China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Dron tanpa pilot – Sesuai digunakan di kawasan pertanian & ladang
Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Ads
Gambaran masa depan logistik bagi tujuan komersial dan rekreasi
Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ads
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Dron yang praktikal adalah yang boleh berlepas dan mendarat secara menegak – senyap juga kritikal
Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ads
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Ferrari mencapai pencapaian luar biasa apabila model 296 GT3 mencatat kemenangan global ke-100 dalam perlumbaan pembuka tirai Asian Le Mans Series (ALMS) di Sepang, Malaysia.
Kejayaan ini dicapai melalui pasukan Kessel Racing yang mengendalikan kereta “Car Guy Ferrari,” kurang daripada dua tahun selepas model ini memulakan debutnya.
Perlumbaan Penuh Cabaran
Ferrari 296 GT3 mencipta kemenangan 1-2 dalam kelas GT ALMS. Kereta Car Guy Ferrari, yang dipandu oleh Yudai Uchida, Esteban Masson, dan pemandu rasmi Ferrari, Daniel Serra.
Mereka menamatkan perlumbaan di tempat pertama. Di tempat kedua pula, satu lagi 296 GT3 yang dikendalikan oleh pasukan AF Corse turut mengukuhkan dominasi Ferrari di litar ini.
Model 296 GT3, yang diperkenalkan pada Januari 2023, telah mencipta pelbagai kejayaan besar dalam dunia perlumbaan GT. Antara pencapaian paling menonjol termasuk kemenangan keseluruhan di Nürburgring 24 Jam 2023 bersama Frikadelli Racing. Serta kemenangan di kelas GTD Pro pada perlumbaan 24 Jam Daytona 2024 menerusi Risi Competizione.
296 GT3
Tahun ini sahaja, 296 GT3 telah mengumpul dua kemenangan dalam kelas LMGT3 di Kejuaraan Ketahanan Dunia FIA (WEC) melalui Vista AF Corse. Selain meraih lapan gelaran pemandu dan lima gelaran pasukan di pelbagai siri perlumbaan.
Jika termasuk pencapaiannya pada tahun debut, jumlah gelaran ini meningkat kepada 12 untuk pemandu dan lapan untuk pasukan.
Daripada 100 kemenangan yang diraih oleh 296 GT3, 24 daripadanya adalah kemenangan keseluruhan. Manakala baki 76 merupakan kemenangan kelas. Ini termasuk kejayaan dalam konfigurasi LMGT3. Menjadikan model ini salah satu kereta perlumbaan GT3 paling berjaya.
Antonello Coletta, ketua global Ferrari Endurance dan Corse Clienti, meluahkan rasa bangganya: “Pencapaian di Sepang ini mengukuhkan keunggulan projek 296 GT3. Mencatat 100 kemenangan dalam masa kurang dua tahun adalah sesuatu yang luar biasa.
Termasuk kemenangan bersejarah di Nürburgring dan Daytona. Saya mengucapkan tahniah kepada semua pemandu. Termasuk Daniel Serra, serta pasukan Car Guy atas sumbangan mereka kepada kejayaan ini.”
Beliau juga memuji pencapaian Ferrari tahun ini, termasuk kejayaan di Fuji dan Bahrain dalam FIA WEC. Selain gelaran yang dimenangi di Jeddah dalam GT World Challenge Europe.
Kejuaraan ini menutup musim 2024 dengan cemerlang. Menandakan satu lagi babak gemilang dalam sejarah Ferrari dan model 296 GT3, yang terus membuktikan kemampuannya di litar antarabangsa. Ferrari kini bersiap untuk meneruskan momentum ini dalam perlumbaan seterusnya.
Astro, bersama Nu Ideaktiv, kini mempersembahkan program bual bicara baharu dan segar, ‘Borak SeeNI’.
Dibawakan khas untuk anda, program ini membincangkan pelbagai topik menarik, inspiratif, dan relevan dalam kehidupan harian. Setiap Selasa hingga Jumaat, mulai jam 11 pagi, anda boleh menyaksikan rancangan ini secara langsung di Astro Prima (saluran 105).
‘Borak SeeNI’
Bukan sekadar program bual bicara biasa. Ia menyelami isu-isu menarik seperti keluarga, gaya hidup, dan kesihatan, dengan pandangan daripada pakar-pakar terkemuka.
Apa yang lebih menarik, program ini juga mengetengahkan individu berpengaruh dan berjaya. Ini dapat memberi inspirasi kepada penonton dengan kisah pencapaian mereka dalam pelbagai bidang.
Teknologi canggih yang digunakan dalam produksi ‘Borak SeeNI’ juga membezakannya daripada program lain. Dengan aplikasi studio Extended Reality (XR) dan Augmented Reality (AR), visual yang dipersembahkan lebih moden dan memukau.
Ini memberi impak visual yang mendalam kepada penonton dan menjadikan program ini lebih menarik untuk ditonton. AR turut memberi peluang kepada Perusahaan Kecil dan Sederhana (PKS) untuk mempromosikan produk mereka secara lebih dinamik, membuka ruang baharu dalam dunia perniagaan digital.
