Nombor plat kawasan bebas cukai ni memang ada daya tarikan tersendiri yang boleh buat orang teruja, terutamanya peminat kereta. Apa yang istimewa sangat? Jom kita tengok beberapa perkara menarik tentang nombor plat kawasan bebas cukai.
1. Unik dan Menonjol
Plat dari kawasan bebas cukai seperti Langkawi, Labuan, dan Tioman ada kod khas yang berbeza daripada plat biasa. Contohnya, Langkawi guna “KV” manakala Labuan guna “L”. Nombor plat ni memang nampak lain daripada yang lain, so bila atas jalan raya, kereta dengan nombor plat ni mudah dikenali.
2. Harga Kereta Lebih Murah
Di kawasan bebas cukai, cukai eksais dan duti import tak dikenakan atau dikurangkan. Jadi, harga kereta di sana boleh jadi lebih murah berbanding tempat lain di Malaysia. Ini sebab kenapa ramai yang beli kereta di Langkawi atau Labuan dan simpan kat sana.
Dengan mendaftarkan kereta mewah di kawasan bebas cukai, pemilik dikecualikan daripada membayar cukai. Sebagai contoh, jika kita membeli sebuah Aston Martin DB11 di Semenanjung yang dilengkapi dengan beberapa penambahan, ianya bernilai dalam anggaran RM900,000.
Ini baru harga kereta, belum tambah harga cukai. Jika anda mendaftar kereta ini di Semenanjung, kadar cukai yang dikenakan terhadap kereta ini bernilai hampir satu juta ringgit. Pendek kata, harga atas jalan (OTR) bagi kenderaan ini mencecah hampir RM2 juta.
3. Nilai Sentimental dan Eksklusiviti
Bagi sesetengah orang, nombor plat kawasan bebas cukai ada nilai sentimental dan rasa eksklusif. Mungkin sebab mereka ada kenangan manis di tempat tu atau mereka bangga dengan asal-usul mereka. Jadi, plat ini sebagai tanda simbolik kepada mereka.
Ads
4. Potensi Pelaburan
Sesetengah nombor plat yang unik atau jarang dijumpai boleh jadi pelaburan yang menguntungkan. Ada pemilik kereta yang sanggup bayar mahal untuk dapatkan nombor plat tertentu, terutama yang ada kaitan dengan kawasan bebas cukai. Jadi, kalau ada nombor plat yang menarik, boleh cuba jual pada harga tinggi nanti.
5. Penggunaan Terhad
Nombor plat kawasan bebas cukai ni sebenarnya terhad penggunaannya di dalam kawasan bebas cukai tu sahaja. Kalau nak bawa keluar ke semenanjung boleh, namun tempoh pengeluaran hanya 90 hari atau 3 bulan sahaja dalam tempoh setahun.
Untuk membawa keluar kereta tersebut dari kawasan bebas cukai, pemilik dikehendaki untuk menyediakan jaminan bank bernilai 70% daripada harga cukai keseluruhan kereta terbabit kepada pihak Kastam.
Ads
Kebiasaannya, kereta mewah yang ditinggalkan di kawasan bebas cukai ini dijaga rapi beberapa syarikat yang menawarkan perkhidmatan membersihkan, menjaga, membaiki, dan membawa kereta pemilik jalan-jalan bagi memastikan kereta tersebut sentiasa dalam keadaan baik dan mengelakkan flat-tire.
Namun jika anda mempunyai empat supercar atau kereta mewah didaftarkan dan ditinggalkan di Langkawi, anda boleh menukar jenis kenderaan anda untuk dibawa keluar dari Langkawi selama tiga bulan untuk setiap model bagi tempoh setahun! Tiga bulan pertama guna kereta pertama, 3 bulan kedua guna kereta kedua dan seterusnya. Indahnya hidup bila kaya!
Inilah antara sebab kenapa nombor plat kawasan bebas cukai ni ada daya tarikan tersendiri. Bagi yang minat kumpul nombor plat atau nak rasa eksklusif, plat kawasan bebas cukai ni memang ada tempat istimewa dalam hati mereka.
Pada tahun 1930-an, penyaman udara adalah kemewahan yang hanya dinikmati oleh golongan elit sahaja. Melancong dengan keselesaan penyaman udara menjadi impian setiap pemilik kereta dan mereka perlu bergantung pada alat yang unik dikenali sebagai “Swamp Cooler.”
Penyelesaian primitif namun berkesan ini membolehkan pemandu dan penumpang menikmati perjalanan yang lebih sejuk
Swamp Cooler: Bagaimana Ia Berfungsi
Alat ini sering dilihat tergantung di tingkap depan penumpang. Ianya sederhana tetapi pintar. Ia terdiri daripada kanister yang diisi dengan air sejuk dan serpihan kayu balsa yang dibungkus dalam sangkar dawai.
Bahagian depan penyejuk ini mempunyai bukaan besar yang membolehkan udara panas masuk. Apabila udara panas melalui penyejuk, air dalam kanister menyejat, menghasilkan udara sejuk yang ditiup ke dalam kereta.
Teknologi di sebalik alat ini adalah mudah dan boleh dipercayai. Ia mempunyai tiub ram, pad bahan berpori, dan takungan air yang mampu menampung kira-kira satu gelen air untuk memastikan pad sentiasa basah. Semakin kering udara luar, semakin baik penyejuk ini berfungsi, menjadikannya sangat popular di kawasan kering seperti di Barat Daya Amerika Syarikat.
