Bonggol jalan adalah elemen penting dalam sistem keselamatan jalan raya, direka untuk memastikan kenderaan memperlahankan kelajuan di kawasan tertentu.
Walaupun sering dianggap menyusahkan, ianya mempunyai peranan besar dalam melindungi pengguna jalan raya, pejalan kaki, dan penduduk setempat.
Artikel ini akan membincangkan kepentingan bonggol jalan, undang-undang berkaitan, dan prosedur pembinaan yang sah dan selamat serta cara permohonan.
Kepentingan Bonggol Jalan
Bonggol jalan membantu mengurangkan kelajuan kenderaan secara paksa, terutama di kawasan-kawasan berisiko tinggi seperti kawasan perumahan, sekolah, dan tempat tumpuan awam.
Ini bukan sahaja mengurangkan risiko kemalangan, tetapi juga melindungi nyawa pengguna jalan raya dan penduduk sekitar.
Pembinaan Bonggol Jalan Tidak Sah
Di beberapa kawasan, terdapat individu yang membina bonggol jalan secara persendirian tanpa panduan atau kelulusan yang sah.
Walaupun niat mereka adalah untuk keselamatan, pembinaan secara haram boleh membawa kepada bahaya dan kemalangan.
Bonggol yang tidak menepati spesifikasi boleh merosakkan kenderaan dan mengancam keselamatan pengguna jalan raya lain.
Akta Pengangkutan Jalan 1987
Pembinaan bonggol jalan tanpa kelulusan adalah satu kesalahan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987.
Ads
Seksyen 80 akta tersebut menyatakan bahawa sebarang pembinaan bonggol jalan tanpa hak yang sah dan langkah keselamatan yang mencukupi boleh dikenakan denda atau penjara. Oleh itu, penting untuk mematuhi undang-undang dan mendapatkan kelulusan yang betul.
Untuk membina bonggol jalan yang sah, permohonan perlu dibuat kepada Majlis Perbandaran. Permohonan boleh dikemukakan melalui:
Jawatankuasa Kemajuan dan Keselamatan Kampung (JKKK)
Persatuan Penduduk / Rukun Tetangga
Ahli Majlis / ADUN Kawasan / Ahli Parlimen
Permohonan memerlukan prosedur yang lebih spesifik dan melibatkan sokongan yang lebih kuat daripada penduduk setempat.
Untuk membuat permohonan, persatuan penduduk perlu memainkan peranan utama. .
Ads
Permohonan haruslah dikemukakan oleh persatuan penduduk dan mesti ditandatangani oleh Pengerusi Persatuan Penduduk. Selain itu, sokongan daripada Ahli Majlis kawasan juga diperlukan untuk memperkuat permohonan tersebut.
Satu aspek penting dalam permohonan adalah sokongan majoriti penduduk. Permohonan ini perlu mendapat sokongan melebihi 80 peratus daripada penduduk kawasan yang terlibat.
Ini memastikan bahawa pembinaanya benar-benar diperlukan dan disetujui oleh majoriti penduduk yang terkesan.
Setelah sokongan majoriti diperoleh, permohonan tersebut akan dibentangkan dalam Mesyuarat Jawatankuasa Infrastruktur PBT atau mesyuarat pengurusan tertinggi PBT untuk pertimbangan dan kelulusan.
Proses ini memastikan bahawa setiap permohonan yang diluluskan adalah berdasarkan keperluan sebenar dan telah melalui penilaian yang teliti.
Dengan melibatkan persatuan penduduk dan mendapatkan sokongan majoriti, pembinaan dapat dilakukan dengan lebih berkesan dan memenuhi tujuan utamanya untuk meningkatkan keselamatan jalan raya di kawasan perumahan atau lokasi-lokasi yang memerlukan.
Ads
Syarat-syarat Permohonan
Beberapa syarat yang dipertimbangkan dalam permohonan pembinaan bonggol jalan termasuk:
Jalan pintas yang sibuk seperti jalan yang menghubungkan dua taman perumahan.
Jalan Bandaran (jalan dalam taman perumahan) yang tidak menyambungkan Jalan Negeri / Jalan Persekutuan.
