Dominasi Model Elektrifikasi dalam Pasaran Malaysia
Volvo Car Malaysia mencatat sejarah baharu dalam industri automotif negara dengan pencapaian luar biasa dalam segmen kenderaan elektrik bateri (BEV).
Tahun 2024 menyaksikan peningkatan ketara dalam jualan model elektrik sepenuhnya, yang menyumbang 30 peratus daripada jumlah jualan runcit syarikat, melepasi penanda aras global Volvo Cars sebanyak 23 peratus.
Lonjakan Jualan Model Elektrifikasi
Volvo Car Malaysia terus mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju dalam elektrifikasi, dengan model BEV dan hibrid plug-in (PHEV) membentuk 83 peratus daripada jumlah jualan tahun lalu.
Ini menunjukkan peningkatan signifikan berbanding 71 peratus pada tahun 2023.
Peningkatan ini seiring dengan aspirasi global Volvo Cars untuk mencapai antara 90 hingga 100 peratus jualan kenderaan elektrifikasi menjelang tahun 2030.
Jualan Tahun 2024 dan Trend Pengurangan MHEV
Sepanjang tahun 2024, Volvo Car Malaysia berjaya menjual sebanyak 1,953 unit kenderaan, dengan model MHEV hanya merangkumi kurang daripada satu perlima jumlah jualan keseluruhan.
Sebagai perbandingan, pada tahun sebelumnya, MHEV membentuk satu pertiga daripada jumlah jualan tahunan syarikat.
Ads
Penerimaan Hebat Terhadap Volvo EX30
Chris Tan, Pengarah Jualan Volvo Car Malaysia, menyatakan bahawa meskipun tahun lalu merupakan tempoh yang lebih kompetitif bagi industri, Volvo Car Malaysia tetap berusaha untuk merealisasikan visi mobiliti yang lebih peribadi, selamat dan lestari.
Pengeluaran model elektrik sepenuhnya Volvo EX30 mendapat sambutan hangat di pasaran Malaysia.
Lebih menarik kumpulan pertama model import habis terjual sebelum pemasangan tempatan bermula.
Kini, Volvo Car Malaysia bersedia untuk memperkenalkan model elektrik utama mereka yang seterusnya, iaitu Volvo EX90.
Ads
Volvo EX90: SUV Elektrik Termaju
Volvo EX90 bakal menjadi SUV elektrik terbesar syarikat.
Model ini dilengkapi teknologi keselamatan tercanggih Volvo Cars termasuk sistem Light Detection and Ranging (LiDAR) , pengkomputeran teras, serta pemantauan pemandu dan penumpang.
Model ini dijangka mengukuhkan lagi reputasi Volvo dalam aspek keselamatan dan inovasi teknologi.
Pengalaman Pelanggan dan Acara Eksklusif
Sepanjang 2024, Volvo Car Malaysia juga memperluaskan pengalaman pelanggan menerusi pelbagai acara eksklusif.
Antaranya sesi pandu uji Volvo EX30, Volvo Safety Driving Experience yang pertama, serta kejohanan sukan Volvo Padel Open yang julung kali diadakan.
Ads
Rekod Jualan Global Volvo Cars
Pada peringkat global, Volvo Cars turut mencatat rekod jualan baharu dengan 763,389 unit kenderaan terjual pada tahun 2024.
Rekod jualan ini meningkat 8 peratus berbanding tahun sebelumnya.
Jualan model BEV meningkat 54 peratus kepada 175,194 unit, manakala jualan PHEV meningkat 16 peratus kepada 177,593 unit.
Secara keseluruhan, kenderaan elektrifikasi menyumbang 46 peratus daripada jumlah jualan global Volvo Cars.
Model BEV sahaja menyumbang 23 peratus daripada keseluruhan jualan, meningkat daripada 16 peratus pada tahun 2023.
Masa Depan Elektrifikasi Volvo Cars
Elektrifikasi kekal sebagai strategi utama Volvo Cars, dengan lima model BEV telah diperkenalkan secara global, dan lima lagi dalam perancangan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Suzuki Malaysia memperkenal tiga model motosikal yang dinanti-nantikan di Malaysia Autoshow 2024 MAEPS Serdang baru-baru ini. Model-model baharu ini, Suzuki GSX-S1000GX, Suzuki GSX-8R, dan Suzuki V-Strom 800, bakal dilancarkan secara berperingkat sepanjang tahun ini.
