Salah satu masalah yang sering dihadapi oleh pemilik kereta ialah kucing yang suka memanjat atau tidur di atas badan kereta. Tindakan Kucing nakal yang selalu memanjat kereta sering dilabelkan sebagai “oyen” boleh menyebabkan calar pada permukaan kereta.
Berikut adalah lima tip yang boleh dikongsikan untuk mengatasi masalah ini.
1. Gunakan Bau-Bauan yang Tidak Disukai Kucing
Kucing terkenal dengan deria bau yang tajam. Beberapa bau-bauan tertentu seperti bau citrus, menthol, atau lavender boleh membantu menghalau kucing daripada mendekati kereta anda.
Anda boleh membeli semburan khas yang mengandungi bau-bauan ini dan semburkan di sekeliling kereta anda. Pastikan semburan tersebut tidak mengenai permukaan kereta secara langsung untuk mengelakkan kerosakan cat.
2. Gunakan Alat Bunyi Ultra Sonic
Alat ini akan mengeluarkan gelombang bunyi yang boleh menghalau haiwan dekat dengan kawasan ianya diletakkan. Ianya berfungsi menggunakan sensor dan bunyi tersebut boleh menyebabkan oyen akan tergagnggu dengan frequency bunyi yang kuat.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/06/sg-11134201-7rceb-ltt65l7uwft3c7.jpeg)
Alat ini ada dijual dalam aplikasi dalam talian dan anda boleh cuba mencari alat ini dengan kata kunci : Cat Repellent Ultrasonic. Anggaran harga sekitar RM60 sehingga RM150 bergantung kepada jenis dan kualiti.
3. Gunakan Pelindung Kereta
Memasang pelindung kereta boleh melindungi permukaan kereta anda daripada tercalar atau tercemar oleh kucing. Pelindung kereta yang dibuat daripada bahan yang licin juga boleh menghalang kucing daripada memanjat ke atas kereta anda.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/06/sg-11134201-22100-3wrpdlnbobiva5.jpeg)
Tetapi menggunakan pelindung kereta adalah bergantung kepada kerajinan anda juga, namun jika tidak mempunyai masa untuk menutup kereta anda boleh gunakan alat daripada point yang ke-2.
Baca Juga : Panduan Ringkas Tuntutan Insurans Akibat Kemalangan Dengan Haiwan Liar
4. Sediakan Tempat Alternatif untuk Kucing
Kucing suka mencari tempat yang selesa dan hangat untuk berehat. Dengan menyediakan tempat tidur alternatif seperti kotak atau tempat khas untuk kucing di sekitar kawasan rumah anda, anda boleh mengalihkan perhatian kucing daripada kereta anda.
5. Selalu Bersihkan Kawasan Sekitar Kereta
Kucing sering tertarik kepada kawasan yang kotor atau berbau. Dengan menjaga kebersihan di sekitar kawasan tempat anda meletak kereta, anda boleh mengurangkan peluang kucing untuk mendekati kereta anda. Buang sampah dan sisa makanan dengan betul agar tidak menarik perhatian kucing.
Mengelakkan kucing daripada memanjat atau tidur di atas badan kereta anda bukanlah sesuatu yang sukar. Dengan mengikuti tips-tips yang dikongsikan, anda boleh memastikan kenderaan anda sentiasa dalam keadaan bersih dan terpelihara.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Skuter Bandar Terbaharu Dari SYM – Husky 150
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/04/2-3.jpg)
SYM Husky 150 kini telah dilancarkan di Malaysia dengan harga permulaan dari RM9,998. Diperkenalkan dalam warna Ebony Black dan Pure White, model asas Husky 150 disertai oleh versi Edisi Khas yang datang dengan warna Matte Green dan Wolf Gray dengan harga RM10,298.
Harga tersebut tidak termasuk cukai jalan, insurans, dan pendaftaran, dan pesaing terus bagi Husky 150 adalah Honda ADV160. Setiap model Husky dilengkapi dengan jaminan dua tahun atau 20,000 km terhadap kerosakan pembuatan.
Direka untuk tunggangan dalam bandar, Husky 150 dilengkapi dengan enjin satu silinder empat injap yang menghasilkan kuasa 14.4 hp pada 8,000 rpm dan tork 14.5 Nm pada 6,000 rpm. Secara lazimnya skuter dalam kelas ini, kuasa dipacu melalui roda belakang melalui kotak gear CVT.
