China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Dron tanpa pilot – Sesuai digunakan di kawasan pertanian & ladang
Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Ads
Gambaran masa depan logistik bagi tujuan komersial dan rekreasi
Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ads
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Dron yang praktikal adalah yang boleh berlepas dan mendarat secara menegak – senyap juga kritikal
Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ads
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Angka-Tan Motor Sdn Bhd (ATM) telah menarik perhatian industri logistik Malaysia dengan memperkenalkan trak elektrik ringan pertama di pasaran Malaysia semasa Ekspo Kenderaan Komersial Malaysia 2024. ATM, yang merupakan pengedar tunggal bagi jenama-jenama seperti Foton dan JMC, telah mengambil langkah progresif dalam mendukung komitmen terhadap Alam Sekitar, Sosial dan Tadbir Urus (ESG) melalui pelancaran produk baru mereka.
Dalam usaha untuk mengurangkan jejak karbon, ATM telah memperkenalkan Foton eAumark, trak elektrik yang dirancang khusus untuk mengatasi keperluan sektor komersial ringan dengan teknologi hijau.
Model ini memiliki spesifikasi yang menarik termasuk mempunyai panjang 5,960mm, lebar 2,000mm, dan tinggi 2,210mm. Dengan jarak roda 3,360mm dan berat kasar kenderaan yang boleh mencapai sehingga 6,000kg, trak ini menawarkan kuasa yang kuat dengan motor elektrik yang menghasilkan output 115kW dan tork sebanyak 900Nm.
Foton eAumark dilengkapi dengan pek bateri ferem fosfat 81.14kWh yang mampu mecapai jarak perjalanan sehingga 200km mengikut Kitaran WLTP. Trak ini juga direka untuk tahan cuaca tropika dengan piawaian IP67 untuk rintangan air dan habuk serta ketahanan suhu tinggi. Selain itu, eAumark dilengkapi dengan lampu depan LED dan sistem ADAS yang memastikan keselamatan maksimum.
Ketua Pegawai Eksekutif Warisan TC Holdings Bhd, Tan Keng Meng, menekankan kepercayaan mereka kepada teknologi Foton yang teruji selama lebih dari dua dekad.
“Kami berkomitmen untuk memimpin transformasi e-mobiliti dalam sektor trak ringan, dan Foton eAumark merupakan langkah penting dalam mendukung perniagaan setempat untuk mencapai objektif kelestarian mereka,” ujar Tan.
Sejajar dengan eAumark, ATM juga melancarkan Foton Aumark S Euro 4, yang menawarkan teknologi keselamatan dan efisiensi yang telah ditingkatkan untuk memenuhi standard Euro 4.
JMC Vigus Pro White Series 4×2, adalah pilihan lain bagi perusahaan kecil dan sederhana dengan kapasiti muatan sehingga 950kg dan ciri-ciri modern seperti skrin infotainmen 8 inci.
Dengan inisiatif ini, ATM tidak hanya memperkuat posisi mereka di pasaran tetapi juga menunjukkan tanggung jawab sosial korporat yang kuat dalam mendorong kemajuan kenderaan yang lebih bersih dan lebih hijau di Malaysia.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Sempena perayaan Tahun Baru Cina, PLUS Malaysia Berhad (PLUS) akan mengaktifkan Smart Lane di 25 lokasi strategik di lebuh raya mereka. Langkah ini bertujuan untuk melancarkan aliran trafik di kawasan-kawasan yang sering mengalami kesesakan.
Apa Itu Smart Lane?
Smart Lane adalah inisiatif PLUS di mana lorong kecemasan akan dibuka sebagai laluan tambahan di lokasi tertentu. Ini bertujuan mengoptimumkan kapasiti lebuh raya, terutamanya di kawasan kritikal. Pengaktifan lorong ini akan dikenalpasti melalui papan tanda peringatan dan lampu hijau berkelip di sepanjang lebuh raya.
Ketua Pegawai Operasi PLUS, Datuk Ir Zakaria Ahmad Zabidi, menjelaskan bahawa lorong ini hanya untuk kegunaan kenderaan ringan, persendirian, dan penumpang.
“Pengguna diminta mematuhi arahan petugas di lokasi dan dilarang memandu di lorong kecemasan di kawasan yang tidak diaktifkan sebagai Smart Lane,” katanya semasa sidang media di Persada PLUS.
Peningkatan Trafik
PLUS menjangkakan peningkatan trafik sehingga 2.2 juta kenderaan sehari pada hari-hari puncak, iaitu 24 Januari, 25 Januari, 31 Januari, dan 1 Februari 2025. Oleh itu, mereka turut meningkatkan kesiapsiagaan pasukan tindak balas kecemasan (ERT) bagi memastikan pengguna lebuh raya mendapat bantuan segera jika berlaku insiden.
Penambahbaikan untuk Pengguna
Sebagai tambahan kepada Smart Lane, PLUS juga telah melaksanakan beberapa penambahbaikan:
Kemudahan Awam: Lebih 50 lokasi telah dinaik taraf sejak 2023, termasuk penambahan 50 tandas kabin.
Diskaun di Kawasan Rehat: Pengguna boleh menikmati diskaun 10% untuk pembelian tanpa tunai bernilai RM15 ke atas di semua kawasan rehat PLUS.
Aplikasi MyPLUS-TTA: Aplikasi ini membantu pengguna merancang perjalanan dengan lebih efisien, sekaligus membantu pengagihan trafik di lebuh raya.
