Seperti yang dijangkakan daripada teaser misteri Ducati minggu lalu dengan tajuk “Feet Forward. Head Turning,” akhirnya Ducati memperkenalkan model terbaharu mereka – 2025 Ducati XDiavel V4.
Walaupun ada desas-desus tentang masa depan model power cruiser ini, Ducati berjaya mengejutkan dunia dengan membawakan jentera luar biasa yang tidak sekadar tampil dengan enjin V4. Malah, ia menawarkan pelbagai naik taraf yang menjadikannya lebih unik dan eksklusif.
Reka Bentuk dan Kuasa Baharu
Dari segi visual, XDiavel V4 masih kekal dengan identitinya sebagai cruiser “over the top”. Cat eksklusif, kemasan roda berkilat dan garis badan yang rendah serta sporty menyerlahkan lagi elemen mewah pada motosikal ini. Berbanding Diavel V4 yang terdahulu, XDiavel V4 membawa aura lebih premium.
Enjin yang digunakan adalah 1158cc Granturismo V4, sama seperti yang terdapat pada Multistrada dan Diavel V4. Ketika diuji, enjin ini mencatatkan 138.5 hp pada 10,300 rpm dan 106.7 Nm tork pada 8,700 rpm. Salah satu ciri menarik enjin ini ialah fungsi nyahaktif silinder belakang.
Ia secara automatik mematikan dua silinder belakang ketika berhenti atau bergerak perlahan untuk meningkatkan kecekapan bahan api. Ducati turut menetapkan selang servis injap pada setiap 60,000 km – satu bonus besar bagi penunggang jarak jauh.
Dari segi pecutan, Ducati mendakwa XDiavel V4 mampu mencapai 0-100 km/j dalam kurang daripada tiga saat. Berat keseluruhan jentera ini pula ialah 229 kg – 5.9 kg lebih ringan berbanding model XDiavel 1260 sebelumnya.
Ads
Suspensi, Brek dan Ergonomi
Sistem suspensi hadapan menggunakan fork 50 mm yang boleh dilaras sepenuhnya, sementara di belakang, lengan ayun jenis single-sided dipadankan dengan penyerap hentakan jenis linkage yang juga boleh dilaras sepenuhnya.
Roda belakang bersaiz 240/45-17 dengan reka bentuk bintang benar-benar menyerlahkan keunikan model ini. Sistem brek pula dibekalkan oleh Brembo Stylema dengan cakera berkembar 330 mm untuk memastikan kuasa pemberhentian yang mantap.
Dari segi ergonomik, XDiavel V4 menawarkan kedudukan menunggang yang lebih santai dengan footpeg lebih ke depan dan hendal yang lebih rendah serta ditarik ke belakang berbanding model 1260. Tempat duduk utama setinggi 770 mm, lebih rendah daripada Diavel V4, manakala tempat duduk penumpang telah dinaik taraf menjadi 30% lebih lebar dan 50% lebih panjang, lengkap dengan pemegang tangan tersembunyi.
Ads
Teknologi dan Mod Tunggang
Tidak lengkap sebuah Ducati tanpa teknologi terkini. XDiavel V4 hadir dengan tiga mod kuasa dan empat mod tunggangan: Sport, Touring, Urban, dan Wet. Mod ini membolehkan penunggang menyesuaikan penghantaran kuasa dan tahap intervensi sistem bantuan tunggangan seperti traction control, cornering ABS, dan wheelie control dengan hanya satu butang.
Ciri seperti cruise control, quickshifter, dan Launch Control menambah kemudahan ketika menunggang. Semua tetapan ini boleh dilihat melalui paparan TFT 6.9 inci, yang turut menyokong sambungan Bluetooth untuk muzik, navigasi, dan panggilan telefon melalui aplikasi Ducati Link.
Ads
Harga dan Ketersediaan
Ducati XDiavel V4 2025 akan ditawarkan dalam dua pilihan warna – Burning Red dengan harga USD28,995 (anggaran RM130,000), manakala warna Black Lava berharga USD300 lebih mahal. Ducati mengesahkan model ini akan berada di pasaran mulai Mei 2025.
