Badan pentadbir Formula 1, Fédération Internationale de l’Automobile (FiA), telah mendedahkan set peraturan baharu yang akan menentukan sukan ini dari tahun 2026 dan seterusnya. Peraturan ini menekankan pada kereta yang lebih lincah, kompetitif, selamat dan lebih hijau.
Aerodinamik dan Unit Kuasa Baharu
Peraturan aerodinamik yang disemak semula akan berfungsi seiring dengan peraturan unit kuasa baharu, yang merangkumi peningkatan kuasa bateri dan penggunaan bahan api 100% lestari.
Kemas kini teknikal yang disemak semula ini telah ditetapkan oleh FiA dan telah diumumkan di Montreal menjelang Grand Prix Kanada. Polisi 2026 ini dijangka disahkan oleh World Motor Sport Council pada 28 Jun kelak.
Gambaran sisi reka bentuk kereta F1 2026 ke hadapan
Konsep “Kereta Lincah”
Pengarah Teknikal FiA Single Seater, Nikolas Tombazis berkata, “Dengan set peraturan ini, FIA berusaha membangunkan generasi baharu kereta yang sesuai dengan DNA Formula 1 – kereta yang ringan, sangat pantas dan lincah tetapi tetap kekal di tahap tertinggi teknologi. Untuk mencapai ini, kami bekerja ke arah konsep ‘kereta lincah’.”
Unit Kuasa dan Casis Baharu
Unit kuasa yang direka semula bakal menampilkan pembahagian yang lebih seimbang antara kuasa yang diperoleh daripada elemen pembakaran dalaman dan kuasa elektrik.
Di sisi casis, saiz dan berat kereta telah berjaya dikurangkan sebanyak 30kg, menghasilkan kereta yang lebih dinamik. Selain itu, dua ciri baharu diperkenalkan untuk meningkatkan perlumbaan – aerodinamik aktif untuk mencapai seretan (downforce) yang sangat rendah di jalan lurus dan sistem Manual Override yang akan memberikan pemandu lonjakan kuasa bateri apabila cukup dekat dengan kereta di hadapan mereka.
Gambaran sudut depan reka bentuk kereta F1 2026 ke hadapan
Fokus pada Kemahiran Pemandu
“Lebih ringan, lebih berkuasa dan lebih tertumpu pada kemahiran pemandu, Peraturan Teknikal Formula 1 FIA 2026 direka untuk menyediakan perlumbaan yang lebih rapat antara pemandu, meningkatkan persaingan antara pasukan dan meningkatkan persembahan.
Selain itu, kami memilih komponen elektrik yang lebih tinggi dalam unit kuasa, kereta yang lebih cekap secara keseluruhan, dan bahan api yang sepenuhnya lestari, sebagai sebahagian daripada usaha kami ke arah masa depan yang lebih lestari untuk sukan ini,” tambah Tombazis.
Ads
Masa Depan Sukan yang Lebih Menarik
Presiden FiA, Mohammed Ben Sulayem, berkata, “Hari ini, FIA mendefinisikan masa depan yang sangat menarik untuk puncak sukan permotoran dengan pelancaran set peraturan baharu yang komprehensif untuk Kejohanan Formula 1 FIA 2026 dan seterusnya.
Selepas penerbitan peraturan unit kuasa 2026 dua tahun lalu, kami mengambil peluang untuk mentakrifkan semula peraturan casis untuk sepadan dengan keperluan tenaga unit kuasa baharu.
Berkolaborasi dengan rakan kongsi kami di Formula 1 dan dengan bantuan daripada 10 pasukan dan semua pihak berkepentingan. Ini akan memastikan kejuaraan perdana kami lebih relevan dengan apa yang berlaku di dunia.”
Gambaran atas reka bentuk kereta F1 2026 ke hadapan
Pengeluar Unit Kuasa Baru
Peraturan unit kuasa telah menghasilkan komitmen daripada pengeluar PU yang sedia ada seperti Ferrari, Mercedes dan Renault, sambil menarik minat Honda untuk kembali dan menggalakkan kedatangan Audi dan Ford, yang akan memasuki melalui perkongsian dengan Red Bull Powertrains.
