan banyak model baru pada separuh pertama 2024.
Perodua dan Proton, dua jenama tempatan utama, terus menunjukkan prestasi yang cemerlang.
Perodua mencatatkan jualan sebanyak 169,849 unit, menyumbang 43.5% daripada jumlah keseluruhan jualan kenderaan, manakala Proton mencatatkan jualan sebanyak 72,088 unit.
Secara keseluruhan, kedua-dua jenama ini menyumbang 62% daripada pasaran, meningkat daripada 60.3% pada tahun sebelumnya.
Peningkatan dalam Pengeluaran
Jumlah keseluruhan pengeluaran kenderaan pada separuh pertama 2024 juga mencatatkan peningkatan sebanyak 8.1%, dengan jumlah 392,052 unit berbanding 362,535 unit pada tempoh yang sama tahun lalu.
Ini selari dengan peningkatan permintaan untuk kenderaan baru.
Ramalan TIV 2024
MAA juga telah mengkaji semula ramalan TIV untuk tahun 2024.
Dengan mengambil kira faktor-faktor seperti ekonomi yang kukuh, OPR yang stabil, dan pelancaran model baru, MAA kini meramalkan TIV 2024 akan mencapai 765,000 unit, lebih tinggi daripada ramalan asal sebanyak 740,000 unit.
Secara keseluruhan, prestasi industri automotif Malaysia menunjukkan peningkatan yang memberangsangkan pada separuh pertama 2024, dengan jangkaan peningkatan yang berterusan untuk baki tahun ini.
Ini menunjukkan keyakinan yang tinggi dalam pasaran kenderaan domestik serta prospek ekonomi negara yang stabil dan positif.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Proton kini selangkah lebih dekat untuk merealisasikan kereta elektrik (EV) apabila pengeluar automotif nasional itu secara rasmi memperkenalkan Proton e.MAS sebagai nama sub-jenama baru yang berorientasikan EV.
Walaupun tiada kenderaan sebenar didedahkan pada sidang media, syarikat itu mengumumkan bahawa Proton e.MAS EV pertama akan dilancarkan menjelang akhir tahun 2024.
Platform Produk
Asas kepada model Proton e.MAS yang akan datang adalah platform Global Modular Architecture (GMA) baru yang dibangunkan bersama dengan Geely. Proton tidak mendedahkan butiran mendalam mengenai GMA pada acara hari ini. Kecuali fakta bahawa platform ini merangkumi pelbagai jenis badan kenderaan.
Selain itu, GMA juga telah dibangunkan untuk menyokong pelbagai setup EV termasuk kenderaan elektrik bateri (BEV), hibrid plug-in (PHEV), dan hibrid (HEV).
Model pertama yang diberi kod nama Proton GMA 01 dijangka akan dilancarkan secara rasmi pada Disember 2024. Namun, terdapat desas-desus yang berterusan bahawa EV pertama Proton akan berdasarkan model Geely Galaxy E5.
Infrastruktur Perkhidmatan Selepas Jualan Giat Dibangunkan
Sementara itu, Proton turut mendedahkan bahawa mereka telah membentuk rangkaian pengedar untuk sub-jenama EV Proton e.MAS yang baru. Malah, 17 pengedar telah dilantik setakat ini dan syarikat itu menyasarkan untuk meningkatkan jumlah tersebut kepada 30 menjelang tahun 2025.
Sekali lagi, butiran terperinci tidak banyak disebut di pentas walaupun pembentangan oleh Pengarah Kanan Strategi Korporat Proton, Yusri Yusuf, menyebut bahawa akan ada dua jenis cawangan Proton e.MAS. Salah satunya adalah Proton EV Centre berstatus 3S. Manakala satu lagi adalah Proton EV Space berstatus 1S yang akan ditempatkan di pusat membeli-belah dan lokasi “brand centre”.
Pembentangan tersebut juga menyenaraikan beberapa perkhidmatan yang boleh dijangka oleh pelanggan di cawangan Proton e.MAS ini. Perkhidmatan tersebut termasuk jualan, servis kenderaan, perkhidmatan badan & cat serta pengecas EV.
Kenapa Nama Proton e.MAS ?
Menurut Ketua Pereka Proton, huruf e dalam nama tersebut mewakili Elektrifikasi sementara MAS adalah singkatan bagi Malaysia. Model Proton e.MAS akan menampilkan lencana e.MAS di belakangnya. Walaupun logo kepala harimau masih digunakan. Logo baru ini mempunyai reka bentuk 2D rata berbanding logo 3D yang digunakan pada model ICE Proton semasa.
Mereka yang mengikuti perkembangan Proton selama bertahun-tahun mungkin ingat bahawa pengeluar automotif ini pernah menggunakan nama EMAS sebelum ini walaupun bukan untuk kenderaan yang dilepaskan ke pasaran.
Pada tahun 2010, Proton memperkenalkan tiga kereta konsep yang secara kolektif dikenali sebagai Proton EMAS yang bermaksud Eco Mobility Advance Solution. Ditunjukkan pada Geneva Auto Show 2010, konsep PHEV ini direka oleh Italdesign Guigiaro dengan kerjasama Lotus Engineering.
