Pemandu McLaren, Lando Norris menempah namanya ke dalam senarai pemenang perlumbaan Formula 1 dengan kemenangan yang membanggakan dalam Grand Prix Miami pada Ahad lalu, mengatasi saingan Red Bull, Max Verstappen.
Lando Norris berada di tempat keenam pada peringkat awal perlumbaan manakala rakan sepasukannya memulakan perlumbaan dengan pantas. Oscar Piastri, pada mulanya kelihatan paling berpotensi untuk menimbulkan kejutan, tetapi penggunaan Safety Car di pertengahan perlumbaan memainkan peranan yang sempurna bagi pelumba Britain itu.
Verstappen jatuh di tempat kedua, manakala Charles Leclerc melengkapkan podium di hadapan rakan sepasukan Ferrari, Carlos Sainz, yang bertembung dengan Piastri pada minit-minit terakhir dalam satu insiden yang menghantar pemandu McLaren itu kembali ke pit untuk sayap hadapan baru.
Penamat 10 Teratas
Sergio Perez berada di tempat kelima selepas berhenti di Pit ketika Safety Car sedang digerakkan dalam litar. Lewis Hamilton dan George Russell menyelamatkan beberapa mata dalam hujung minggu yang mencabar bagi Mercedes. Masing-masing berada di tempat keenam dan kelapan.
IKLAN
Yuki Tsunoda memberikan ganjaran lain kepada RB di tempat ketujuh, sementara Fernando Alonso dari Aston Martin melintasi garisan penamat di tempat kesembilan. Esteban Ocon memanfaatkan masalah Piastri dan berjaya tamat di tempat kesepuluh.
Yang Lain…
Selepas bersinar dalam Sprint, Daniel Ricciardo menamatkan perlumbaan di tempat ke-15 pada hari Grand Prix, diikuti oleh Valtteri Bottas (Kick Sauber) dan Lance Stroll (Aston Martin).
Alex Albon adalah penamat terakhir di tempat ke-19, di belakang Haas Kevin Magnussen, yang menjalani hukuman 10 saat kerana perlanggaran dengan pemandu Williams, Logan Sargeant yang mengakibatkan pemandu tuan rumah itu keluar dari perlumbaan.
IKLAN
Apabila perlumbaan tamat dan para pemandu menuju kembali ke pit, emosi jelas dirasai bagi Norris melalui radio ketika dia dan jurutera perlumbaan, bersama ketua pasukan Zak Brown, meraikan satu saat bersejarah yang juga memberikan McLaren kemenangan Grand Prix pertama sejak Monza pada tahun 2021.
Pembelian berulang untuk pengisian RON95 di semua stesen minyak di Kelantan kini tidak lagi dibenarkan. Langkah ini diambil bagi mengelakkan petrol bersubsidi itu diseleweng ke negara jiran, terutama Thailand.
Timbalan Ketua Pengarah (Operasi), Bahagian Penguatkuasa Kementerian Perdagangan Dalam Negeri dan Kos Sara Hidup (KPDN), Shamsul Nizam Khalil, menjelaskan bahawa arahan tersebut dikeluarkan selepas ada pihak yang dikesan cuba menggunakan pembelian berulang untuk mengumpulkan stok RON95 sebelum diseludup ke Thailand.
“Kita sudah mengeluarkan arahan itu kepada semua stesen minyak di Kelantan, di mana taktik pembelian berulang RON95 ini paling tinggi dikesan di negeri itu,” katanya ketika melakukan pemeriksaan Ops Kesan 2.0 di sekitar Arau, pada Ahad lalu.
Bakal Diperluas ke Negeri Lain
Buat masa ini, arahan ini hanya membabitkan Kelantan. Namun Shamsul Nizam menyatakan bahawa ia akan diperluaskan ke negeri-negeri sempadan lain seperti Perlis, Kedah, dan Perak.
“Sebenarnya arahan sudah dilaksanakan di Kelantan sebelum 10 Jun lagi. Sebelum langkah kerajaan melaksanakan penyasaran subsidi diesel. Dengan anggota KPDN ditempatkan di sekitar Kompleks Imigresen, Kastam, Kuarantin dan Keselamatan (ICQs) dan stesen minyak di negeri itu,” katanya.
Walaupun arahan belum dikeluarkan di negeri-negeri lain. Langkah pemantauan sudah dijalankan di negeri-negeri sempadan lain dengan anggota KPDN ditempatkan di kawasan Kompleks ICQs serta stesen minyak kawasan sempadan secara statik.
Taktik Penyeludup
Mengulas tentang taktik yang digunakan oleh sindiket. Shamsul Nizam berkata bahawa mereka biasanya menggunakan kenderaan dengan nombor plat tempatan untuk melakukan pengisian penuh RON95.