Ads
Kereta Lebih Ringan dan Kecil
Dalam usaha untuk mencipta mesin perlumbaan yang lebih lincah. Jarak roda maksimum dikurangkan sebanyak 200mm kepada 3400mm manakala lebar dikurangkan sebanyak 100mm kepada 1900mm. Berat juga dikurangkan, dengan kereta 2026 akan mempunyai berat minimum 768kg, turun 30kg berbanding model 2022. FiA juga mengatakan bahawa daya downforce telah dikurangkan sebanyak 30% dan seretan sebanyak 55%.
Gambaran hadapan reka bentuk kereta F1 2026 ke hadapan
Inovasi Aerodinamik Baharu
Kereta 2026 akan boleh bertukar antara dua konfigurasi, sama ada untuk meminimumkan penggunaan bahan api atau untuk memaksimumkan prestasi. Sistem aerodinamik aktif yang serba baharu, melibatkan sayap depan dan belakang yang boleh bergerak.
Ini akan membolehkan kelajuan yang lebih tinggi dengan satu sudut sayap digunakan dan seretan yang lebih rendah serta kelajuan garis lurus yang lebih tinggi apabila sudut kedua digunakan.
Keselamatan dan Kelestarian
Peraturan struktur hentaman depan disemak semula, memperkenalkan reka bentuk hidung dua peringkat untuk mengurangkan risiko detasmen dalam hentaman awal. Peraturan pencerobohan sisi juga lebih ketat manakala perlindungan di sekitar pemandu dan kawasan sel bahan api telah diperbaiki.
Ads
Unit kuasa 2026 akan menggunakan bahan api yang sepenuhnya lestari. Dengan penggunaan kuasa elektrik yang lebih besar dan peralihan ke arah pengagihan kuasa 50% elektrik dan 50% haba.
Dengan semua pembaharuan ini, Formula 1 bukan sahaja menjadi lebih menarik tetapi juga lebih relevan dengan keperluan masa depan.
Enam buah feri ikonik yang pernah menjadi simbol perhubungan utama antara Pulau Pinang dan tanah besar kini berdepan risiko dilupuskan.
Ketua Menteri Pulau Pinang, Chow Kon Yeow, menjelaskan bahawa keadaan struktur feri-feri ini semakin uzur dan tidak lagi sesuai untuk kegunaan pengangkutan.
“Saya difahamkan bahagian bawah feri tersebut sudah reput, kalau tak ada orang berminat untuk ambil alih, ia tidak boleh disimpan selamanya,” kata beliau kepada pemberita selepas merasmikan Majlis Penutupan Karnival UDA 2024@Penang di tapak parkir Gravitas Jalan Baru Prai, di sini, pada Ahad.
Kredit Foto : Awani
Peluang Pemuliharaan dan Kekangan Kos
Meskipun Suruhanjaya Pelabuhan Pulau Pinang (SPPP) telah membuka tender untuk cadangan mengubah suai kegunaan feri-feri ini, maklum balas yang diterima setakat ini belum mencukupi.
Chow menyebut bahawa dua daripada feri tersebut mungkin masih boleh diselamatkan—satu yang dimiliki oleh Ideal Property dan satu lagi yang dirancang untuk dijadikan muzium di Tanjung Marina.
Namun, Chow berkata, “SPPP banyak menerima cadangan agar ia kekal digunakan tetapi setelah meneliti kos, bukan senang untuk mengekalkan feri bagi kegunaan perkhidmatan pengangkutan awam tetapi kalau kegunaan lain boleh dipertimbang.”
Kredit Foto : Website Suara Keadilan
Keputusan Pelupusan dan Insiden Terkini
Pengerusi SPPP, Datuk Yeoh Soon Hin, menegaskan bahawa pihaknya memutuskan untuk melupuskan feri-feri ini dengan kadar segera kerana kerja-kerja pembaikan tidak dapat dilaksana susulan pereputan yang serius dan tidak boleh diapungkan.
Ini termasuk insiden terbaru di mana Feri Pulau Kapas karam akibat kebocoran yang tidak dapat diperbaiki.
