China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Ads
Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Ads
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Ads
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Mulai Isnin, 10 Jun 2024, harga diesel di Semenanjung Malaysia ditetapkan pada kadar RM3.35 seliter. Penetapan harga ini adalah sebahagian daripada usaha kerajaan untuk menyelaraskan semula subsidi bahan api.
Seperti yang diumumkan oleh Menteri Kewangan II, Datuk Seri Amir Hamzah Azizan. Harga baru ini ditentukan berdasarkan purata harga pasaran pada bulan Mei 2024, mengikut formula ‘Automatic Pricing Mechanism’.
Datuk Seri Amir Hamzah menjelaskan bahawa harga diesel semasa akan diumumkan setiap minggu, mengikut amalan semasa Kementerian Kewangan. “Namun, kerajaan akan terus memantau keadaan semasa bagi mengelakkan ketidakstabilan harga.
Kerajaan dah bertahun-tahun mengawal harga di stesen-stesen minyak. Ada kaedah yang kita boleh stabilkan harga. Jadi, kalau ada lonjakan harga kita akan cuba stabilkan harga,” katanya pada Sidang Media Penyasaran Subsidi Diesel.
Beliau juga menegaskan bahawa penyasaran semula subsidi yang dilakukan kerajaan adalah untuk memastikan golongan yang benar-benar layak menerima manfaat tersebut, sekaligus menghentikan ketirisan yang merugikan rakyat dan negara.
Langkah ini dijangka akan mengurangkan kerugian daripada aktiviti ketirisan, membawa kepada penjimatan sebanyak RM4 bilion setahun.
“Penjimatan yang diperoleh kerajaan daripada langkah penting ini akan memastikan terdapat lebih banyak sumber untuk disalurkan ke dalam sektor kritikal lain yang secara langsung akan meningkatkan kualiti hidup rakyat termasuk infrastruktur awam, penjagaan kesihatan dan pendidikan untuk anak-anak kita,” katanya.
Dalam masa yang sama, beliau berkata, tiada tarikh tutup ditetapkan bagi permohonan bantuan subsidi tunai di bawah inisiatif Budi Madani. Sebanyak 30,000 pemilik kenderaan diesel akan menerima RM200 bantuan tunai bulanan pertama bawah inisiatif tersebut pada Isnin.
“Sekali lagi, saya ingin mengingatkan rakyat Malaysia yang layak untuk memohon bantuan tunai ini. Mereka yang memohon pada bulan Jun akan layak menerima bantuan tunai untuk bulan Jun dan seterusnya. Mereka yang terlepas membuat permohonan pada bulan Jun akan layak menerima bantuan tunai untuk bulan permohonan dan seterusnya,” katanya.
Sebelum penyelarasan semula, harga diesel di Malaysia dijual pada empat harga yang berbeza mengikut subsidi: RM1.65 bagi nelayan, RM1.88 bagi pengangkutan awam darat, RM2.15 bagi kenderaan komersial dan persendirian, serta pernah mencecah RM3.60 bagi sektor komersial tanpa subsidi.
Syarikat pengeluar tayar terkemuka dunia, Goodyear, yang telah lama beroperasi di Malaysia, dilaporkan akan menutup kilangnya di Shah Alam, Selangor. Penutupan ini dijangka akan bermula pada 30 Jun dan selesai sepenuhnya menjelang hujung tahun ini, menurut kenyataan dalaman yang tersebar luas di media sosial.
Presiden Goodyear Asia Pasifik, Nathaniel Madaran, mengesahkan bahawa penutupan kilang tersebut adalah sebahagian daripada langkah yang diambil dalam program transformasi, Goodyear Forward. Tujuannya adalah untuk mengoptimalkan operasi syarikat ke arah mencapai pengurangan kos operasi sebanyak USD 1 bilion menjelang 2025 dan memastikan Goodyear kekal sebagai antara jenama pengeluar tayar utama dunia.
Walau bagaimanapun, penutupan kilang ini tidak dapat dielakkan dan ia akan menyebabkan sekitar 550 pekerja kilang di Malaysia terjejas. Nathaniel menegaskan bahawa keputusan ini bukanlah satu perkara yang mudah, namun ia diperlukan untuk memastikan kepentingan jangka panjang perniagaan dan pelanggan Goodyear dapat dipelihara.
Goodyear telah beroperasi di Malaysia sejak era Tanah Melayu, dengan kilang di Shah Alam memulakan operasinya pada tahun 1972. Syarikat ini juga memasuki pasaran negara ini sejak sebelum merdeka pada tahun 1929. Pada tahun 1985, Goodyear menjadi pembekal tayar kepada kereta nasional pertama negara, Proton Saga.
