Kazuhiko “Smokey” Nagata: Raja Kelajuan dari Jepun yang Menakluki Dunia JDM
Dalam dunia modifikasi kereta Jepun, satu nama yang sangat berpengaruh adalah Kazuhiko “Smokey” Nagata.
Terkenal dengan kepantasan kereta-kereta modifikasinya yang melampaui batas, Nagata dikenali kerana menghasilkan asap tayar yang tebal semasa memecut pada kelajuan yang sukar dipercayai.
Kisah seorang anak petani dari Hokkaido yang menjadi legenda kelajuan dunia ini bukan sahaja luar biasa.
Awal Kehidupan Nagata
Nagata berasal dari latar belakang sederhana, di mana keluarganya bekerja di ladang di Hokkaido, kawasan utara Jepun yang terkenal dengan pergunungan bersalji.
Minatnya terhadap kereta bermula sejak usia muda, dan seawal 16 tahun, beliau membeli sebuah Mitsubishi Galant GTO yang dibaikinya sendiri dengan bantuan seorang eksekutif Toyota tempatan.
Bagaimanapun, kegemarannya memandu secara haram menyebabkan beliau dibuang sekolah, walaupun beliau kemudiannya ditawarkan kerja di pusat servis Toyota yang sama.
Kariernya di sana berakhir apabila beliau tertangkap menghabiskan waktu kerja untuk mengubahsuai keretanya sendiri.
Pengenalan dalam Industri Modifikasi
Berbekalkan minat yang mendalam, Nagata berhijrah ke Tokyo dan menyertai syarikat Trust, pengeluar jenama GReddy yang terkenal.
Di sini, beliau mula dengan tugasan membungkus alat ganti, tetapi kemahirannya dalam modifikasi kereta mula menarik perhatian, sehingga beliau dinaikkan pangkat untuk membantu pasukan lumba syarikat tersebut.
Selepas waktu kerja, beliau diam-diam menghasilkan alat ganti untuk keretanya sendiri, dan ini menarik minat rakan-rakan pelumba jalanan yang lain.
Nama “Top Secret” bagi jenama beliau muncul apabila pihak pengurusan Trust menyedari kegiatan Nagata namun memilih untuk memejamkan mata kerana bakatnya yang luar biasa.
Pada tahun 1991, Nagata akhirnya meninggalkan Trust dan menubuhkan syarikatnya sendiri, Top Secret, yang kini dikenali di seluruh dunia sebagai simbol modifikasi ekstrem.
Kejayaan yang Mencabar Undang-Undang
Untuk membuktikan kehebatannya, Nagata mula menunjukkan kereta-keretanya di Auto Salon Tokyo, tetapi bukan itu sahaja.
Beliau turut menguji kelajuan ciptaannya di lebuh raya Tokyo, tempat beliau melakukan pelbagai aksi memecut yang akhirnya membawa nama Top Secret ke peringkat antarabangsa.
Salah satu aksi yang paling dikenang adalah ketika beliau membawa Toyota Supra dengan enjin RB26DETT ke Britain, di mana beliau mencapai kelajuan hampir 200 mph di lebuh raya A1.
Akibat aksi ini, beliau ditahan oleh polis Britain dan dilarang memandu di negara tersebut.
Projek Supra V12: Ikonik dan Tanpa Tandingan
Salah satu ciptaan Nagata yang paling ikonik ialah Toyota Supra V12.
Beliau menggunakan enjin V12 Toyota Century yang dimodifikasi untuk menghasilkan lebih dari empat kali ganda kuasa asalnya.
Dengan kelajuan tertinggi mencecah 222 mph di litar Nardo Ring, Supra ini bukan sekadar modifikasi biasa.
Supra ini menjadi ikon kepada dunia kereta Jepun yang terus diingati sehingga kini.
Warna Emas dan Piawaian Top Secret
Satu lagi elemen ikonik dalam kereta-kereta Top Secret adalah warna emasnya yang tersendiri.
Hanya kereta yang disahkan secara peribadi oleh Nagata layak mendapat penghormatan warna ini, simbol kepada kecemerlangan dan prestasi.
Model seperti Nissan GT-R R35 dengan kuasa 1,100 hp adalah antara yang menampilkan warna emas ini.
Legasi Nagata yang Terus Hidup
Walaupun Nagata tidak lagi melakukan aksi berisiko tinggi seperti dahulu, beliau masih aktif dalam industri modifikasi.
