Pembinaan Lebuh Raya West Ipoh Span Expressway (WISE) sepanjang 60 kilometer yang menghubungkan Gopeng ke Kuala Kangsar akan mula dilaksanakan pada tahun ini.
Ini merupakan hasil daripada proses pemeteraian perjanjian konsesi yang kini dalam peringkat akhir.
Projek ini dijangka membawa manfaat besar kepada pengguna jalan raya di Perak. Khususnya dalam mengurangkan kesesakan di laluan Terowong Menora di Lebuhraya Utara-Selatan (PLUS).
Menteri Besar Perak, Datuk Seri Saarani Mohamad, telah menyatakan bahawa Unit Kerjasama Awam Swasta (UKAS) Jabatan Perdana Menteri bersama WISE sedang mencari tarikh yang sesuai untuk majlis pemeteraian perjanjian tersebut.
“Setelah selesai pemeteraian perjanjian, pembinaan boleh dimulakan,” katanya dalam satu sidang media.
Gambaran pelukis
Laluan WISE
Pada 14 Disember lepas, Saarani memaklumkan bahawa kerajaan Persekutuan telah meluluskan cadangan pembinaan WISE selepas dipersetujui dalam mesyuarat Kabinet. Projek ini akan dibangunkan oleh syarikat konsesi melalui Inisiatif Pembiayaan Swasta (PFI).
Ads
Lebuh raya WISE yang panjangnya 60km ini akan menjadi alternatif kepada laluan Terowong Menora di PLUS. Ia akan dilengkapi dengan tiga lorong dua hala, dengan laluan bermula di Gopeng dan melalui beberapa kawasan seperti Batu Gajah, Siputeh, Manong, Tronoh, Beko, Seri Iskandar, dan seterusnya ke Kuala Kangsar.
Kredit – Berita Harian
Perkembangan Lain
Dalam perkembangan lain, Datuk Seri Saarani Mohamad turut memaklumkan bahawa kerajaan negeri Perak telah membuat permohonan kepada Kementerian Kemajuan Desa dan Wilayah (KKDW) untuk cadangan pembinaan perumahan bagi generasi kedua masyarakat Orang Asli di negeri ini.
Beliau menyatakan bahawa perkara ini telah diusulkan oleh kerajaan negeri melalui Pengerusi Jawatankuasa Pembangunan Luar Bandar, Perladangan, Pertanian dan Industri Makanan Perak, Datuk Mohd Zolkafly Harun, pada Mesyuarat Majlis Perundingan Orang Asli (MaPOA) yang diadakan di Kuala Lumpur minggu lepas.
Ads
“Jika kita masuk ke mana-mana kampung Orang Asli, permohonan perumahan generasi kedua adalah antara perkara yang sering dikemukakan kepada kita kerana mereka memerlukan rumah yang selesa. Namun, permohonan pembinaan rumah generasi kedua ini bergantung kepada peruntukan kewangan daripada kementerian,” kata Saarani.
Sebelum ini, Projek Bantuan Rumah Orang Asli oleh KKDW telah memberikan bantuan perumahan kepada masyarakat Orang Asli. Di mana nama mereka ada dalam senarai e-Kasih.
Dengan pelaksanaan projek-projek infrastruktur seperti Lebuh Raya WISE. Usaha untuk memperbaiki kehidupan masyarakat Orang Asli. Kerajaan negeri Perak terus komited dalam memastikan pembangunan yang mampan dan kesejahteraan rakyatnya.
Pengeluar kereta dari China, Beijing Automotive Group Co Ltd (BAIC) secara rasmi telah memasuki pasaran Malaysia dengan pelancaran dua model kereta SUV pertamanya, X55 dan BJ40 Plus. Pengumuman ini dibuat pada hari Khamis dalam satu kenyataan oleh naib pengurus besar syarikat, Chen Wei.
Kredit Foto : Facebook BAIC
Langkah Strategik ke Pasaran yang Pesat Berkembang
Chen Wei menekankan bahawa Asia Tenggara, terutamanya Malaysia, mewakili pasaran yang berkembang pesat bagi BAIC. Beliau memuji sistem pengeluaran automotif Malaysia yang matang dan permintaan yang semakin meningkat untuk kenderaan berkualiti, teknologi baharu, dan kenderaan pintar. Ini adalah kekuatan kereta daripada jenama BAIC, menjadikan pasaran Malaysia sebagai pilihan strategik untuk pengembangan syarikat.
