GIVI Malaysia terkenal dengan pelbagai aksesori perlindungan kepada penunggang motosikal seperti topi keledar, sarung tangan, baju hujan dan bermacam lagi. Menyahut saranan kerajaan Malaysia, GIVI tampil dengan “top box” rahmah mampu milik untuk pengguna motosikal di Malaysia.
Kotak simpanan E450N2 ini mempunyai ruangan simpanan 45 liter, cukup besar untuk menyimpan dua unit topi keledar dan juga barangan-barangan sederhana besar yang lain. Mempunyai beban maksimum sehingga 5kg (bergantung kepada rak), produk ini diperbuat daripada Technopolymer yang tahan lasak dan mempunyai jangka hayat yang lama.
Hadir dengan warna hitam dan mempunyai reflector smoke, harga permulaan untuk produk ini adalah RM198. Namun begitu, kuantiti yang dijual terhad dan anda boleh dapatkannya daripada wakil sah GIVI atau GIVI Point berdekatan anda.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Shoei X-Fifteen, Inovasi Terkini Dunia Topi Keledar Perlumbaan
Jenama topi keledar terkemuka dari Jepun, Shoei telah melancarkan produk terbaharunya untuk pasaran Malaysia iaitu X-Fifteen. Ia merupakan topi keledar direka khusus bagi memenuhi keperluan penunggang motosikal yang mengutamakan prestasi dan keselamatan.
Baru-baru ini sebuah acara pra-tontonan eksklusif telah diadakan oleh Shoei Malaysia dengan menawarkan 100 pemilik pertama topi keledar ini peluang untuk mendapatkan saiz dan memilih grafik topi keledar mengikut pilihan mereka.
Berikut merupakan beberapa ciri-ciri utama topi keledar Shoie X-Fifteen:
- Aerodinamik Sempurna
Topi keledar ini direka untuk menyediakan stabiliti maksimum pada kelajuan tinggi. Dengan bantuan fasiliti corong angin terkini, X-Fifteen telah mencatatkan pengurangan tegasan sebanyak 6.1% dan
lift reduction sebanyak 1.6% berbanding dengan model sebelumnya, menjadikannya pilihan yang ideal untuk penunggang yang mencari prestasi cemerlang pada kelajuan sehingga 350 km/jam.
- Struktur Kukuh dan Ringan
X-Fifteen dihasilkan daripada Kulit Matriks Terpadu Advanced Multi-Ply Plus (AIM+) yang merupakan bahan terhasil daripada kombinasi enam lapisan lightweight fiberglass dan serat prestasi tinggi. Ia sekali gus memberikan kekuatan dan ketahanan kepada hentakan sambil mengekalkan kekuatan strukturnya.
- Fokus Keselamatan
Topi keledar ini juga dilengkapi dengan ciri-ciri Penyerap EPS Multi-Bahagian/Multi-Ketumpatan, direka untuk memberikan perlindungan maksimum kepada kepala dengan menggunakan dense foam yang berbeza. Hasilnya, sebuah topi keledar yang lebih ringan dan kompak tanpa menjejaskan aspek keselamatan.
- Ventilasi dan Aliran Udara
X-Fifteen menyediakan sistem ventilasi yang canggih, dengan tujuh lubang udara boleh ditutup dan enam lubang udara keluar, serta corong EPS yang lebih besar untuk memastikan aliran udara yang berterusan. Sistem penyejukan pad pipi yang diperbaharui memberikan keselesaan tambahan kepada penunggang.
- Keselesaan dan Kesesuaian
Padding berbentuk poket dan lapisan yang boleh dikeluarkan memastikan topi keledar ini selesa dan sesuai dengan bentuk kepala penunggang. Mekanisme penyesuaian sudut yang berpaten membolehkan perubahan kedudukan helmet untuk meningkatkan kadar penglihatan penunggang.
- Fungsi dan Reka Bentuk
Helmet ini dilengkapi dengan reka bentuk lens lock dua lapisan dan sistem kunci pelindung dua peringkat untuk kestabilan maksimum dan perlindungan tambahan. Mekanisme new trigger lock meningkatkan keyakinan penunggang dengan menghalang topi keledar daripada terlepas semasa kemalangan.
Harga dan Ketersediaan
X-Fifteen kini boleh didapati di Malaysia dengan harga runcit bermula dari RM2,850 untuk versi Biasa, RM3,350 untuk versi Grafik, dan RM3,500 untuk Riders Replica. Pelanggan yang ingin mendapatkan sesi penyesuaian peribadi boleh melawat Gomoto Experience Lab untuk pengalaman yang lebih disesuaikan.
Dengan menggabungkan teknologi terkini, reka bentuk yang aerodinamik, dan penekanan pada keselamatan dan keselesaan, Shoei X-Fifteen memang setara dengan helmet perlumbaan bertaraf tinggi. Pilihan yang sempurna untuk penunggang yang mengutamakan prestasi dan keselamatan dalam setiap perjalanan mereka.
Sumber : Motomalaya.net
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Jaket “Airbag” Baharu Furygan Menggunakan Teknologi MotoGP
Jenama peralatan motosikal Perancis, Furygan, akan melancarkan dua jaket airbag baharu ke pasaran. Fury Airbag Evo dan Fury Airbag Evolution+ telah dihasilkan melalui kerjasama dengan In&Motion untuk mencipta apa yang mereka gambarkan sebagai ‘generasi perlindungan pintar seterusnya’. Model baru ini dikatakan lebih ringan, lebih berventilasi, lebih ergonomik dan lebih tahan berbanding dengan variasi sebelumnya.