Jadi, dalam satu cara, pengenalan nama jenama Proton EV hari ini kelihatan seperti momen yang penuh makna bagi Proton dalam perjalanan mereka menuju elektrifikasi.
Jika anda pemilik Nissan GT-R R35, pastikan anda tidak melepaskan peluang untuk menjadi sebahagian daripada acara epik GT-R Festival 2024.
Acara ini akan berlangsung dari 4 hingga 6 Oktober 2024 di Crowne Plaza Penang Straits City, Pulau Pinang.
Perhimpunan yang berlangsung selama 3 hari 2 malam ini dijangka menjadi perhimpunan terbesar pemilik GT-R di Malaysia, serta berusaha mencipta rekod dalam Malaysian Book of Records.
Acara yang berlangsung selama tiga hari dua malam ini merupakan sebahagian daripada rangkaian acara “warming up” sebelum Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur, yang dijadualkan berlangsung dari 8 hingga 10 November 2024.
Bagi peminat tegar GT-R, acara ini turut menyediakan peluang untuk bertemu dengan individu penting di sebalik kejayaan model GT-R moden, Hiroshi Tamura, yang dikenali sebagai “Bapa GT-R Moden.”
Hiroshi Tamura: Ikon di Sebalik Kejayaan Nissan GT-R Moden
Bagi mereka yang mengagumi kehebatan Nissan GT-R, nama Hiroshi Tamura pastinya tidak asing lagi.
Tamura bukan sahaja dikenali sebagai Ketua Pakar Produk Nissan, tetapi juga dilabel sebagai bapa kepada GT-R moden.
Berusia 62 tahun, Tamura memulakan kerjayanya di Nissan pada tahun 1984 sebelum dipindahkan ke Autech, anak syarikat Nissan yang bertanggungjawab menghasilkan versi modifikasi GT-R.
Selepas kembali ke Nissan pada 1993, Tamura terlibat dalam perancangan model R34 Skyline GT-R, salah satu model GT-R yang paling digilai sehingga kini.
Pada tahun 2006, beliau dilantik sebagai Ketua Pakar Produk dan sejak itu menjadi simbol utama kepada evolusi GT-R.
Namun, Tamura bukan sekadar seorang jurutera. Beliau juga merupakan seorang pelumba kereta dan ikon dalam dunia permainan video, di mana beliau menyokong aspirasi Kazunori Yamauchi dalam mencipta permainan memandu yang realistik, Gran Turismo.
Sokongan Tamura terhadap inovasi dalam dunia sebenar dan maya menjadikan beliau sebagai individu yang disegani dalam dunia automotif global.
Perhimpunan Epik dan Rekod Baru Menanti
GT-R Festival bukan sekadar perhimpunan biasa.
Ia dijangka menarik penyertaan yang cukup besar untuk mencipta rekod baru sebagai perhimpunan terbesar pemilik GT-R di Malaysia.
Pemilik GT-R bukan sahaja berpeluang berkongsi minat bersama, malah dapat mengambil bahagian dalam pelbagai aktiviti menarik yang disusun sepanjang hujung minggu tersebut.
Penyertaan dibahagikan kepada dua kategori eksklusif – Elite dan Ultimate Elite – dengan harga masing-masing RM1,999 dan RM3,499.
Kedua-dua pakej ini menawarkan pengalaman yang lengkap termasuk penginapan di hotel lima bintang, pelbagai aktiviti eksklusif, dan kesempatan untuk berinteraksi secara dekat dengan Hiroshi Tamura.
Pakej Penyertaan
Elite: RM1,999 (Terhad kepada 250 kereta)
Penginapan 3 hari 2 malam di Crowne Plaza Penang Straits City untuk 2 orang, termasuk sarapan
Makan malam perhimpunan pemilik GT-R
Konvoi pagi merentasi Jambatan Kedua Pulau Pinang menuju Setia Spice
Sesi bertemu Hiroshi Tamura secara eksklusif
Majlis After Party di Crowne Plaza
Penggambaran epik perhimpunan terbesar GT-R di Malaysia
1 t-shirt edisi terhad GT-R Fest
2 tiket percuma ke Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur
Ultimate Elite: RM3,499 (Terhad kepada 20 peserta)
Makan malam eksklusif bersama Hiroshi Tamura di Crowne Plaza
Jaket edisi khas GT-R Festival
2 tiket VIP percuma ke Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur 2024
Penginapan 3 hari 2 malam di Crowne Plaza Penang Straits City
Makan malam perhimpunan pemilik GT-R
Konvoi pagi merentasi Jambatan Kedua Pulau Pinang
Sesi bertemu Hiroshi Tamura secara eksklusif
After Party di Crowne Plaza
Penggambaran epik perhimpunan terbesar GT-R di Malaysia
1 t-shirt edisi terhad GT-R Fest
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
MODENAS mengumumkan harga model terbaharu yang menjadi perbualan hangat peminat motosikal sport tempatan – Kawasaki Ninja ZX-6R.Dipasang sepenuhnya di kilang MODENAS di Gurun, Kawasaki...