“BAIC komited untuk mengembangkan kehadirannya dan mewujudkan rangkaian jualan dan perkhidmatan untuk menawarkan pilihan yang pelbagai dan berkualiti tinggi kepada pengguna Malaysia,” kata Chen, yang juga merupakan pengerusi BAIC Motor Corporation Ltd.
Kredit Foto : Facebook BAIC
Pelan Pengembangan Pengedar
BAIC mempunyai rancangan untuk membuka 10 premis pengedar di seluruh Malaysia tahun ini. Pengedar pertama akan dikendalikan oleh Edaran Otomobil Elektrik (M) Sdn Bhd. Pengembangan rangkaian ini bertujuan untuk memastikan pengguna Malaysia mempunyai akses kepada kenderaan dan perkhidmatan berkualiti tinggi daripada BAIC.
Rekod Prestasi yang Kukuh
BAIC adalah salah satu pembuat kereta terkemuka di China, dengan jualan kenderaan terkumpul sebanyak 36 juta unit. Rekod prestasi yang kukuh ini menonjolkan keupayaan dan kebolehpercayaan syarikat dalam industri automotif.
Kredit Foto : Facebook BAIC
Pameran dan Harga
Model X55 dan BJ40 Plus akan dipamerkan di bilik pameran BAIC di Wisma Consplant 2, Subang Jaya, Selangor, dari 17 hingga 19 Mei. Harga permulaan X55 adalah kira-kira RM120,000, manakala BJ40 Plus bermula pada RM180,000. Harga yang kompetitif ini dijangka menarik pelbagai pengguna di pasaran Malaysia.
Majlis Pelancaran Rasmi
Acara pelancaran telah dirasmikan oleh Timbalan Perdana Menteri Datuk Seri Fadillah Yusof, yang juga berkhidmat sebagai menteri peralihan tenaga dan transformasi air. Kehadiran beliau menekankan kepentingan pelancaran ini dalam konteks matlamat automotif dan peralihan tenaga yang lebih luas di Malaysia.
Kemasukan BAIC ke pasaran Malaysia dengan SUV X55 dan BJ40 Plus menandakan satu pencapaian penting dalam strategi pengembangan global syarikat. Dengan tumpuan kepada kualiti, inovasi, dan perkhidmatan pelanggan, BAIC bersedia untuk memberi impak yang kuat dalam pasaran automotif Malaysia yang kompetitif.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Diskaun Tanpa Tuntutan, atau lebih dikenali sebagai NCD (No Claim Discount), adalah perkara yang sangat penting pada kenderaan dan juga duit poket anda. NCD berfungsi sebagai insentif kepada pemilik kereta yang tidak membuat sebarang tuntutan terhadap polisi insurans mereka sepanjang tempoh tertentu.
Ganjaran ini merupakan pengurangan premium yang perlu dibayar semasa pembaharuan polisi, dengan kadar diskaun yang meningkat setiap tahun sehingga mencapai puncaknya pada 55%.
NCD diberikan secara automatik kepada pemegang polisi insurans kenderaan semasa mereka memperbaharui polisi mereka. Bermula dengan tiada diskaun pada tahun pertama, pemilik kereta boleh menikmati diskaun sebanyak 25% pada tahun kedua, meningkat secara berperingkat sehingga 55% pada tahun keenam dan seterusnya, selagi mereka tidak membuat sebarang tuntutan insurans.
Sekiranya tuntutan dibuat, NCD sedia ada akan terjejas. Contohnya, jika anda memiliki NCD 30% pada tahun ketiga dan terlibat dalam kemalangan yang memerlukan tuntutan insurans, NCD anda akan dikembalikan ke 0% pada pembaharuan berikutnya. Namun, terdapat pengecualian seperti kemalangan di mana pihak anda tidak bersalah (no-fault damage), yang mungkin tidak mempengaruhi status NCD anda.
Pembelian tambahan perlindungan cermin (windscreen cover) memungkinkan anda untuk membuat tuntutan kerosakan cermin tanpa mempengaruhi NCD anda. Tanpa perlindungan ini, tuntutan kerosakan cermin akan mengurangkan NCD anda.
NCD boleh dipindahkan ke kenderaan lain jika pemilik menjual kenderaan lama dan membeli yang baru. Terdapat beberapa cara untuk melaksanakan pemindahan NCD, sama ada melalui pembatalan polisi, penggunaan NCD dari polisi yang telah tamat, atau pengeluaran NCD untuk kegunaan pada kenderaan baru.