Berhampiran kawasan tumpuan awam seperti masjid, surau, dewan, taman permainan, sekolah, dll.
Berdekatan dengan lampu jalan sedia ada.
Jarak yang sesuai antara bonggol sedia ada.
Tiada petak parkir di kiri atau kanan jalan.
Reka Bentuk Bonggol Jalan
Reka bentuk bonggol jalan perlu mematuhi Arahan Teknik Jalan JKR (18/97) Basic Guidelines On Pedestrian Facilities.
Ini termasuk spesifikasi ketinggian, lebar, dan bahan yang digunakan untuk memastikan ianya berfungsi dengan baik dan selamat.
Pembinaanya memerlukan pematuhan kepada undang-undang dan spesifikasi yang ditetapkan untuk memastikan keselamatan semua pengguna jalan raya.
Dengan mengikuti prosedur yang betul dan mendapatkan kelulusan daripada pihak berkuasa, bonggol jalan boleh dibina dengan berkesan untuk mengurangkan risiko kemalangan dan melindungi nyawa.
Jadilah pemandu yang bijak dan bertanggungjawab dengan mematuhi peraturan jalan raya dan menghargai peranan bonggol dalam keselamatan jalan raya.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Sebagai seorang wartawan automotif, saya sering ditanya mengenai langkah-langkah yang betul untuk jumper bateri kereta.
Ini adalah satu kemahiran penting yang perlu diketahui oleh semua pemandu, terutamanya ketika berhadapan dengan situasi di mana kereta anda tiba-tiba tidak boleh dihidupkan akibat bateri lemah atau mati.
Peralatan yang Diperlukan
Kabel Jumper: Pastikan anda mempunyai kabel jumper yang berkualiti. Kabel ini perlu cukup panjang untuk menghubungkan bateri dua buah kenderaan.
Kereta yang Boleh Dihidupkan: Pastikan kereta lain yang akan digunakan untuk jumper mempunyai bateri yang baik dan cukup kuat.
Pastikan kereta yang akan digunakan mempunyai kapasiti enjin yang lebih besar ( CC yang lebih besar ) daripada kenderaan yang hendak dihidupkan.
Kredit Foto : Website play.howstuffworks
Langkah-langkah Jumper Bateri Kereta
Persiapan Awal:
Pastikan kedua-dua kenderaan dimatikan enjin sepenuhnya.
Letakkan kedua-dua kereta dalam keadaan parkir dan tarik brek tangan.
Pastikan tiada komponen elektrik yang sedang digunakan dalam kedua-dua kereta (seperti radio atau lampu).
Kenal Pasti Terminal Bateri:
Buka bonet kedua-dua kereta dan kenal pasti terminal bateri.
Terminal positif biasanya ditandakan dengan tanda + dan berwarna merah, manakala terminal negatif ditandakan dengan tanda - dan berwarna hitam.
Sambungan Kabel Jumper:
Sambungkan klip merah kabel jumper kepada terminal positif bateri yang mati.
Sambungkan hujung klip merah yang satu lagi kepada terminal positif bateri kereta yang baik.
Sambungkan klip hitam kabel jumper kepada terminal negatif bateri yang baik.
Hujung klip hitam yang terakhir perlu disambungkan kepada permukaan logam yang tidak dicat pada kereta yang tidak boleh dihidupkan. Ini bertujuan untuk mengelakkan percikan api atau letupan.
Hidupkan Kereta:
Hidupkan enjin kereta yang mempunyai bateri baik dan biarkan ia beroperasi selama beberapa minit. Ini akan memberi masa untuk memindahkan tenaga kepada bateri yang mati.
Selepas beberapa minit, cuba hidupkan enjin kereta yang mati bateri.
Tanggalkan Kabel Jumper:
Jika kereta yang mati bateri dapat dihidupkan, tanggalkan kabel jumper mengikut urutan terbalik daripada sambungan tadi:
Tanggalkan klip hitam yang disambungkan pada permukaan logam.
Tanggalkan klip hitam daripada terminal negatif bateri kereta yang baik.
Tanggalkan klip merah daripada terminal positif bateri kereta yang baik.
