Bermula dari 5 hingga 20 Julai ini, lorong-lorong di Lebuhraya Persekutuan akan ditutup secara berperingkat bagi memberi laluan kepada kerja-kerja pembinaan projek Transit Aliran Ringan 3 (LRT3).
Penutupan ini akan berlaku di hadapan stesen minyak Petronas dan Shell, di arah Kuala Lumpur dan Klang.
Kontraktor projek, Setia Utama LRT 3 Sdn Bhd (SULRT3), mengumumkan bahawa penutupan dan lencongan trafik ini akan bermula dari jam 11 malam hingga 5 pagi, dalam tiga peringkat.
Peringkat Pertama: Pada 5 hingga 6 Julai, lorong paling kiri dan tengah di Lebuhraya Persekutuan arah Klang akan ditutup. Satu lorong akan disediakan untuk pemandu yang menghala ke Klang.
Peringkat Kedua: Pada 12 hingga 13 Julai, laluan pantas di Lebuhraya Persekutuan arah Kuala Lumpur dan Klang akan ditutup. Dua lorong akan disediakan untuk pemandu yang menuju ke arah Kuala Lumpur dan Klang.
Peringkat Ketiga: Pada 19 hingga 20 Julai, lorong paling kiri dan tengah di Lebuhraya Persekutuan arah Kuala Lumpur akan ditutup. Satu lorong akan disediakan untuk pemandu yang menuju ke Kuala Lumpur.
Menurut kenyataan SULRT3, lencongan ini telah mendapat kelulusan daripada Jabatan Kerja Raya (JKR).
“Kami memohon maaf atas sebarang kesulitan yang mungkin dialami oleh orang ramai,” kata syarikat tersebut dalam kenyataan mereka hari ini.
Bagi sebarang pertanyaan, orang ramai boleh menghubungi talian bantuan LRT3 di 1 800 18 2585 dari Isnin hingga Jumaat, bermula jam 8.30 pagi hingga 5.30 petang, kecuali cuti umum.
Projek LRT3 yang menelan kos sebanyak RM4.7 bilion ini bermula di Bandar Utama dan berakhir di Johan Setia, Selangor, dan dijangka akan memberikan manfaat kepada dua juta penduduk.
Dari Berita Harian
Baca ECRL Kini Capai 67% Kemajuan
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Honda Malaysia Sambut CEO Baharu – Narushi Yazaki

Honda Malaysia mengumumkan perlantikan rasmi Encik Narushi Yazaki sebagai Pengarah Urusan dan Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) yang baharu, berkuat kuasa 1 April 2025.
Beliau menggantikan Encik Hironobu Yoshimura, yang telah memimpin Honda Malaysia selama tiga tahun dengan penuh cemerlang.
Pemimpin Berkaliber
Dengan pengalaman 25 tahun bersama jenama Jepun ikonik ini. Beliau telah menggalas pelbagai peranan kepimpinan di beberapa negara utama seperti Jepun, Thailand dan Amerika Syarikat. Sebelum dilantik ke posisi tertinggi di Honda Malaysia. Yazaki bertugas dalam Bahagian Operasi Pentadbiran Korporat di ibu pejabat Honda Motor Co., Ltd. di Tokyo.
Dalam kenyataan rasminya, Yazaki melahirkan rasa teruja dan terhormat untuk memimpin Honda Malaysia. “Pasaran Malaysia bukan sahaja pesat membangun, malah memainkan peranan penting dalam mengukuhkan jenama Honda di rantau Asia dan Oceania.
Saya berhasrat untuk meneruskan momentum positif yang telah dibina sebelum ini dan memastikan Honda Malaysia terus berkembang maju.” ujar beliau dengan penuh semangat.
Tugas Yoshimura Seterusnya
Sementara itu, Encik Yoshimura yang telah menamatkan tugasnya di Malaysia, kini menyambung khidmatnya di ibu pejabat Honda Motor Co., Ltd. di Tokyo.
Sepanjang tempoh perkhidmatannya di sini. Yoshimura dikenang sebagai pemimpin yang berjaya mengekalkan kedudukan Honda Malaysia sebagai peneraju dalam segmen Kenderaan Penumpang Bukan Nasional selama 11 tahun berturut-turut — satu pencapaian yang bukan calang-calang. Tambahan pula, beliau juga berjaya mengemudi syarikat ini menempuh fasa pemulihan pasca pandemik dengan strategi yang berkesan.
Honda Malaysia turut merakamkan penghargaan kepada Yoshimura atas sumbangan besar beliau dalam memacu kejayaan syarikat selama ini. Kepimpinan beliau bukan sahaja membawa kestabilan tetapi juga menyuntik keyakinan dalam kalangan kakitangan serta pelanggan Honda di seluruh negara.