Pengarah Urusan PLUS, Datuk Nik Airina Nik Jaffar, turut mengumumkan bahawa semua kerja penyelenggaraan lebuh raya akan dihentikan sementara dari 23 Januari hingga 3 Februari 2025. Namun, kerja-kerja kritikal seperti pembaikan kecemasan dan pengalihan kemalangan akan diteruskan untuk memastikan keselamatan pengguna.
Sokongan PDRM dan JPJ
Polis Diraja Malaysia (PDRM) akan mengerahkan seramai 6,956 petugas untuk bertugas sepanjang perayaan ini. Ini termasuk pengawasan di lebuh raya, daerah, dan kontinjen bagi memastikan perjalanan lebih lancar.
Projek Lebuhraya Utara-Selatan
Kerja pembinaan lorong tambahan di laluan Sedenak-Kulai, Johor akan diteruskan mengikut jadual. Bagaimanapun, kerja ini tidak melibatkan penutupan lorong di laluan utama, dan hanya merangkumi kerja tanah serta pengalihan utiliti.
Tiada Tol Percuma
Sebagai syarikat konsesi, PLUS akur dengan keputusan kerajaan untuk tidak meneruskan pemberian tol percuma sempena musim perayaan. Walaupun begitu, langkah-langkah yang diambil oleh PLUS menunjukkan komitmen mereka dalam memastikan pengalaman perjalanan yang lebih selamat dan selesa buat pengguna lebuh raya.
Dengan pelbagai langkah proaktif yang diambil. Sambutan Tahun Baru Cina kali ini diharap dapat diraikan dengan lebih lancar tanpa tekanan kesesakan yang melampau. Patuhilah peraturan lalu lintas dan rancang perjalanan anda untuk menikmati perjalanan yang lebih menyenangkan.
Ferrari mencapai pencapaian luar biasa apabila model 296 GT3 mencatat kemenangan global ke-100 dalam perlumbaan pembuka tirai Asian Le Mans Series (ALMS) di Sepang, Malaysia.
Kejayaan ini dicapai melalui pasukan Kessel Racing yang mengendalikan kereta “Car Guy Ferrari,” kurang daripada dua tahun selepas model ini memulakan debutnya.
Perlumbaan Penuh Cabaran
Ferrari 296 GT3 mencipta kemenangan 1-2 dalam kelas GT ALMS. Kereta Car Guy Ferrari, yang dipandu oleh Yudai Uchida, Esteban Masson, dan pemandu rasmi Ferrari, Daniel Serra.
Mereka menamatkan perlumbaan di tempat pertama. Di tempat kedua pula, satu lagi 296 GT3 yang dikendalikan oleh pasukan AF Corse turut mengukuhkan dominasi Ferrari di litar ini.
Model 296 GT3, yang diperkenalkan pada Januari 2023, telah mencipta pelbagai kejayaan besar dalam dunia perlumbaan GT. Antara pencapaian paling menonjol termasuk kemenangan keseluruhan di Nürburgring 24 Jam 2023 bersama Frikadelli Racing. Serta kemenangan di kelas GTD Pro pada perlumbaan 24 Jam Daytona 2024 menerusi Risi Competizione.
296 GT3
Tahun ini sahaja, 296 GT3 telah mengumpul dua kemenangan dalam kelas LMGT3 di Kejuaraan Ketahanan Dunia FIA (WEC) melalui Vista AF Corse. Selain meraih lapan gelaran pemandu dan lima gelaran pasukan di pelbagai siri perlumbaan.
Jika termasuk pencapaiannya pada tahun debut, jumlah gelaran ini meningkat kepada 12 untuk pemandu dan lapan untuk pasukan.
Daripada 100 kemenangan yang diraih oleh 296 GT3, 24 daripadanya adalah kemenangan keseluruhan. Manakala baki 76 merupakan kemenangan kelas. Ini termasuk kejayaan dalam konfigurasi LMGT3. Menjadikan model ini salah satu kereta perlumbaan GT3 paling berjaya.
Antonello Coletta, ketua global Ferrari Endurance dan Corse Clienti, meluahkan rasa bangganya: “Pencapaian di Sepang ini mengukuhkan keunggulan projek 296 GT3. Mencatat 100 kemenangan dalam masa kurang dua tahun adalah sesuatu yang luar biasa.
Termasuk kemenangan bersejarah di Nürburgring dan Daytona. Saya mengucapkan tahniah kepada semua pemandu. Termasuk Daniel Serra, serta pasukan Car Guy atas sumbangan mereka kepada kejayaan ini.”
Beliau juga memuji pencapaian Ferrari tahun ini, termasuk kejayaan di Fuji dan Bahrain dalam FIA WEC. Selain gelaran yang dimenangi di Jeddah dalam GT World Challenge Europe.
Kejuaraan ini menutup musim 2024 dengan cemerlang. Menandakan satu lagi babak gemilang dalam sejarah Ferrari dan model 296 GT3, yang terus membuktikan kemampuannya di litar antarabangsa. Ferrari kini bersiap untuk meneruskan momentum ini dalam perlumbaan seterusnya.
BMW Motorrad Malaysia telah memperkenalkan senjata kembara terbaharu mereka, BMW R 1300 GS Adventure Serba Baharu. Kalau anda peminat tegar motosikal kembara, ini adalah...