“Sebagai contoh, mereka mengisi 60 liter yang sepatutnya boleh digunakan untuk perjalanan antara 500 hingga 600 kilometer. Namun, sebelum mencapai jarak tersebut, mereka sudah mengisi sekali lagi untuk pembelian penuh di mana kita syak minyak diisi itu akan cuba diselewengkan ke negara jiran,” tambahnya.
Beliau menegaskan bahawa kegiatan penyelewengan ini sebenarnya dapat dikesan dengan kerjasama pengusaha stesen minyak bagi memastikan tiada kecurangan berlaku di premis mereka.
“Jika penyeludup ditangkap, pengusaha stesen minyak boleh diambil tindakan kerana membiarkan petrol RON95 dibeli secara berulang. Lesen mereka boleh digantung dan KPDN sudah memberi amaran kepada semua stesen minyak bahawa lesen mereka boleh dibatalkan jika terbukti bersengkongkol dengan penyeludup,” katanya.
Ditanya mengenai bagaimana untuk mengesan kegiatan ini, Shamsul Nizam berkata bahawa pegawai KPDN ditempatkan di stesen minyak. Turut menggunakan kamera litar tertutup (CCTV) untuk tujuan pemeriksaan semula.
RM311.8 juta telah dikumpulkan daripada penjualan nombor pendaftaran kenderaan pada tahun 2023, dengan tambahan kutipan sebanyak RM21 juta daripada nombor plat khas siri M__M, menurut keterangan yang diberikan di Dewan Rakyat.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menjawab soalan Datuk Iskandar Dzulkarnain bin Abdul Khalid (PN-Kuala Kangsar) semasa sesi soal jawab, menyatakan bahawa penjualan nombor pendaftaran kenderaan siri khas tersebut bermula pada tahun 2019, dengan bidaan dimulakan pada tahun 2023. Untuk siri khas ‘M_M’, jumlah hasil jualan mencatatkan RM21 juta.
Siri M_M, yang melambangkan ‘Malaysia Merdeka’, diperkenalkan sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-66, dengan dua huruf ‘M’ mengapit nombor (contohnya, M 8888 M). Loke turut mendedahkan bahawa jumlah kutipan untuk siri GOLD ialah RM17 juta.
Beliau turut mengucapkan penghargaan kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim, Raja Malaysia, yang telah membida nombor plat ‘GOLD1’ dan menyumbangkan kepada hasil kerajaan.
Sebahagian besar daripada hasil tersebut akan disalurkan semula kepada Kementerian Pengangkutan untuk melaksanakan beberapa inisiatif, termasuk bantuan kepada golongan kurang berkemampuan. Menurut Loke, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa Bajet 2024, sebahagian daripada hasil jualan nombor pendaftaran kenderaan akan digunakan untuk membayar ujian memandu bagi lesennya, memanfaatkan lebih daripada 40,000 belia dari keluarga kurang berkemampuan.
Selain itu, sebanyak 100,000 topi keledar, termasuk topi keledar kanak-kanak, akan dibekalkan dan diagihkan secara percuma kepada keluarga kurang berkemampuan, sebagai sebahagian daripada usaha membantu golongan yang memerlukan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Badan pentadbir Formula 1, Fédération Internationale de l’Automobile (FiA), telah mendedahkan set peraturan baharu yang akan menentukan sukan ini dari tahun 2026 dan seterusnya. Peraturan ini menekankan pada kereta yang lebih lincah, kompetitif, selamat dan lebih hijau.
Aerodinamik dan Unit Kuasa Baharu
Peraturan aerodinamik yang disemak semula akan berfungsi seiring dengan peraturan unit kuasa baharu, yang merangkumi peningkatan kuasa bateri dan penggunaan bahan api 100% lestari.
Kemas kini teknikal yang disemak semula ini telah ditetapkan oleh FiA dan telah diumumkan di Montreal menjelang Grand Prix Kanada. Polisi 2026 ini dijangka disahkan oleh World Motor Sport Council pada 28 Jun kelak.
Konsep “Kereta Lincah”
Pengarah Teknikal FiA Single Seater, Nikolas Tombazis berkata, “Dengan set peraturan ini, FIA berusaha membangunkan generasi baharu kereta yang sesuai dengan DNA Formula 1 – kereta yang ringan, sangat pantas dan lincah tetapi tetap kekal di tahap tertinggi teknologi. Untuk mencapai ini, kami bekerja ke arah konsep ‘kereta lincah’.”