SPPP telah memajak feri ikonik kepada beberapa syarikat yang layak untuk dijadikan produk pelancongan negeri pada 2021 namun hasrat menjadikan Feri Pulau Kapas sebagai restoran terapung gagal direalisasi susulan ketidakpatuhan pemajak terhadap perjanjian dan pajakan ditamatkan pada Februari 2023.
Kredit Foto : Website Awani
Penutupan Lembaran Sejarah Maritim Pulau Pinang
Perkhidmatan feri ikonik ini telah dihentikan pada tahun 2020 setelah lebih 126 tahun beroperasi, digantikan oleh bot laju untuk penumpang individu serta feri khusus untuk motosikal dan basikal.
Penutupan perkhidmatan feri ini menandakan berakhirnya satu era penting dalam sejarah maritim Pulau Pinang, yang penuh dengan nostalgia dan kenangan bagi penduduk tempatan dan pengunjung.
Atlet kayak kebangsaan, Siti Nurul Masyitah Md Elias, 22, kini ditempatkan di Unit Rawatan Rapi (ICU) di sebuah hospital swasta. Ia selepas mangsa cedera parah akibat dilanggar oleh seorang pemandu mabuk.
Abangnya, Muhamad Syafiq, 29, memaklumkan bahawa Siti Nurul Masyitah telah selesai menjalani pembedahan tulang pelvis dan bahu kanan semalam dan berada dalam keadaan stabil.
“Dua pembedahan tersebut dilakukan serentak dan doktor memberitahu pembedahan seterusnya adalah untuk pembedahan plastik kerana kulit adik tidak boleh diambil dari anggota badannya yang lain,” katanya ketika ditemui wartawan di hospital itu pada Rabu.
Keadaan Helmet yang disarung Masyitah yang diseret sejauh 600 meter dari tempat pelanggaran
Penerimaan Keluarga
Beliau menjelaskan bahawa kemalangan berlaku ketika adiknya dalam perjalanan ke pusat latihan di Persatuan Kanu Negeri Johor, Bakar Batu di Johor Bahru.
Sementara itu, ibu mangsa, Saloma Ramli, 58, berharap agar anak kelimanya itu mendapat pembelaan selepas cedera parah akibat dilanggar pemandu mabuk. Ibu kepada lapan anak itu, yang patah tulang belakang akibat jatuh motosikal pada 21 April lalu, berkata Siti Nurul Masyitah adalah seorang anak yang rajin dan sering membantu merawatnya.
“Saya amat sedih dengan kemalangan yang menimpanya dan harapan saya, pelaku tersebut diambil tindakan yang sewajarnya oleh pihak berkuasa,” katanya.
Motosikal Masyitah yang berada di tengah jalan raya selepas dilanggar pemandu mabuk
Menurut..
Pengerusi Jawatankuasa Belia, Sukan, Pembangunan Usahawan dan Koperasi negeri, Mohd Hairi Mad Shah. Beliau turut melawat atlet tersebut berkata kerajaan negeri akan terus memantau perkembangannya selain membantu dari segi rawatan.
Beliau juga menyatakan bahawa Majlis Sukan Negeri (MSN) Johor bersedia untuk menampung kos pembelajarannya pada masa hadapan.
“MSN memaklumkan akan menampung kos pembelajaran selepas beliau sembuh sepenuhnya. Kami ada peruntukan khas untuk pembelajaran atlet, termasuk untuk menyambung diploma dan ijazah,” katanya.
Masyitah (paling kanan) bersama pasukan kayak negara
Pencapaian Siti Nurul Masyitah
Siti Nurul Masyitah merupakan pelajar semester keenam Diploma Kejuruteraan Mekanikal (Pembuatan) di Politeknik Ibrahim Sultan. Beliau salah seorang atlet kayak dan Dragon Boat Malaysia yang telah memenangi pingat gangsa Sukan SEA 2023 di Kemboja.
Beliau yang menunggang motosikal, dilanggar dari belakang oleh sebuah Toyota Vios pada Sabtu lepas kira-kira 4.30 petang di kilometer 3.5 Lebuhraya EDL menghala ke Kota Tinggi.