Jika melihat kepada prestasi dan pengalaman menunggang Diavel V4 sebelum ini, besar kemungkinan versi XDiavel V4 ini akan memberikan pengalaman yang sama atau mungkin lebih menyeronokkan. Tak sabar rasanya menantikan sesi tunggang uji!
Kerajaan telah mengumumkan bahawa tempoh konsesi Pusat Pemeriksaan Kenderaan Berkomputer (Puspakom) yang tamat pada 31 Ogos 2024 tidak akan disambung.
Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, keputusan ini membuka peluang kepada syarikat-syarikat lain yang berkelayakan untuk terlibat dalam pemeriksaan kenderaan bermotor di Malaysia.
Langkah ini merupakan sebahagian daripada dasar baharu yang memberi peluang kepada lebih banyak pemain industri untuk bersaing dalam menyediakan perkhidmatan pemeriksaan kenderaan.
Walaupun konsesi eksklusif Puspakom tidak disambung, syarikat tersebut masih dibenarkan beroperasi seperti biasa tetapi perlu bersaing dengan syarikat-syarikat lain yang bakal dilantik.
Menurut Loke
“Puspakom akan terus beroperasi, tetapi tanpa hak eksklusif yang mereka nikmati sebelum ini. Mereka kini perlu bersaing dengan pemain industri lain yang akan turut serta dalam pemeriksaan kenderaan bermotor,” kata Anthony Loke dalam satu sidang media khas di Ibu Pejabat Kementerian Pengangkutan di Putrajaya pada Isnin.
Beliau menambah bahawa sambutan daripada industri untuk terlibat dalam penyediaan perkhidmatan ini amat positif.
Setakat ini, sebanyak 50 syarikat telah menunjukkan minat dengan menyertai taklimat berkaitan isu tersebut, dan dua permohonan rasmi telah diterima.
Permohonan masih dibuka di laman web rasmi Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dan Kementerian Pengangkutan sehingga 31 Oktober 2024.
“Mana-mana pihak yang berkelayakan adalah dialu-alukan untuk memohon dan mendapat kuasa bagi melaksanakan perkhidmatan pemeriksaan kenderaan di negara ini,” jelas Anthony Loke.
Beliau juga memberi jaminan bahawa JPJ akan terus memantau perkhidmatan yang disediakan oleh pemain industri. Ini untuk memastikan ia patuh kepada standard yang ditetapkan dan memberikan perkhidmatan berkualiti kepada pelanggan.
Meskipun Puspakom tidak lagi memegang monopoli dalam industri ini, Anthony Loke menyatakan keyakinan bahawa syarikat tersebut mampu untuk bersaing.
“Puspakom sudah mempunyai pengalaman luas dalam industri ini dan mereka juga mempunyai rangkaian yang besar. Jadi, saya yakin mereka dapat terus beroperasi dengan baik walaupun tanpa hak eksklusif,” ujarnya.
Inisiatif Baharu Kerajaan
Langkah ini dilihat sebagai satu inisiatif untuk memperkukuh persaingan dalam industri pemeriksaan kenderaan di Malaysia. Akhirnya dijangka akan meningkatkan kualiti perkhidmatan kepada pengguna.
Dengan lebih banyak pemain industri yang terlibat, pengguna mungkin akan mendapat manfaat daripada perkhidmatan yang lebih cekap, pantas, dan berkualiti tinggi.
Kerajaan kini sedang dalam proses menilai semua permohonan yang diterima. Di samping itu akan mengumumkan syarikat-syarikat baru yang akan diberi kuasa dalam masa terdekat.
Dengan penamatan konsesi eksklusif ini, landskap pemeriksaan kenderaan di Malaysia dijangka akan berubah. Diharapkan lebih banyak syarikat yang bersaing untuk menawarkan perkhidmatan terbaik kepada pengguna.