Unit Kuasa dan Casis Baharu
Unit kuasa yang direka semula bakal menampilkan pembahagian yang lebih seimbang antara kuasa yang diperoleh daripada elemen pembakaran dalaman dan kuasa elektrik.
Di sisi casis, saiz dan berat kereta telah berjaya dikurangkan sebanyak 30kg, menghasilkan kereta yang lebih dinamik. Selain itu, dua ciri baharu diperkenalkan untuk meningkatkan perlumbaan – aerodinamik aktif untuk mencapai seretan (downforce) yang sangat rendah di jalan lurus dan sistem Manual Override yang akan memberikan pemandu lonjakan kuasa bateri apabila cukup dekat dengan kereta di hadapan mereka.
Fokus pada Kemahiran Pemandu
“Lebih ringan, lebih berkuasa dan lebih tertumpu pada kemahiran pemandu, Peraturan Teknikal Formula 1 FIA 2026 direka untuk menyediakan perlumbaan yang lebih rapat antara pemandu, meningkatkan persaingan antara pasukan dan meningkatkan persembahan.
Selain itu, kami memilih komponen elektrik yang lebih tinggi dalam unit kuasa, kereta yang lebih cekap secara keseluruhan, dan bahan api yang sepenuhnya lestari, sebagai sebahagian daripada usaha kami ke arah masa depan yang lebih lestari untuk sukan ini,” tambah Tombazis.
Masa Depan Sukan yang Lebih Menarik
Presiden FiA, Mohammed Ben Sulayem, berkata, “Hari ini, FIA mendefinisikan masa depan yang sangat menarik untuk puncak sukan permotoran dengan pelancaran set peraturan baharu yang komprehensif untuk Kejohanan Formula 1 FIA 2026 dan seterusnya.
Selepas penerbitan peraturan unit kuasa 2026 dua tahun lalu, kami mengambil peluang untuk mentakrifkan semula peraturan casis untuk sepadan dengan keperluan tenaga unit kuasa baharu.
Berkolaborasi dengan rakan kongsi kami di Formula 1 dan dengan bantuan daripada 10 pasukan dan semua pihak berkepentingan. Ini akan memastikan kejuaraan perdana kami lebih relevan dengan apa yang berlaku di dunia.”
Pengeluar Unit Kuasa Baru
Peraturan unit kuasa telah menghasilkan komitmen daripada pengeluar PU yang sedia ada seperti Ferrari, Mercedes dan Renault, sambil menarik minat Honda untuk kembali dan menggalakkan kedatangan Audi dan Ford, yang akan memasuki melalui perkongsian dengan Red Bull Powertrains.
Kereta Lebih Ringan dan Kecil
Dalam usaha untuk mencipta mesin perlumbaan yang lebih lincah. Jarak roda maksimum dikurangkan sebanyak 200mm kepada 3400mm manakala lebar dikurangkan sebanyak 100mm kepada 1900mm. Berat juga dikurangkan, dengan kereta 2026 akan mempunyai berat minimum 768kg, turun 30kg berbanding model 2022. FiA juga mengatakan bahawa daya downforce telah dikurangkan sebanyak 30% dan seretan sebanyak 55%.
Inovasi Aerodinamik Baharu
Kereta 2026 akan boleh bertukar antara dua konfigurasi, sama ada untuk meminimumkan penggunaan bahan api atau untuk memaksimumkan prestasi. Sistem aerodinamik aktif yang serba baharu, melibatkan sayap depan dan belakang yang boleh bergerak.
Ini akan membolehkan kelajuan yang lebih tinggi dengan satu sudut sayap digunakan dan seretan yang lebih rendah serta kelajuan garis lurus yang lebih tinggi apabila sudut kedua digunakan.
Keselamatan dan Kelestarian
Peraturan struktur hentaman depan disemak semula, memperkenalkan reka bentuk hidung dua peringkat untuk mengurangkan risiko detasmen dalam hentaman awal. Peraturan pencerobohan sisi juga lebih ketat manakala perlindungan di sekitar pemandu dan kawasan sel bahan api telah diperbaiki.
Unit kuasa 2026 akan menggunakan bahan api yang sepenuhnya lestari. Dengan penggunaan kuasa elektrik yang lebih besar dan peralihan ke arah pengagihan kuasa 50% elektrik dan 50% haba.
Dengan semua pembaharuan ini, Formula 1 bukan sahaja menjadi lebih menarik tetapi juga lebih relevan dengan keperluan masa depan.
Kia Corporation dan The Ocean Cleanup, sebuah NGO yang menginovasikan teknologi untuk membersihkan lautan dunia daripada plastik, kini memperluaskan usaha mereka secara global.
Kerjasama ini...