Husky 150 datang dengan kawalan cengkaman yang disertakan, serta ABS dua saluran. Suspensi dilakukan dengan fork teleskopik pada roda depan dan monoshock yang boleh diubah pra-beban(pre-load) pada bahagian belakang.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/04/2024-SYM-Husky-150-Matte-Green-Malaysia-6-850x567-2.png)
Saiz roda adalah 13 inci pada bahagian depan dan belakang, dilengkapi dengan tayar 120/70 di bahagian depan dan 130/70 di bahagian belakang. Sistem brek menggunakan cakera hidraulik tunggal pada bahagian depan dan belakang, dengan roda depan mendapat cakera berdiameter 260 mm dan roda belakang dengan unit berdiameter 223 mm.
Kemudahan tunggangan termasuk sistem tanpa kunci yang merangkumi mod kecemasan yang membolehkan anda memulakan Husky 150 walaupun bateri lemah. Skrin TFT-LCD 5 inci yang baru bagi Husky 150 dilengkapi dengan ciri penurunan automatik cahaya bagi kebolehlihatan dalam semua keadaan jalan.
Tangki bahan api Husky 150 boleh memuatkan 15 liter bahan api manakala ketinggian tempat duduk diletakkan pada 785 mm dan beratnya diklaim 153 kg. Sementara itu, pencahayaan LED penuh digunakan di seluruh Husky 150.
Baca: Motosikal Yang Sesuai Untuk Suri Rumah Menghantar Anak Ke Sekolah
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Pusat 3S Sisma Auto Hub Sungai Besi, Destinasi Utama Servis Berkualiti Kenderaan Mewah
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/01/1-1.jpg)
Pada hari ini, Pusat 3S Sisma Auto Hub yang baharu telah pun dibuka di Wisma Sisma Auto di Lebuh Raya Sungai Besi.
Bagi mereka yang berminat dalam membeli, menjual, atau mendapatkan servis untuk kenderaan mereka, Sisma Auto Hub menawarkan pengalaman 3S premium pelbagai jenama. Cawangan Sungai Besi ini merupakan cawangan kedua Sisma Auto Hub selepas kejayaan cawangan Glenmarie yang dibuka pada Februari 2022.
Menurut Pengarah Urusan Kumpulan Sisma Auto, Syed Khalil Syed Ibrahim, “Dalam Sisma Auto Hub, kami menawarkan pengalaman 3S premium yang sama untuk semua keperluan kenderaan mewah anda tanpa mengira jenama. Sama ada anda ingin membeli, menjual, atau mendapatkan servis untuk kenderaan mewah, semuanya ada di Sisma Auto Hub.”
Tambahnya lagi, “Kejayaan operasi cawangan Glenmarie kami menunjukkan bahawa terdapat permintaan tinggi terhadap perkhidmatan unik yang kami tawarkan. Kami gembira dapat membuka cawangan Sisma Auto Hub di aras dua dan tiga Wisma Sisma Auto di Sungai Besi untuk memenuhi permintaan ini.”
Pusat baharu ini dibina khas dengan saiz yang lebih besar dan kemudahan yang lebih baik untuk memenuhi keperluan pelanggan yang semakin meningkat. Dengan lokasi yang strategik di Lebuhraya Sungai Besi yang memberikan akses mudah melalui beberapa lebuhraya, Sisma Auto Hub Sungai Besi dapat memberi perkhidmatan kepada kumpulan pelanggan yang besar di Lembah Klang.
Selain pembukaan pusat servis baharu, pelanggan yang berminat untuk membeli kereta mewah terpakai dapat memilih dari rangkaian kereta terpilih yang telah disahkan, dipilih berdasarkan prestasi dan keadaan yang baik. Setiap kereta telah melalui pemeriksaan teliti dan dibaik pulih agar berada dalam keadaan terbaik.
Pelanggan yang ingin menjual kereta mewah mereka juga boleh melakukannya di Sisma Auto Hub. Kakitangan profesional dan berpengalaman akan melakukan penilaian yang adil dan membantu dalam proses penjualan.
Pusat servis premium Sisma Auto Hub menyediakan peralatan diagnostik terkini untuk menyelenggara pelbagai jenama kereta buatan Eropah. Mereka menawarkan perkhidmatan untuk kenderaan yang dibeli menerusi import selari atau yang telah tamat waranti dari pengeluar.
Sisma Auto Hub Sungai Besi terletak di Wisma Sisma, 855, Lebuhraya Sungai Besi, Sungai Besi, 57100 Kuala Lumpur. Waktu operasi adalah dari 9.00 pagi hingga 7.00 malam pada hari Isnin hingga Jumaat, dan dari 10.00 pagi hingga 5.00 petang pada Sabtu dan Ahad.