Akhir sekali, tanggalkan klip merah daripada terminal positif bateri kereta yang mati.
Biarkan Enjin Beroperasi:
Biarkan enjin kereta yang baru dihidupkan selama 15-20 minit. Ini akan memberi masa untuk bateri dicas semula.
Jangan biarkan klip positif dan negatif bersentuhan antara satu sama lain semasa proses sambungan kabel jumper, kerana ini boleh menyebabkan litar pintas dan kerosakan pada sistem elektrik kereta.
Elakkan daripada melakukan jumper jika anda tidak pasti atau kurang yakin dengan langkah-langkahnya. Lebih baik meminta bantuan daripada orang yang lebih berpengalaman atau mendapatkan bantuan daripada perkhidmatan kereta.
Kesimpulan
Jumper bateri kereta adalah satu kemahiran yang mudah tetapi memerlukan perhatian yang teliti.
Dengan mengikuti langkah-langkah yang betul, anda boleh menghidupkan semula kereta anda dengan selamat dan mengelakkan kerosakan pada bateri atau sistem elektrik.
Sentiasa pastikan anda menyimpan kabel jumper di dalam kereta sebagai langkah berjaga-jaga, kerana kita tidak tahu bila situasi ini akan berlaku.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Ducati sekali lagi membuktikan keunggulannya dengan pengenalan Panigale V4 Tricolore Italia. Sebuah model edisi khas yang menampilkan teknologi canggih dan juga membawa semangat permotoran Itali.
Dihasilkan dalam jumlah yang sangat terhad, hanya 163 unit akan dikeluarkan, menjadikannya sebuah koleksi eksklusif yang bernilai tinggi. Setiap satu motosikal ini turut mendapat sentuhan istimewa dengan tandatangan asli juara dunia MotoGP dua kali. Francesco Bagnaia – terletak pada penutup tangki.
Inspirasi Daripada Kejayaan Bersejarah
Pada 2 Jun 2024, bersempena Hari Republik Itali, Ducati Lenovo Team telah berlumba dalam Grand Prix Itali. Jentera yang dihiasi warna biru muda khas – warna ikonik pasukan sukan kebangsaan Itali.
Perlumbaan itu menyaksikan kejayaan berganda dengan dua pelumba Itali mendominasi podium. Mencipta detik bersejarah bagi sukan permotoran negara tersebut. Panigale V4 Tricolore Italia dicipta bagi memperingati detik istimewa ini. Mengambil inspirasi daripada jentera Desmosedici GP24 yang mencipta kemenangan di Mugello.
Komponen Premium untuk Prestasi Maksimum
Tidak hanya tampil dengan livery eksklusif, model ini turut dilengkapi dengan komponen berprestasi tinggi yang diambil terus daripada perlumbaan Superbike Dunia (WorldSBK).
Antara yang paling menonjol ialah brek Brembo T-Drive bersirip dengan cakera berdiameter 338.5 mm serta angkup monoblok GP4 Sport Production.
Reka bentuk angkup ini menampilkan sirip penyejukan yang membantu mengawal suhu semasa membrek, menjadikannya ideal untuk penggunaan trek yang ekstrem.
Bukan itu sahaja, rim gentian karbon lima jejari yang digunakan bukan sahaja lebih ringan. Malah membantu mengurangkan inersia sebanyak 12% di hadapan dan 19% di belakang berbanding rim forged yang digunakan pada Panigale V4 S.
Hasilnya, motosikal ini lebih lincah ketika mengambil selekoh dan lebih stabil ketika memecut keluar dari selekoh.
Kelengkapan Eksklusif dan Identiti Unik
Panigale V4 Tricolore Italia juga menampilkan beberapa perincian eksklusif yang menambahkan nilai istimewa sebagai motosikal edisi terhad.
Setiap unit dilengkapi dengan kepala stereng aluminium yang diukir dengan nombor siri unik, serta paparan dashboard khas dengan animasi tersuai.
Lebih menarik, silkscreen litar Mugello turut dicetak sebagai penghormatan kepada kejayaan Ducati di Itali.Satu lagi sentuhan eksklusif ialah kunci pencucuhan yang diperbuat daripada aluminium dengan nombor siri terukir padanya. Menambah lagi elemen koleksi kepada jentera ini.