Jaket tersebut melindungi leher, dada, tulang belakang dan perut penunggang, untuk membantu mengurangkan risiko kecederaan serta perlindungan belakang D3O (tahap 1 dalam Evo dan tahap 2 dalam Evolution+) untuk memberi perlindungan maksimum kepada penunggang.
Furygan menyatakan jaket baharu tersebut adalah ‘solusi airbag yang paling selamat di pasaran’, boleh mengembang kurang daripada 0.06 saat setelah electronic fall detection diaktifkan.
Dibuat sepenuhnya daripada kain jaring, jaket ini lebih ringan dan lebih berventilasi daripada model-model sebelumnya dalam rangkaian Furygan. Digabungkan dengan reka bentuk yang baru, Furygan menjanjikan jaket ini akan memberikan keselesaan yang tiada tandingan.
Mod pengesanan jalan raya, litar dan pengembaraan membolehkan penunggang memilih tetapan terbaik untuk pemanduan mereka dan ini boleh disesuaikan menggunakan aplikasi mudah alih. Jaket dapat diaktifkan dan boleh “reset” sebanyak lima kali sebelum perlu diperiksa oleh pengilang.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Jenama Kerusi Kereta Recaro Fail Bankrup
Kemas Kini Terkini Jenama Recaro
Seorang wakil daripada Recaro Automotive North America menjelaskan bahawa permohonan bankrap oleh operasi kerusi kereta Recaro di Jerman tidak memberi kesan kepada operasi di Amerika Syarikat atau unit-unit Recaro yang lain.
Kenyataan akhbar menjelaskan bahawa proses insolvensi yang diambil di Jerman bertujuan untuk penstrukturan semula dan bukannya penutupan.
Latar Belakang Recaro Jerman
Recaro, jenama Jerman yang terkenal kerana membekalkan kerusi kepada pengeluar kereta sukan dan pasukan perlumbaan, telah memfailkan bankrupsi. Syarikat tersebut mengisytiharkan muflis di sebuah mahkamah Jerman pada 29 Julai 2024.
Seorang peguam yang berpangkalan di Stuttgart bernama Holger Blümle telah dilantik untuk mengawasi proses tersebut. Pembaca perlu diingatkan bahawa tidak semua syarikat bernama Recaro bankrap; ia hanya Recaro Automotive Seating, yang membuat kerusi kereta. Recaro Holding, yang mereka bentuk dan mengeluarkan kerusi kapal terbang dan kerusi permainan, tidak terlibat dalam proses muflis ini.
Sejarah Pemilikan
Bahagian pembuatan kerusi kereta Recaro telah berpindah tangan beberapa kali dalam beberapa tahun kebelakangan ini. Ia dibeli oleh Johnson Controls pada tahun 2011 dan dijual kepada firma pelaburan swasta yang berpangkalan di Detroit bernama Raven Acquisitions pada Januari 2020.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan semasa pengumuman penjualan tersebut, Recaro Automotive menjana kira-kira $150 juta dalam hasil pada tahun kewangan 2019.
Masa Depan Recaro
Apa yang akan berlaku kepada Recaro di masa depan masih belum jelas. Tidak ada kata putus sama ada syarikat itu akan dijual, ditutup, atau dibahagikan. Masih terlalu awal untuk mengetahui apa yang akan berlaku kepada 215 pekerja Jerman mereka.
Majalah Jerman Auto Bild mencatat bahawa para pekerja ini telah “menyumbang kepada penstabilan ekonomi syarikat dengan menangguhkan dan menunda gaji” selama bertahun-tahun, yang menunjukkan masalah kewangan syarikat tersebut sudah lama berakar umbi.
Keadaan Pekerja
Yang membimbangkan, kebanyakan pekerja ini dilaporkan tidak mengetahui bahawa majikan mereka telah memfailkan kebankrapan sehingga saat-saat terakhir, jadi mereka tidak diberikan masa untuk merancang keluar dan mencari langkah seterusnya lebih awal. IG Metall, kesatuan sekerja yang mewakili pekerja Recaro, telah meminta ahli-ahli pasukan pengurusan dan mahkamah yang bertanggungjawab dalam proses kebankrapan syarikat untuk lebih telus.
Kesan Terhadap Industri Automotif
Pada tahap sekunder, pemfailan kebankrapan ini boleh mempengaruhi rupa dalam kereta sukan masa depan. Walaupun diasaskan sebagai pembuat badan kereta pada tahun 1906, Recaro telah mengkhususkan diri dalam kerusi sukan sejak tahun 1960-an. Ia telah membekalkan kerusi untuk pelbagai model termasuk banyak model BMW dan Porsche baru dan lama, Alfa Romeo Milano Verde, Cadillac ATS-V, Ford Fiesta ST, Mazda MX-5 Miata, dan Audi R8.
Kebankrapan Recaro adalah satu tamparan besar kepada industri kerusi kereta sukan dan perlumbaan. Namun penstrukturan semula yang dirancang mungkin membawa nafas baru kepada jenama ini. Apa pun yang berlaku, kita berharap agar pekerja dan semua pihak yang terlibat dapat menghadapi cabaran ini dengan tabah dan penuh harapan.
Dari Yahoo!Finance
Baca 2024 Nissan Z NISMO Terima Peningkatan Kuasa – Bukan Keselesaan
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.