Beliau masih aktif mengubahsuai model JDM klasik dan moden.
Pengaruh beliau yang mendalam dalam dunia modifikasi JDM menjadi inspirasi kepada generasi baru yang meminati prestasi kelajuan yang ekstrem.
DNagata telah mengukir namanya dalam sejarah automotif Jepun dan dunia.
Beliau meninggalkan legasi yang mungkin tidak akan ditandingi oleh mana-mana tuner automotif lain.
Kepada anda yang ingin melihat secara dekat Nissan GTR R35 daripada Top Secret dan berjumpa sendiri dengan Smokey Nagata, anda boleh hadir ke Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur pada hujung minggu ini.
Baca Juga : Tokyo Auto Salon KL 2024: Top Secret Bawa GT-R Baharu!
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
MINI Aceman Baharu, Crossover Elektrik Pertama MINI di Malaysia
MINI Malaysia telah memperkenalkan MINI Aceman baharu, sebuah crossover elektrik kompak pertama daripada jenama ini.
Rekaannya yang menggabungkan elemen klasik MINI dengan mobiliti bandar yang mampan menjadikan ia sebagai kenderaan ideal untuk pemanduan di kawasan urban.
Reka Bentuk dan Ciri Menarik
MINI Aceman adalah model crossover pertama MINI dalam segmen premium kereta kecil, menawarkan pemanduan elektrik sepenuhnya.
Rekaannya mengekalkan identiti warisan MINI, dengan penampilan yang minimalis tetapi menawan.
Bahagian hadapannya menampilkan gril oktagon yang besar dibingkai dalam warna Vibrant Silver serta lampu utama LED yang unik, memberikan identiti visual yang segar dan moden.
Selain itu, rim jejari Hexagram bersaiz 19 inci dan pelindung tayar yang kukuh menambahkan penampilan sporty.
Kabin Mesra Alam dan Digital
Di bahagian dalam, MINI Aceman mengutamakan keselesaan dan kemampanan.
Kabinnya dilengkapi skrin sentuh OLED 240mm berdefinisi tinggi yang menggunakan Sistem Operasi 9 MINI.
Reka bentuk dalaman turut dihasilkan dengan bahan mesra alam seperti fabrik kait kitar semula, menggantikan penggunaan krom dan kulit.
Prestasi dan Kecekapan Elektrik
Dari segi prestasi, MINI Aceman dikuasakan oleh motor elektrik 160 kW (218 hp) dengan tork 330 Nm.
Bateri berkapasiti tinggi 54.2 kW membolehkan ia mencapai jarak pemanduan sehingga 406 kilometer.
Ciri pemanduan ikonik “go-kart” MINI kekal dipelihara dengan keupayaan pengendalian yang sangat responsif.
Ciri-Ciri Teknologi dan Keselamatan Canggih
MINI Aceman juga menawarkan pelbagai ciri canggih, termasuk mod pengendalian GO-KART dan pengecasan pantas arus terus (DC) hingga 95 kW, yang membolehkan pengecasan dari 10% ke 80% dalam hanya 30 minit.
Kenderaan ini disokong oleh program Bantuan Tepi Jalan MINI yang memberikan perkhidmatan sokongan 24 jam, termasuk tunda percuma dan bantuan kecemasan.
Dengan harga jualan RM213,888.00, MINI Aceman tersedia untuk pelanggan mulai 8 Oktober 2024.
Pelanggan juga boleh melihat kenderaan ini di MINI Roadshow yang diadakan di beberapa bandar utama Malaysia.
Untuk maklumat lanjut, layari: https://www.mini.my/en_MY/home.html.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Hafizh Syahrin Bersedia Untuk Kejuaraan ARRC 2024 Bersama JDT Racing Team
Pelumba Johor Darul Ta’zim (JDT) Racing Team, Hafizh Syahrin Abdullah, semakin selesa dengan jentera barunya untuk menyertai Kejuaraan Motosikal Asia (ARRC) musim 2024.
Semasa sesi latihan persendirian di Litar Antarabangsa Sepang baru-baru ini, pelumba berusia 29 tahun itu telah menunjukkan prestasi yang cemerlang dengan Ducati Panigale V4R, mencecah kelajuan sehingga 313 km/jam.
“Sebelum ini, saya tidak pernah mengendalikan V4. Saya biasanya menggunakan jentera dengan enjin inline… tetapi dengan V4 ini, saya merasai pengalaman yang unik, kita menjadi sebahagian daripada jentera itu,” katanya.