Menurut Datin Norashikin Habibur Rahman, Naib Presiden, Pembangunan Pengiklanan (Nu Ideaktiv & SME), “Program ini bukan sahaja bual bicara mengenai isu semasa, tetapi juga menggunakan teknologi terkini XR dan AR untuk meningkatkan pengalaman visual penonton.
Kami juga ingin membantu SME mempromosikan produk mereka kepada khalayak yang lebih luas.”
Interaktiviti Penonton
Salah satu keunikan ‘Borak SeeNI’ adalah penekanan pada interaktiviti penonton secara langsung.
Penonton boleh menyertai perbincangan dan memberi pandangan secara terus, menjadikan mereka sebahagian daripada rancangan. Program ini juga dihasilkan oleh Nu Ideaktiv, yang mengambil inspirasi daripada 17 kandungan digital mereka. Kini disesuaikan ke dalam format program bual bicara, meliputi pelbagai aspek kehidupan.
Encik Syamil Fahim, Ketua Pegawai Eksekutif Nu Ideaktiv, menyatakan rasa teruja beliau terhadap kerjasama antara Nu Ideaktiv dan Astro. “Saya yakin kolaborasi ini dapat memperkasa SME dalam memperkukuhkan jenama mereka. Selain memastikan program ini berjaya mencipta impak dalam landskap digital.”
Program ini turut menampilkan gandingan pengacara popular seperti Erra Fazira, Faizal Ismail, Haziq Hussni, Nana Mahazan, Hunny Madu, Dahlia Shazwan, dan Keanu Azman. Mereka dipilih khusus untuk menarik perhatian pelbagai lapisan masyarakat dan menjadikan ‘Borak SeeNI’ relevan kepada semua.
Bagi mereka yang ingin menonton secara fleksibel, ‘Borak SeeNI’ boleh diakses menerusi On Demand di Astro Ultra/Ulti Box. Serta aplikasi SeeNI, Astro Gempak, Astro GO, dan sooka.
Jadi, apa tunggu lagi? Daftar Astro Baharu sekarang dengan tawaran masa terhad serendah RM41.99/sebulan, lengkap dengan pemasangan percuma*! Layari astro.com.my untuk maklumat lanjut.
Lori dan kenderaan barangan telah dikenal pasti sebagai antara yang paling kerap melanggar undang-undang lalu lintas di negeri Perak, dengan lebih daripada 1,200 saman dikeluarkan oleh Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) sehingga bulan lepas.
Datuk Seri Mohamad Nizar Jamaluddin, Exco Infrastruktur, Tenaga, Air dan Pengangkutan Awam Perak, menegaskan bahawa jumlah ini adalah hasil daripada 6,583 saman yang dikeluarkan terhadap pelbagai jenis kesalahan dan kenderaan di seluruh negeri.
Mohamad Nizar menegaskan bahawa JPJ tidak akan memberi kompromi dan akan mengambil tindakan tegas mengikut peruntukan undang-undang terhadap mereka yang melakukan kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987.
“Bermula 1 Januari hingga 31 Januari 2024, jumlah keseluruhan saman yang telah dikeluarkan adalah sebanyak 6,583, dengan kenderaan barangan dan lori menyumbang jumlah kesalahan sebanyak 1,207 saman.
“Ini menunjukkan bahawa terdapat banyak kesalahan yang dilakukan, dan JPJ akan mengambil tindakan membatalkan lesen kenderaan barangan (GDL) atau lesen kenderaan awam (PSV) serta lesen kenderaan motor (LKM) terhadap pemandu dan pemilik kenderaan yang terus degil melanggar peraturan undang-undang jalan raya,” katanya.
Kredit Foto: Sinar Harian
Beliau menyatakan demikian semasa menjawab soalan lisan Noor Azman Ghazali (PN-Alor Pongsu) semasa Persidangan Dewan Undangan Negeri (DUN) di Bangunan Perak Darul Ridzuan di Ipoh.
Mohamad Nizar menjelaskan bahawa JPJ Perak telah melaksanakan tiga kaedah untuk menguatkuasakan undang-undang jalan raya iaitu rondaan menggunakan kenderaan JPJ, rondaan kenderaan tanpa logo JPJ, dan penyamaran.
“Tindakan berat dan setimpal akan diambil menggunakan peruntukan undang-undang melalui pertuduhan di mahkamah sekiranya mereka terus degil melanggar peraturan undang-undang jalan raya yang seterusnya boleh membahayakan nyawa pengguna lain,” tambahnya.
Situasi ini menekankan kepentingan pematuhan terhadap undang-undang lalu lintas bagi keselamatan semua pengguna jalan raya di negeri Perak. Dengan tindakan tegas yang diambil oleh JPJ, diharapkan kesedaran akan pentingnya mematuhi peraturan lalu lintas akan meningkat, menyumbang kepada keselamatan dan keharmonian di jalan raya.
Malaysia Autoshow 2025 – Pentas Kebangkitan Ikonik Itali
Lambretta, jenama skuter lagenda dari Itali yang terkenal dengan reka bentuk klasik dan semangat retro moden, kembali...