Pengguna lebuh raya di seluruh Malaysia akan menikmati kemudahan tol percuma selama dua hari bersempena ketibaan cuti perayaan Hari Krismas pada 23 dan 26 Disember 2023.
Pemberian pengecualian tol ini dilaksanakan oleh Kementerian Kerja Raya (KKR) untuk semua jenis kelas kenderaan di plaza tol kecuali di Plaza Tol Bangunan Sultan Iskandar (BSI) dan Plaza Tol Tanjung Kupang, Johor yang terletak di sempadan negara.
Menurut kenyataan KKR, pemilihan tarikh berkenaan adalah hasil daripada kerjasama antara KKR dan syarikat konsesi dengan tujuan mengelakkan penumpuan trafik pada hari perjalanan pulang ke kampung dan kembali semula ke bandar.
Keputusan ini juga diambil untuk meningkatkan tahap operasi dan penyelarasan logistik tambahan serta keperluan logistik lain yang melibatkan pihak ketiga di sepanjang kawasan hentian sebelah dan Kawasan Rehat dan Rawat (R&R) di lebuh raya.
“Dalam semangat perpaduan Malaysia Madani, Kerajaan bersetuju untuk memberikan tol percuma selama dua hari kepada para pengguna lebuh raya bagi semua jenis kenderaan bersempena dengan sambutan perayaan Hari Krismas yang akan disambut pada 25 Disember 2023,” kata KKR dalam kenyataan pada Khamis.
Dengan pelaksanaan tol percuma ini, KKR berharap dapat meringankan beban perjalanan rakyat Malaysia yang merancang pulang ke kampung halaman untuk melawat ahli keluarga dan menyambut Hari Krismas atau bercuti bersama-sama keluarga sempena musim cuti sekolah.
Langkah ini juga sejajar dengan hasrat Kerajaan Perpaduan dalam membantu meringankan beban rakyat yang merentasi kepelbagaian agama, kaum, dan kepercayaan.
Pengguna lebuh raya dinasihatkan untuk memanfaatkan peluang ini dengan merancang perjalanan dengan sebaiknya serta mematuhi cadangan jadual waktu perjalanan yang disyorkan. Aspek keselamatan juga ditekankan, di mana pengguna perlu mematuhi had laju, papan tanda, dan peraturan-peraturan di sepanjang lebuh raya.
Untuk maklumat terkini dan keadaan trafik, orang ramai boleh menyemak status trafik atau sebarang insiden di lebuh raya melalui media sosial rasmi Lembaga Lebuh Raya Malaysia (LLM) iaitu di Facebook dan aplikasi X @LLMtrafik secara berkala. Selain itu, Pusat Pengurusan Trafik LLM juga boleh dihubungi melalui talian 1-800-88-7752 untuk mendapatkan laporan terkini.
Akhirnya, pengguna diingatkan untuk sentuh kad Touch ‘n Go di alat pembaca kad bagi merekodkan jumlah perjalanan. Dengan ini, diharapkan kemudahan tol percuma ini memberikan manfaat kepada semua pengguna lebuh raya dan menyumbang kepada suasana perayaan yang lebih gembira dan selamat.
Sumber : Astro Awani
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Marc Márquez Takluk Mugello dengan Kemenangan Ke-93
Pasukan Ducati bukan sahaja mencuri tumpuan dengan livery baharu bertemakan Renaissance, tetapi juga menutup hujung minggu Grand Prix Itali 2025 dengan kemenangan bergaya menerusi Marc Márquez dengan kemenangan ke-93 dalam kerjayanya dan yang pertama di Mugello sejak 2014.
Renaissance Bertemu Perlumbaan: Cerita Di Sebalik Livery Ikonik
Sebelum enjin dihidupkan di grid, mata sudah terpaku kepada dua jentera Ducati Lenovo Team Desmosedici GP25 milik Marc Márquez dan Francesco Bagnaia.