JDT Racing Team bersama Hafizh Syahrin akan menyertai saingan pertama mereka dalam ARRC 2024 dalam kelas Asian Superbike 1000cc (ASB 1000) di Litar Antarabangsa Chang, Buriram, Thailand pada 15 hingga 17 Mac ini.
Hafizh Syahrin, yang menggunakan model terkini jentera buatan Itali ini untuk kali pertama, optimis dapat memberikan saingan terbaik dan mengejar gelaran juara keseluruhan musim ini.
“Pengalaman saya dalam Kejuaraan Motosikal Dunia (MotoGP) sebelum ini akan menjadi modal saya. ARRC bukan cabaran mudah, tetapi saya yakin dengan sokongan daripada pasukan JDT Racing Team, kami mampu berada di podium dan memberikan saingan di tiga tangga teratas,” katanya.
Pada Oktober lepas, JDT meluaskan aktiviti mereka dengan terlibat dalam sukan permotoran bersama Hafizh Syahrin, yang merupakan wakil Malaysia pertama yang bersaing dalam MotoGP pada 2018, dan menjadikan ARRC musim 2024 sebagai projek perintis.
Apabila ditanya tentang persediaannya untuk menghadapi ARRC, Hafizh Syahrin menyatakan bahawa dia telah bersedia dari segi mental dan fizikal, terutamanya kerana pusingan pertama berlangsung semasa bulan puasa.
“Kita sedia maklum bahawa awal tahun cuaca di Thailand agak panas, jadi kita perlu bersedia dengan keadaan cuaca yang lebih kering berbanding di Malaysia. Kami perlu menyesuaikan diri dengan cepat dan saya akan tetap berusaha sebaik mungkin walaupun berpuasa,” katanya.
Kejuaraan ARRC 2024 melibatkan enam pusingan dengan 12 perlumbaan, dengan negara-negara seperti Jepun, China, Thailand, Indonesia, dan Malaysia turut terlibat.
Baca: ‘Drama’ Hari Pertama Ujian Rasmi MotoGP 2024 di Sepang
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Perlis Cadang Operasi Pintu Sempadan Dipanjangkan
Kerajaan Perlis berhasrat untuk mengusulkan penambahan waktu operasi pintu sempadan negara di Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQS) Padang Besar serta ICQS Wang Kelian.
Pada masa ini, operasi hanya berlangsung sehingga pukul 10 malam, tetapi pihak berkuasa negeri berhasrat agar pintu sempadan dapat beroperasi sehingga pukul 12 tengah malam.
Pengerusi Jawatankuasa Hubungan dan Kerjasama Sempadan Perlis, Izizam Ibrahim, menyatakan bahawa pihaknya akan menyediakan kertas cadangan kepada Kementerian Dalam Negeri (KDN) untuk dipertimbangkan.
Beliau menekankan bahawa proses penyediaan kertas cadangan akan bermula selepas perayaan Hari Raya nanti.
“Saya akan berusaha secepat mungkin, tetapi perlu diingat bahawa selepas Hari Raya, satu kajian menyeluruh perlu dijalankan dan perlu diadakan beberapa mesyuarat. Saya yakin kerajaan pusat tidak akan menghadapi masalah untuk memberi kerjasama,” katanya kepada pemberita selepas Program MADANI Ihya Ramadan Bilateral Malaysia-Thailand Peringkat Negeri Perlis 2024.
Turut hadir dalam program tersebut ialah Ketua Polis Perlis Datuk Muhammad Abdul Halim, Pengarah Majlis Keselamatan Negara (MKN) Perlis Arif Helmi Junid, dan Ketua Penolong Pengarah (Keselamatan) Seksyen Keselamatan Pembangunan Sempadan Malaysia-Thailand, Lt Kolonel Mohamad Noh Abdul Kader.
Selain cadangan untuk pintu sempadan di Padang Besar, pihak kerajaan negeri juga mengusulkan agar waktu operasi di ICQS Wang Kelian dipanjangkan hingga pukul 8 malam.
Cadangan ini dipandang sebagai langkah untuk merangsang pertumbuhan ekonomi di Perlis serta meningkatkan sektor pelancongan negeri itu, terutamanya dengan sambutan Tahun Melawat Perlis 2024-2025 yang sedang berlangsung.
Baca: Hafizh Syahrin Berjaya Raih Podium Di ARRC Buriram
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.