Mendahului barisan adalah Suzuki GSX-S1000GX, yang digelar sebagai ‘The Supreme Sport Crossover’. GSX-S1000GX menggabungkan teknologi terkini dengan kemampuan untuk perjalanan jauh, menjadikannya pilihan ideal dalam segmen motosikal kembara berkuasa tinggi.
Ia menawarkan kecekapan suspensi, keselesaan posisi penunggangan, serta perincian bantuan elektronik yang canggih, semuanya meningkatkan prestasi sehingga setaraf sebuah superbike.
GSX 1000GX – 3 Warna
Seterusnya..
Suzuki GSX-8R pula mencuri tumpuan sebagai ‘Era Baru Sportbike’. Dikuasakan oleh enjin 776cm³ DOHC jenis engkol 270-darjah kembar-selari. Direka untuk ketangkasan dan tunggangan agresif, model ini sesuai untuk kegunaan bandar dan juga perjalanan jarak jauh yang mencabar. Penampilan yang kemas dan prestasi yang luar biasa dijangka memikat ramai penggemar motosikal berkuasa tinggi.
Melengkapkan trio ini adalah Suzuki V-Strom 800, model kembara dengan tayar tanpa tiub dan enjin kembar selari 776cm³. V-Strom 800 menawarkan kuasa yang dinamik, kendalian mudah, dan keselesaan tempat duduk yang menjadikan perjalanan jauh lebih menyeronokkan.
GSX 800R – Blue
Suzuki Malaysia menjemput semua peminat motosikal untuk merasai sendiri model-model baru ini di Malaysia Autoshow 2024. Selain GSX-S1000GX, GSX-8R, dan V-Strom 800, pelbagai model lain juga dipamerkan, termasuk Hayabusa, V-Strom 1050, 800DE, 1050RR, 250SX, dan siri GSX seperti GSX-S1000GT, GSX-8S, Gixxer 250, Gixxer SF250, dan GSX-S150. Raider R150Fi dan skuter baru Burgman Street 125EX serta Avenis 125 turut dipamerkan untuk pengunjung.
Lebih menarik, Suzuki Malaysia menawarkan sesi tunggang uji khas untuk semua pengunjung berdaftar pada hari Sabtu, 25 Mei, dan Ahad, 26 Mei 2024. Pengunjung boleh merasai pengalaman menunggang motosikal Suzuki di kawasan yang disediakan oleh penganjur. Jangan lepaskan peluang untuk melawat Suzuki Malaysia dan semua model motosikal mereka di Dewan D (Tapak D14 & D17) di MAEPS Serdang dari 22 hingga 26 Mei 2024.
Menteri Ekonomi, Rafizi Ramli, telah mengumumkan bahawa pertimbangan mengenai subsidi bersasar, yang sedang dibincangkan di peringkat kerajaan, akan menjurus kepada bantuan dalam bentuk pindahan tunai bulanan.
Menurut Rafizi, inisiatif ini merupakan sesuatu yang baru dan belum pernah ditawarkan kepada rakyat sebelum ini. Beliau menyatakan bahawa cadangan ini sedang dibincangkan di peringkat kerajaan dan akan diputuskan tidak lama lagi.
“Inisiatif yang sedang dibincangkan adalah mengenai bantuan pindahan tunai secara bulanan. Sebelum ini, bantuan diberikan dalam bentuk tiga atau empat bulan sekali, melalui e-wallet dan lain-lain. Melalui Sistem Pangkalan Data Utama (PADU), kita ingin melakukan reformasi dalam bantuan sosial rakyat untuk jangka masa yang lebih panjang,” kata Rafizi semasa Sesi Townhall Bersama Menteri Ekonomi Berkenaan PADU di Pusat Konvensyen Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) pada Sabtu.
Kredit Foto: Sabah Post
Rafizi juga menekankan bahawa kerajaan tidak boleh menunda tarikh pendaftaran PADU kerana perlu mematuhi jadual piawaian yang telah ditetapkan. Beliau juga berkongsi bahawa kos yang perlu ditanggung oleh kerajaan sekiranya pelaksanaan subsidi bersasar ditangguhkan adalah sekurang-kurangnya RM2 bilion sebulan.