Jika NCD tidak digunakan dalam tempoh setahun selepas anda menjual kenderaan, nilai NCD tersebut akan mula berkurangan setiap tahun sehingga habis. Ini menunjukkan kepentingan mengaktifkan NCD dalam masa yang ditetapkan untuk mengelakkan kerugian diskaun yang telah diperoleh.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Demi meningkatkan keselamatan jalan raya dan mengurangkan risiko kemalangan maut membabitkan kenderaan berat.
Kementerian Pengangkutan Malaysia (MOT) mengumumkan bahawa penguatkuasaan penggunaan peranti kawalan had laju atau Speed Limitation Device (SLD) akan dilaksanakan secara menyeluruh bermula 1 Oktober 2025.
Langkah ini merupakan sebahagian daripada inisiatif besar Kementerian bersama Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) dalam memastikan kenderaan perdagangan tidak lagi melebihi had laju ditetapkan. Seterusnya mengelakkan kejadian ngeri akibat kegagalan mengawal kenderaan berat.
Apa Itu SLD dan Kenapa Ia Penting?
SLD ialah sistem yang direka untuk mengehadkan kelajuan maksimum kenderaan. Terutamanya kenderaan berat seperti lori, bas ekspres dan bas persiaran.
Dengan teknologi ini, pemandu tidak boleh melebihi kelajuan yang telah ditetapkan dalam sistem. Biasanya maksimum 90km/j, sekali gus menjamin kawalan lebih baik ketika berada di jalan raya.
Empat Fokus Utama Penguatkuasaan SLD
Pengesahan Kefungsian SLD (Berkuat Kuasa: 1 Oktober 2025) Wajib bagi semua bas persiaran, bas ekspres dan kenderaan barangan berat (>3,500kg) yang didaftarkan bermula 1 Januari 2015. Pengesahan fungsi dan laporan SLD mesti diperoleh daripada:
Pengilang kenderaan
Technical Service (TS) diiktiraf JPJ
Bengkel servis bertauliah JPJ
Badan pensijilan berdaftar bawah Jabatan Standard Malaysia
Dokumen ini perlu diperbaharui setiap dua tahun dan perlu dibawa semasa pemeriksaan di PPKM serta urusan permit di APAD.
Pengaktifan SLD dalam ECU (Berkuat Kuasa: 1 Januari 2026) Untuk kenderaan berdaftar sebelum 1 Januari 2015 yang memiliki fungsi SLD dalam sistem ECU, pengaktifan peranti tersebut adalah wajib. Ini termasuk:
Kenderaan barangan >3,500kg
Kenderaan penumpang >8 orang atau >5,000kg
Kenderaan rebuild dan import terpakai
Pemeriksaan SLD di Kilang Pengeluaran (Bermula: April 2025) Melibatkan pelaksanaan “Conformity of Production” (COP) bagi model kenderaan yang memiliki Vehicle Type Approval (VTA) bermula tahun 2015. Pemeriksaan akan memastikan tetapan had laju diprogram pada 90km/j mengikut Had Laju Kebangsaan.
Retrofit SLD untuk Kenderaan Lama (Berkuat Kuasa: 1 Julai 2026) Untuk kenderaan berat dan penumpang yang belum ada sistem SLD, pemasangan retrofit adalah wajib. Pemasangan hanya sah jika dilakukan oleh TS, bengkel atau badan pensijilan yang diiktiraf JPJ. Seperti sebelumnya, dokumen perlu diperbaharui setiap dua tahun.
Apa Maknanya Kepada Pemilik Kenderaan?
Jika anda pemilik kenderaan berat, operator logistik atau pengusaha bas, pelaksanaan SLD ini menuntut anda menyemak status Speed Limitation Device kenderaan masing-masing dan segera mendapatkan laporan pengesahan yang sah.
Kegagalan mematuhi garis masa ini boleh menyebabkan tindakan undang-undang diambil oleh JPJ. Selain menjejaskan operasi dan kelulusan permit.
Menuju Ke Arah Jalan Raya Lebih Selamat
MOT menyeru agar seluruh pemain industri dan pemilik kenderaan perdagangan memberi kerjasama penuh dalam pelaksanaan ini. Langkah ini bukan sekadar pematuhan undang-undang, tetapi demi keselamatan semua pengguna jalan raya.
Selaras dengan aspirasi Malaysia MADANI, pengangkutan negara harus lebih moden, selamat dan berdaya saing.
Terus ikuti Roda Panas untuk maklumat terkini dan kupasan mendalam isu-isu automotif tempatan dan antarabangsa.
Kemas Kini Besar Untuk Semua Model Volvo di Malaysia
Volvo Car Malaysia terus memperkukuh kedudukannya dalam segmen premium dengan pengumuman kemas kini besar untuk seluruh...