Swamp cooler mula muncul pada tahun 1930-an dan dengan cepat menjadi popular dalam kalangan pemilik kereta yang mencari kelegaan daripada panas terik musim panas. Selama tiga dekad, ia menjadi pemandangan biasa di kenderaan, terutamanya di kawasan di mana keadaan kering dan panas. Namun, seiring dengan kemajuan teknologi penyaman udara automotif, keperluan untuk alat penyejuk asas ini semakin berkurang.
Menjelang akhir tahun 1960-an, swamp cooler sudah semakin dilupakan, digantikan oleh sistem penyaman udara yang terbina di dalam kereta. Lebih efisien dan mudah digunakan seperti yang kita gunakan pada hari ini. Namun demikian, swamp cooler tidak hilang sepenuhnya. Peminat masih boleh membeli item yang baru untuk menambah sentuhan vintaj pada kereta klasik mereka.
Warisan Swamp Cooler
Walaupun alat ini mungkin kelihatan kuno mengikut piawaian moden, ia mewakili bab penting dalam sejarah keselesaan automotif. Ia adalah bukti kecerdikan manusia dan keinginan untuk keselesaan dan kemudahan, walaupun dalam keadaan cuaca yang paling ekstrem.
Swamp cooler membuka jalan untuk perkembangan sistem penyaman udara kereta yang canggih yang kini menjadi standard dalam hampir semua kenderaan.
Swamp cooler merupakan permulaan teknologi penyaman udara kenderaan pada hari ini dan terus menjadi ciri-ciri wajib untuk semua jenis kenderaan di dunia ini.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) telah menyediakan 10 pengecas kenderaan elektrik (EV) percuma di beberapa lokasi di bawah kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan (PBT) setakat ini.
Menurut Datuk Bandar Shah Alam, Dr Nor Fuad Abdul Hamid, lokasi terminal pengecasan terletak di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Wisma MBSA dan pejabat cawangan MBSA.
Tambahan beliau, 10 terminal pengecasan ini adalah hasil kerjasama antara MBSA dengan Kementerian Tenaga Teknologi Hijau Dan Air (KeTTHA). Selain itu, banyak syarikat swasta yang berminat untuk bekerjasama dengan MBSA bagi membina pengecas EV di sekitar Lembah Klang.
“Kami sedang selaraskan dengan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (PLANMalaysia) sebab garis panduannya baru dilancarkan, begitu juga dari Kementerian Pengangkutan. Dari segi teknikal pemasangan ia akan disahkan oleh Suruhanjaya Tenaga Malaysia (ST),” kongsi Dr Nor Fuad.
Beliau membuat kenyataan selepas persidangan antarabangsa Eastern Asia Society for Transportation Studies (EASTS) ke-15 yang disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Hasbi Hasbollah di Pusat Konvensyen MBSA, tempoh hari.
MBSA kini sedang giat mengenal pasti lokasi sesuai untuk penambahan terminal pengecasan berdasarkan keperluan dan permintaan dari masyarakat. Antara lokasi sasaran mereka adalah di pusat bandar dan pusat beli-belah di sekitar Shah Alam.
Menyahut inisiatif ini, Kerajaan Negeri turut merancang untuk menyediakan anggaran 1,000 terminal pengecasan EV di 12 kawasan PBT yang terpilih di seluruh negeri menjelang akhir tahun ini.
Antara kawasan yang difokuskan adalah Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Klang dan Ampang Jaya. Menurut Bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan dan Alam Sekitar, Hee Loy Sian, setakat ini terdapat 102 terminal pengecasan EV telah wujud di sekitar Lembah Klang dan usaha untuk memperbanyakkan lagi terminal pengecasan sedang rancak dijalankan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Komitmen Kerajaan Negeri Sarawak terhadap pembangunan infrastruktur jalan mencapai tonggak penting dengan peruntukan dana sebesar RM247 juta bagi menghubungkan Ulu Paku dan Jalan Ulu Kota di Spaoh. Melalui inisiatif ini, dijangka perjalanan antara Betong dan Pakan akan mengalami penyingkatan yang signifikan.
Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas dengan penuh komitmen menyatakan bahawa jaringan jalan sepanjang 20 kilometer ini termasuk susuran dari Lebuh raya Pan Borneo akan disiapkan menjelang Januari 2027.
“Kemudahan jalan ini akan menyingkatkan perjalanan di lebuh raya antara pekan Betong dan Sarikei sejauh kira-kira 50 kilometer,” katanya dalam kenyataannya pada hari Khamis.
Beliau menekankan bahawa pembinaan jalan ini telah mencapai tahap 4.4 peratus, jauh lebih awal 44 hari berbanding jadual yang telah ditetapkan. Uggah, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, menjelaskan bahawa laluan ini merentasi kawasan pedalaman Bukit Saban, Krian, dan Pakan.
Pengumuman telah dilakukan oleh Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg, yang meluluskan peruntukan bagi projek jalan raya ini di bawah pakej Jalan Utama Kedua negeri. Sebelum ini, Uggah bersama ADUN Pakan Tan Sri William Mawan Ikom dan ADUN Krian Friday Belik telah melakukan tinjauan tapak bagi mengawal kemajuan pembinaan jalan raya yang strategik ini.
Kredit Foto: Unit Komunikasi Awam Sarawak
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Triumph Tiger Sport 660 terus mencuri perhatian meskipun Triumph telah melancarkan model yang lebih besar, Tiger Sport 800. Untuk tahun 2025, motosikal adventure kelas...