“Kos ini sangat tinggi dan sepatutnya lebih baik jika RM2 bilion itu disalurkan kepada keluarga-keluarga yang memerlukan. Perdana Menteri, Datuk Seri Anwar Ibrahim juga telah mengumumkan dalam Belanjawan 2024 bahawa kita akan melakukan penstrukturan semula subsidi pukal ke arah subsidi bersasar. Jika kita terus menunda pelaksanaan ini, ia bermakna kita akan terus menolak garis masa ke belakang,” jelasnya.
Rafizi juga menegaskan bahawa tumpuan kerajaan bukan sekadar menjaga harga barang, tetapi juga menangani kos sara hidup dengan meningkatkan pendapatan bulanan isi keluarga.
Kredit Foto: Sinar Harian
“Kita sedang cuba muktamadkan kenaikan gaji untuk penjawat awam dan mengenalkan Dasar Gaji Progresif bagi sektor swasta untuk meningkatkan pendapatan. Bagi keluarga yang masih memerlukan bantuan walaupun gaji telah naik, kerajaan akan mempertimbangkan untuk memberikan bantuan tambahan melalui pindahan tunai bulanan sebanyak RM300 atau RM400, bergantung kepada keadaan,” tambah Rafizi.
Inisiatif ini diharap dapat membantu mengurangkan beban kewangan bagi keluarga yang memerlukan dan memberi sokongan yang lebih tepat kepada golongan yang memerlukan bantuan sosial.
Gangguan IT global baru-baru ini menyebabkan kegagalan sistem dan huru-hara dalam urusan orang ramai telah mengakibatkan banyak syarikat penerbangan mengalami kerugian pendapatan yang besar. Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) Capital A Bhd, Tan Sri Tony Fernandes, menyatakan bahawa kerugian tersebut mencecah jutaan ringgit.
Fernandes telah menerima permohonan maaf daripada CrowdStrike, namun beliau menekankan bahawa syarikat penerbangan masih menunggu penjelasan daripada Microsoft mengenai insiden ini.
“Syarikat-syarikat teknologi tidak memiliki empati. Semasa kami berhadapan dengan COVID-19, mereka tidak bertimbang rasa. Sekarang mereka mempunyai masalah dan mengharapkan kami untuk memahami. Syarikat penerbangan memerlukan jawapan dan ganti rugi,” katanya dalam catatan LinkedIn hari ini.
CrowdStrike Holdings Inc, sebuah syarikat teknologi keselamatan siber Amerika yang berpangkalan di Austin, Texas. Menyediakan perlindungan titik akhir, risikan ancaman, dan perkhidmatan tindak balas serangan siber.
KLIA 2
Kesedaran dan Kesiapsiagaan
Berdasarkan huru-hara yang terjadi, Fernandes menekankan kepentingan untuk belajar dan berkembang daripada situasi tersebut. Beliau menjelaskan bahawa keadaan nampaknya telah stabil pada hari kedua gangguan IT global yang merencatkan operasi AirAsia di Terminal 2, Lapangan Terbang Antarabangsa Kuala Lumpur.
“Tetapi kami tidak leka. Kami bersedia untuk sebarang gangguan selanjutnya,” katanya.
Usaha dan Ketangkasan AirAsia
Syarikat penerbangan itu telah menguruskan operasi secara manual, bermula daripada daftar masuk, mencetak pas kemasukan, hingga kepada penghantaran bagasi. Lebih 100 sukarelawan Allstar membantu di lapangan. Mengingatkan Fernandes pada zaman awal AirAsia 23 tahun lepas apabila semuanya dilakukan secara manual.
“Kami berbangga kerana kami telah meminimumkan pembatalan penerbangan disebabkan ketangkasan kami untuk beralih kepada operasi manual dan komitmen ikhlas kami bagi berkhidmat kepada rakyat,” tambahnya lagi.
Walaupun terdapat beberapa kelewatan, Fernandes memberi jaminan bahawa AirAsia berazam untuk menerbangkan semua orang dengan selamat ke destinasi mereka.
AirAsia meneruskan operasi daftar masuk dalam talian pada jam 2 petang hari Sabtu, berikutan masalah IT global yang bermula petang Jumaat.
Aveta Motor Malaysia ingin menjelaskan secara tuntas isu berlarutan berkaitan kekeliruan tentang struktur pemilikan dan hubungan korporat mereka dengan entiti pengedaran motosikal lain di...