Motosikal mereka kali ini tampil dengan rekaan livery khas sempena perlumbaan di tanah air Ducati.
Ducati mengambil inspirasi daripada era Renaissance, lahir di kota Florence yang hanya terletak beberapa kilometer dari Mugello.
Direka oleh Aldo Drudi dan diperkukuh dengan penglibatan ahli sejarah Marcello Simonetta, livery ini mengangkat nilai-nilai agung tokoh seperti Leonardo da Vinci dan Niccolò Machiavelli.
Kredit Foto : Website Ducati
Márquez Tampil Seperti Kesatria, Bagnaia Hadapi Cabaran
Perlumbaan berlangsung sengit dari awal, dengan pertarungan epik antara dua pelumba utama Ducati Marc Márquez dan Francesco Bagnaia yang beberapa kali bertukar posisi di hadapan.
Sorakan peminat Itali jelas membayangi setiap gerakan ‘Pecco’ Bagnaia, namun isu cengkaman bahagian hadapan yang menghantui musimnya kembali muncul, menyebabkan beliau sukar mengekalkan momentum selepas pertengahan perlumbaan.
Kredit Foto : Website Ducati
Alex Márquez dari BK8 Gresini Ducati memanfaatkan kekacauan itu untuk memimpin seketika, sebelum Marc kembali menyerang pada lap ke-13 dan tidak menoleh ke belakang.
Fabio Di Giannantonio dari Pertamina VR46 Ducati pula muncul sebagai pencabar senyap, mengekori Bagnaia hingga ke garisan penamat, dan akhirnya merampas tempat ketiga dengan jarak hanya +2.136s di belakang Marc.
Keputusan Perlumbaan MotoGP Itali 2025 – Mugello
Marc Márquez (SPA) – Ducati Lenovo – 41m 9.214s
Alex Márquez (SPA) – BK8 Gresini Ducati – +1.942s
Fabio Di Giannantonio (ITA) – Pertamina VR46 Ducati – +2.136s
Francesco Bagnaia (ITA) – Ducati Lenovo – +5.081s
Marco Bezzecchi (ITA) – Aprilia Racing – +9.329s
Franco Morbidelli (ITA) – Pertamina VR46 Ducati – +16.866s … (senarai penuh di bawah)
Kemenangan Simbolik di Litar Bersejarah
Bagi Márquez, kemenangan ini bukan sekadar satu lagi trofi.
Ia adalah kemenangan simbolik perlumbaan ke-93 yang dimenangi beliau.
ini juga menandakan nombor perlumbaan keramatnya (93), dengan jentera yang dihiasi elemen sejarah negaranya, di hadapan penyokong yang menyaksikan transformasi Ducati dalam dunia perlumbaan moden.
Kredit Foto : Website Ducati
Dan untuk Ducati, Ducati Renaissance Livery ini bukan sekadar kosmetik.
Ia adalah refleksi jati diri jenama yang tidak hanya mengejar kelajuan, tetapi juga mengekalkan sentuhan seni dan budaya yang menjadi darah daging Itali.
Nota penuh keputusan 10 teratas GP Itali 2025:
Marc Márquez (SPA) – Ducati Lenovo
Alex Márquez (SPA) – BK8 Gresini Ducati
Fabio Di Giannantonio (ITA) – Pertamina VR46 Ducati
Francesco Bagnaia (ITA) – Ducati Lenovo
Marco Bezzecchi (ITA) – Aprilia Racing
Franco Morbidelli (ITA) – Pertamina VR46 Ducati
Raul Fernandez (SPA) – Trackhouse Aprilia
Pedro Acosta (SPA) – Red Bull KTM
Brad Binder (RSA) – Red Bull KTM
Ai Ogura (JPN) – Trackhouse Aprilia*
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Sportbike ‘Value for Money’ Bawah RM10,000
Sempena majlis perasmian Mforce SmartShop W H S Motor Sdn. Bhd. di Banting, QJMOTOR Malaysia melancarkan sebuah model baharu...