Untuk maklumat lanjut mengenai Sisma Auto Hub, layari laman web www.sismaautohub.com atau ikuti mereka di Facebook di FB/SismaAutoHub dan Instagram di @sismaautohub.
BACA: AVETA Malaysia Perkenalkan Aveta Service Corner, Inisiatif Buat Pemilik Motosikal
Mengapa Masih Terdapat Pengeluar Menggunakan Rim Jejari Pada Motosikal?
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/02/Your-paragraph-text.jpg)
Motosikal menggunakan jejari sering kali kita lihat pada keluaran moto motosikal yang lama seperti Yamaha 125z, Honda Ex5 dan pelbagai lagi model motosikal pada tahun 90-an.
Namun pada tahun 2024, hampir semua model motosikal di pasaran telah menggunakan sportrim sebagai standard untuk setiap keluaran baharu motosikal. Timbul persoalan mengapa masih terdapat motosikal berkuasa tinggi seperti BMW GS, Kawasaki Versys X 250 dan KTM 1290 Super Adventure R masih lagi menggunakan jejari sebagai standard untuk motosikal mereka?
Hari ini Roda Panas akan merungkai persoalan ini.
Mengapa Penggunaan Sportrim Menjadi Satu Kemestian Untuk Setiap Model Baharu Motosikal?
“Cast” atau “forged wheels” (yang akan saya sebut sebagai sportrim supaya mudah untuk difahami) menawarkan beberapa kelebihan menarik. Namun masih terdapat sebab fungsi sportrim ini dibina dan digunakan pada motosikal.
Pertama, sportrim adalah ringan dan kuat. Berat boleh menjadi perbandingan yang sukar. Secara logik rim jejari lebih ringan daripada sportrim, namun terdapat juga sportrim yang diperbuat daripada magnesium atau gentian karbon yang sangat ringan dan sering digunakan dalam perlumbaan.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/02/Untitled-design-2024-02-05T153845.363.jpg)
Pada kelajuan yang sangat tinggi, reka bentuk aerodinamik pada sportrim amat penting dan diambil kira apabila mereka direka bentuk, ianya akan menghasilkan lebih banyak kesan aerodinamik untuk menstabilkan motosikal berbanding daripada rim jejari.
Kerana tiada lubang di dalamnya, sportrim juga membenarkan penggunaan tayar tanpa tiub. Tayar tanpa tiub membenarkan penggunaan tayar di atas motosikal untuk bergerak. Sportrim juga susah untuk rosak, kerana hanya ada satu lubang sahaja (valve tiub) berbanding 41 lubang di setiap jejari yang terdapat padai rim.
Daripada sudut pengeluaran, Pemasangan rim jejari memerlukan kos tenaga kerja yang tinggi. Memerlukan ramai tenaga kerja untuk memasang, membuat “balancing” dan memasang tiub tayar. Justeru penggunaan sportrim untuk keluaran motosikal secara “mass produce” akan menjimatkan masa dan kos pengeluar.
Jadi Mengapa Rim Jejari Masih Dibuat?
Sebelum menjawab persoalan ini, adakah anda sedar bahawa kebanyakan motosikal yang menggunakan Rim Jejari pada masa kini adalah kategori motosikal “Adventure/Touring atau Dual Purpose termasuk juga model-model motosikal untuk kegunaan “off road”?
Ya! Rim Jejari sangat berkesan dalam memindahkan impak tenaga daripada seluruh roda berbanding dengan sportrim. Rim jejari mempunyai ciri-ciri yang membolehkan ia untuk “bending”, “twisting”, dan “flexing” apabila terdedah kepada tekanan radial yang kuat.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/02/Untitled-design-2024-02-05T154744.218.jpg)
Sesuai dengan cara tunggangan, motosikal Adventure banyak digunakan di kawasan “off road” yang mempunyai struktur muka bumi yang tidak rata dan penggunaan rim jejari dapat mengurangkan kerosakan pada rim motosikal jika dikenakan tekanan yang agak kuat.
Berbanding sportrim, ianya akan menyerap lebih banyak tekanan dan boleh menyebabkan sportrim itu menjadi bengkok malahan ada juga yang patah dan pecah. Jika roda tidak lagi kukuh secara struktur atau tidak dapat mengekalkan udara pasti ianya akan pecah atau patah.
Namun dengan teknologi yang ada pada masa kini, telah banyak motosikal yang menggunakan Rim Jejari boleh menggunakan tayar tanpa tiub dengan kaedah tertentu namun bagi penulis penggunaan rim jejari nampak lebih klasik dan kemas jika digunakan berbanding dengan penggunaan sportrim.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.