Walaupun kilang di Shah Alam akan ditutup, Goodyear akan terus beroperasi di pasaran tempatan melalui Goodyear Malaysia. Produk-produk yang dijual akan dibawa masuk dari kilang-kilang lain di Thailand, Indonesia, China, dan Taiwan.
Bagi pekerja yang terjejas, Goodyear berkomitmen untuk melayani mereka dengan cara yang terhormat dan telus sepanjang proses penutupan kilang ini berjalan. Nathaniel mengucapkan terima kasih kepada semua pekerja yang telah memberikan yang terbaik kepada kilang ini dan untuk kesinambungan kejayaan Goodyear.
Keputusan penutupan kilang Goodyear di Shah Alam ini membawa implikasi yang signifikan kepada pekerja, industri automotif tempatan, dan komuniti setempat.
Kerajaan negeri Selangor baru-baru ini telah melancarkan sebuah inisiatif baharu yang bakal mengubah cara penyelenggaraan jalan raya di negeri ini. Dengan pembelian jentera tampalan jalan canggih yang dikenali sebagai ‘Jetpatcher’.
Negeri ini berusaha untuk menangani masalah jalan rosak yang sering mengganggu pengguna jalan raya.
Jentera ini, yang diimport terus dari United Kingdom dengan harga sekitar RM1 juta. Merupakan satu langkah proaktif daripada kerajaan negeri dalam mempercepatkan proses pembaikan jalan raya yang mengalami kerosakan, terutamanya jalan berlubang.
Sebab Penggunaan Jetpatcher
Pengerusi Jawatankuasa Tetap Infrastruktur dan Pertanian Selangor, Izham Hashim, menyatakan bahawa penggunaan Jetpatcher ini akan dimulakan di daerah Kuala Selangor sebelum diperluaskan ke daerah-daerah lain berdasarkan keutamaan.
Apa yang membuatkan Jetpatcher ini istimewa adalah keupayaannya yang jauh lebih efisien berbanding kaedah konvensional. Menurut Izham, jentera ini bukan sahaja menjimatkan masa tetapi juga kos operasi.
Proses tampalan jalan yang dilakukan oleh Jetpatcher melibatkan bancuhan panas yang mengekalkan suhu sekitar 45 darjah Celsius.
Dalam hanya 10 hingga 15 minit, satu lubang jalan dapat disiapkan dengan sempurna, dan dengan kapasiti satu lori yang boleh membawa 2.5 meter padu bancuhan, jentera ini mampu menyiapkan sekitar 80 lubang bersaiz sederhana dalam satu sesi operasi.
Kata Izham,
“Inilah teknologi moden yang kita perlukan untuk menyelesaikan masalah jalan berlubang dengan lebih cepat dan cekap. Dengan adanya Jetpatcher, kita dapat meningkatkan kualiti jalan raya di Selangor dan mengurangkan risiko kemalangan yang sering kali berpunca daripada keadaan jalan yang rosak,” ujar Izham ketika majlis perasmian Jentera Tampalan Jalan (Jetpatcher) yang diadakan di Shah Alam.
Namun, usaha ini masih dalam fasa percubaan. Sejumlah 15 petugas kini sedang menjalani latihan intensif untuk memastikan mereka mampu mengendalikan jentera ini dengan sempurna.
Kerajaan negeri akan memantau keberkesanan Jetpatcher dalam tempoh percubaan ini dan sekiranya hasilnya positif, lebih banyak jentera akan dibeli untuk digunakan di seluruh negeri.
Komitmen Selangor
Dengan langkah ini, Selangor sekali lagi membuktikan komitmennya dalam memastikan infrastruktur negeri berada dalam keadaan terbaik.
Pengguna jalan raya kini boleh menantikan pengalaman pemanduan yang lebih selesa dan selamat, tanpa perlu risau tentang kerosakan jalan yang sering menjadi punca masalah.
Inisiatif ini juga menunjukkan bahawa kerajaan negeri serius dalam menangani isu-isu kecil yang boleh memberi impak besar kepada kesejahteraan rakyat.
Dengan adanya teknologi seperti Jetpatcher, diharap masalah jalan rosak dapat diatasi dengan lebih pantas dan berkesan. Menjadikan Selangor sebagai model kepada negeri-negeri lain dalam hal pengurusan infrastruktur jalan raya.
Triumph Tiger Sport 660 terus mencuri perhatian meskipun Triumph telah melancarkan model yang lebih besar, Tiger Sport 800. Untuk tahun 2025, motosikal adventure kelas...