Ini semua menjadikan Panigale V4 Tricolore Italia bukan sekadar motosikal, tetapi satu simbol kejayaan dan kebanggaan sukan permotoran Itali.
Sebagai pemandu yang bertanggungjawab, keselamatan di jalan raya merupakan keutamaan nombor satu. Salah satu komponen penting yang sering diabaikan ialah keadaan tayar kereta.
Tayar kereta yang botak boleh menjejaskan cengkaman kenderaan, meningkatkan risiko kemalangan, dan mengurangkan prestasi pemanduan.
Jadi, bagaimana anda boleh mengenal pasti bahawa tayar kereta anda sudah botak dan perlu ditukar?
Artikel ini akan membincangkan tanda-tanda utama yang menunjukkan tayar kereta anda sudah sampai masanya untuk diganti.
1. Kedalaman Bunga Tayar
Kedalaman bunga tayar adalah petunjuk paling jelas untuk mengetahui sama ada tayar kereta anda sudah botak atau belum.
Tayar baru biasanya mempunyai kedalaman bunga antara 8 hingga 12 milimeter. Apabila kedalaman bunga tayar mencecah 1.6 milimeter atau kurang, ia dianggap botak dan perlu ditukar segera.
Anda boleh menggunakan alat pengukur bunga tayar untuk memeriksa kedalaman ini. Sesetengah tayar juga dilengkapi dengan indikator haus dalam bentuk jalur melintang yang akan menjadi rata dengan permukaan tayar apabila bunga tayar semakin haus.
2. Tayar Menunjukkan Tanda Haus Tidak Sekata
Selain kedalaman bunga, tayar yang menunjukkan tanda-tanda haus tidak sekata juga perlu diberi perhatian.
Jika tayar anda haus lebih banyak di satu bahagian berbanding yang lain, ini mungkin menunjukkan masalah pada penjajaran roda atau tekanan angin tayar yang tidak betul.
Tayar yang haus tidak sekata boleh mengurangkan cengkaman dan menyebabkan kenderaan sukar dikawal, terutamanya di jalan yang basah atau licin.
3. Retakan dan Kecacatan Lain
Periksa permukaan tayar untuk sebarang retakan, benjolan, atau kecacatan lain.
Tayar yang menunjukkan tanda-tanda kerosakan fizikal ini adalah berbahaya dan perlu ditukar dengan segera.
Retakan pada dinding sisi tayar boleh berlaku disebabkan oleh pendedahan kepada elemen cuaca yang melampau atau usia tayar yang sudah tua.
Tayar yang mempunyai benjolan pula mungkin menunjukkan masalah pada struktur dalaman tayar yang boleh menyebabkan letupan tayar jika dibiarkan.
Jika anda mula merasakan perubahan dalam cara kenderaan anda bergerak atau bunyi bising yang luar biasa semasa memandu, ini juga boleh menjadi tanda bahawa tayar anda sudah botak.
Contohnya, stereng yang bergetar pada kelajuan tertentu mungkin menunjukkan bahawa tayar tidak lagi seimbang atau bunga tayar telah haus sehingga cengkaman tayar berkurang.
5. Tayar Sudah Melebihi Usia Penggunaan
Secara umumnya, tayar mempunyai jangka hayat antara lima hingga enam tahun.
Walaupun bunga tayar masih kelihatan baik, tayar yang sudah melebihi usia ini patut ditukar kerana getah tayar boleh menjadi keras dan rapuh, mengurangkan cengkaman dan meningkatkan risiko kerosakan.
Jika anda ragu-ragu tentang keadaan tayar anda, adalah lebih baik untuk mendapatkan pemeriksaan daripada profesional automotif.
Keselamatan tidak patut dikompromi, dan pelaburan dalam tayar berkualiti tinggi boleh menyelamatkan nyawa.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Musim baharu, aksi lebih mengujakan
Porsche Carrera Cup Asia 2025 (PCCA) bakal membuka tirainya hujung minggu ini, sekali lagi bergandingan dengan perlumbaan ikonik Grand Prix Formula...