Visi Lebih Segar
Dengan Yazaki mengambil alih, ramai yang menjangkakan pendekatan dan idea baharu akan diketengahkan untuk terus memperkukuh kedudukan Honda di pasaran Malaysia.
Dengan rekod prestasi yang kukuh dan pengalaman antarabangsa yang luas. Yazaki diyakini mampu membawa nafas baharu dan melangkah lebih jauh. Seiring dengan permintaan pasaran yang semakin mencabar dan dinamik.
Perlantikan ini menandakan satu lagi langkah strategik Honda Malaysia dalam memastikan mereka kekal relevan, inovatif dan terus menjadi pilihan utama rakyat Malaysia. Kita nantikan apakah langkah pertama Yazaki dalam meneruskan legasi kecemerlangan Honda di sini.
Dari Honda Malaysia
Baca Juga Kunitomo Asano CEO Baharu Boon Siew Honda
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Volvo Car Malaysia Cipta Rekod Baharu dalam Jualan Kenderaan Elektrik

Dominasi Model Elektrifikasi dalam Pasaran Malaysia
Volvo Car Malaysia mencatat sejarah baharu dalam industri automotif negara dengan pencapaian luar biasa dalam segmen kenderaan elektrik bateri (BEV).
Tahun 2024 menyaksikan peningkatan ketara dalam jualan model elektrik sepenuhnya, yang menyumbang 30 peratus daripada jumlah jualan runcit syarikat, melepasi penanda aras global Volvo Cars sebanyak 23 peratus.
Lonjakan Jualan Model Elektrifikasi
Volvo Car Malaysia terus mengukuhkan kedudukannya sebagai peneraju dalam elektrifikasi, dengan model BEV dan hibrid plug-in (PHEV) membentuk 83 peratus daripada jumlah jualan tahun lalu.
Ini menunjukkan peningkatan signifikan berbanding 71 peratus pada tahun 2023.
Peningkatan ini seiring dengan aspirasi global Volvo Cars untuk mencapai antara 90 hingga 100 peratus jualan kenderaan elektrifikasi menjelang tahun 2030.
Jualan Tahun 2024 dan Trend Pengurangan MHEV
Sepanjang tahun 2024, Volvo Car Malaysia berjaya menjual sebanyak 1,953 unit kenderaan, dengan model MHEV hanya merangkumi kurang daripada satu perlima jumlah jualan keseluruhan.
Sebagai perbandingan, pada tahun sebelumnya, MHEV membentuk satu pertiga daripada jumlah jualan tahunan syarikat.
Penerimaan Hebat Terhadap Volvo EX30
Chris Tan, Pengarah Jualan Volvo Car Malaysia, menyatakan bahawa meskipun tahun lalu merupakan tempoh yang lebih kompetitif bagi industri, Volvo Car Malaysia tetap berusaha untuk merealisasikan visi mobiliti yang lebih peribadi, selamat dan lestari.
Pengeluaran model elektrik sepenuhnya Volvo EX30 mendapat sambutan hangat di pasaran Malaysia.
Lebih menarik kumpulan pertama model import habis terjual sebelum pemasangan tempatan bermula.
Kini, Volvo Car Malaysia bersedia untuk memperkenalkan model elektrik utama mereka yang seterusnya, iaitu Volvo EX90.
Volvo EX90: SUV Elektrik Termaju
Volvo EX90 bakal menjadi SUV elektrik terbesar syarikat.
Model ini dilengkapi teknologi keselamatan tercanggih Volvo Cars termasuk sistem Light Detection and Ranging (LiDAR) , pengkomputeran teras, serta pemantauan pemandu dan penumpang.
Model ini dijangka mengukuhkan lagi reputasi Volvo dalam aspek keselamatan dan inovasi teknologi.
Pengalaman Pelanggan dan Acara Eksklusif
Sepanjang 2024, Volvo Car Malaysia juga memperluaskan pengalaman pelanggan menerusi pelbagai acara eksklusif.
Antaranya sesi pandu uji Volvo EX30, Volvo Safety Driving Experience yang pertama, serta kejohanan sukan Volvo Padel Open yang julung kali diadakan.
Rekod Jualan Global Volvo Cars
Pada peringkat global, Volvo Cars turut mencatat rekod jualan baharu dengan 763,389 unit kenderaan terjual pada tahun 2024.
Rekod jualan ini meningkat 8 peratus berbanding tahun sebelumnya.
Jualan model BEV meningkat 54 peratus kepada 175,194 unit, manakala jualan PHEV meningkat 16 peratus kepada 177,593 unit.
Secara keseluruhan, kenderaan elektrifikasi menyumbang 46 peratus daripada jumlah jualan global Volvo Cars.
Model BEV sahaja menyumbang 23 peratus daripada keseluruhan jualan, meningkat daripada 16 peratus pada tahun 2023.
Masa Depan Elektrifikasi Volvo Cars
Elektrifikasi kekal sebagai strategi utama Volvo Cars, dengan lima model BEV telah diperkenalkan secara global, dan lima lagi dalam perancangan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Baca Juga : Volvo EX30 Kini di Malaysia, Teknologi dan Keselamatan Maksimum untuk Setiap Pemanduan
China Bakal Wujudkan ‘Ekonomi Altitud Rendah’ Dengan Teksi Terbang

China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.

Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.

Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.

Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Dari ABC News
Baca Itali Kenakan Denda US$6.4 Juta Kerana Melabel Kereta China Sebagai Buatan Italia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.