Ketua Polis Daerah Johor Bahru Selatan, ACP Raub Selamat dalam kenyataan berkata. “Akibat pelanggaran itu, mangsa mengalami kecederaan retak bahu kanan, tulang pinggul, dan luka di bahagian kaki. Manakala pemandu kereta tidak mengalami sebarang kecederaan. Beliau juga berkata pemandu lelaki berusia 30-an yang positif alkohol itu telah ditahan dan kes disiasat mengikut Seksyen 44 Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Aveta Malaysia melakar sejarah baharu apabila melancarkan cogan kata rasmi terbarunya, “Redefining Boundaries” atau Mentakrifkan Semula Sempadan. Slogan ini menjadi simbol kepada hala tuju jenama tempatan tersebut dalam mendepani persaingan industri motosikal Malaysia yang semakin sengit.
Falsafah Baharu, Semangat Baharu
Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Aveta Malaysia, Steven Lim, cogan kata baharu ini mencerminkan komitmen jenama dalam mendengar suara pengguna dan menyediakan motosikal yang mampu dibanggakan oleh rakyat Malaysia.
“Redefining Boundaries adalah iltizam kami untuk membawa jenama ini ke tahap lebih tinggi dengan menggabungkan inovasi, pengalaman penunggang dan kualiti perkhidmatan. Inilah cara kami membina sebuah jenama kebanggaan Malaysia dengan visi global,” jelas Lim.
Catat Rekod Bersama Komuniti Penunggang
Julai lalu, Aveta berjaya mencatatkan nama dalam Malaysian Book of Records (MBR) selepas menganjurkan penyerahan motosikal terbesar dalam sejarah negara. Majlis yang berlangsung di Seberang Perai, Pulau Pinang ini menyaksikan model baharu Vanguard 250 dan Nova 160 diserahkan secara rasmi kepada pemilik.
Acara yang dirasmikan oleh YB Dato’ Hj. Rashidi bin Zinol, EXCO Negeri Pulau Pinang, turut dihadiri lebih 500 tetamu termasuk pengedar, pelanggan dan peminat Aveta.
Vanguard 250 & Nova 160 Jadi Tarikan Utama
Sejak awal tahun ini, Aveta menerima sambutan luar biasa terhadap dua model utamanya.
Aveta Vanguard 250
Aveta Nova 160
Permintaan tinggi untuk kedua-dua model ini membuktikan Aveta semakin diterima oleh pelbagai segmen penunggang di Malaysia.
Fokus Kepada Keperluan Penunggang
Aveta menekankan aspek praktikal dengan menawarkan motosikal yang relevan untuk keperluan sebenar penunggang Malaysia sama ada untuk perjalanan seharian di dalam bandar atau pengembaraan merentas negeri.
Selain itu, pemilikan Aveta turut dipermudahkan melalui harga kompetitif, prestasi yang boleh diyakini, serta sokongan selepas jualan yang meluas.
Sokongan Padu Selepas Jualan
Aveta kini memiliki rangkaian pusat pengedar, pusat servis dan stokis alat ganti di seluruh negara. Salah satu inisiatif menarik ialah Aveta Care on Wheels iaitu perkhidmatan sokongan bergerak dari pintu ke pintu bagi membantu pengguna yang mengalami masalah teknikal di lokasi yang jauh daripada pengedar sah.
Langkah ini menunjukkan kesungguhan Aveta dalam memberikan pengalaman pemilikan tanpa kompromi, sejajar dengan semangat Redefining Boundaries.
Membina Masa Depan Bersama
Dengan pelancaran cogan kata baharu ini, Aveta menyatukan pelanggan, kakitangan dan rakan pengedar di bawah misi bersama memacu inovasi dan mengukuhkan kedudukan jenama motosikal tempatan di peringkat global.
“Cogan kata ini melambangkan perjalanan kami. Aveta akan terus menolak sempadan, menambah baik kejuruteraan, serta memastikan setiap pemilik berasa sebahagian daripada keluarga besar Aveta,” ujar Lim.
Sime Motors Raikan 45 Tahun Kecemerlangan Automotif Dengan Malam Simfoni di Dewan Filharmonik PETRONAS
Sime Motors meraikan ulang tahun ke-45 penubuhannya dengan sebuah majlis gala...