
Perjanjian Dimeterai untuk SUPER GT Malaysia
Pengumuman ini dibuat selepas termeterainya perjanjian antara HARO Sports & Entertainment, selaku pemegang hak dan penganjur pusingan SUPER GT di Malaysia, dan GT Association (GTA), pemegang hak rasmi untuk perlumbaan SUPER GT.
Perjanjian ini ditandatangani oleh Fahrizal Hasan, Pengurus Rakan Kongsi HARO Sports & Entertainment dan Presiden serta Ketua Pegawai Eksekutif GTA, Masaaki Bandoh.
Majlis ini turut disaksikan oleh Timbalan Menteri Pelancongan, Seni dan Budaya, Yang Berhormat Khairul Firdaus Akbar Khan.
Jadual Perlumbaan SUPER GT 2025
Pusingan Malaysia untuk musim perlumbaan 2025 akan menjadi pusingan ketiga daripada keseluruhan lapan pusingan yang dijadualkan.
Tujuh pusingan perlumbaan ini akan berlangsung di pelbagai litar di Jepun.
Perlumbaan pembukaan akan diadakan di Litar Antarabangsa Okayama pada 12-13 April, diikuti dengan pusingan kedua di Fuji Speedway pada 3-4 Mei.

Selepas pusingan di Malaysia, Fuji Speedway akan sekali lagi menjadi tuan rumah pada 2-3 Ogos sebelum bergerak ke Litar Suzuka untuk pusingan kelima pada 23-24 Ogos.
Tiga pusingan akhir akan berlangsung di Sportsland Sugo (20-21 September), Autopolis International Racing Course (18-19 Oktober) dan Mobility Resort Motegi (1-2 November).
Barisan Pengeluar Terbaik Jepun dalam SUPER GT
SUPER GT bukan sahaja menampilkan pengeluar dan pemandu terkemuka dari Jepun, malah perlumbaan ini juga membahagikan peserta kepada dua kategori utama, GT500 dan GT300.

Pengeluar terkemuka seperti Toyota, Honda dan Nissan akan bersaing dalam kelas GT500, manakala Subaru dan Lexus akan bertanding dalam kelas GT300.
Sejarah Panjang Malaysia dalam SUPER GT
Kali terakhir Malaysia menjadi tuan rumah untuk SUPER GT adalah pada Jun 2013.
Namun, Malaysia telah menjadi sebahagian daripada sejarah perlumbaan ini sejak tahun 2000 dan 2001.
Ketika ia dikenali sebagai All-Japan Grand Touring Championship, sebelum secara rasmi dimasukkan sebagai pusingan penuh kejuaraan pada 2002.

Perlumbaan ini sepatutnya kembali ke Malaysia pada tahun 2020, tetapi terpaksa dibatalkan akibat pandemik COVID-19.
Cabaran Litar Sepang untuk Pasukan
Perlumbaan di Litar Sepang sentiasa diingati oleh pasukan dan pemandu kerana cabarannya yang unik.
Suhu panas yang melampau serta keadaan cuaca yang tidak menentu menjadi cabaran utama jika dibandingkan dengan pusingan di Jepun.
Suhu yang tinggi serta hujan lebat bukan sahaja menguji ketahanan pemandu, tetapi juga enjin, tayar, dan pasukan teknikal yang terlibat.
Malaysia sebagai Destinasi Pelancongan Sukan
Fahrizal Hasan, dalam ucapannya, menyatakan rasa bangga kerana Malaysia sekali lagi terpilih sebagai lokasi pusingan SUPER GT.
“Sebagai satu-satunya pusingan luar Jepun, Malaysia mempunyai kelebihan untuk menempatkan diri sebagai destinasi utama Pelancongan Sukan, bukan sahaja di rantau ini tetapi juga di peringkat global,” kata beliau.
Tambahnya lagi, perlumbaan ini akan dipromosikan secara meluas di Malaysia serta seluruh Asia dan peringkat antarabangsa.
Sasaran 80,000 Penonton di Malaysia
HARO Sports & Entertainment menyasarkan untuk menarik sekurang-kurangnya 80,000 penonton sepanjang dua hari perlumbaan tersebut.
Suasana Karnival Unik
Perlumbaan ini juga unik, kerana acara ini membolehkan peminat mendekati secara langsung pemandu, pasukan, dan kereta kegemaran mereka.
Salah satu tarikan utama yang bakal diperkenalkan di Malaysia ialah ‘Circuit Safari’.
Peminat akan berpeluang berada di dalam kenderaan yang bergerak di litar semasa kereta-kereta perlumbaan beraksi.
Tiket Akan Mula Dijual Tidak Lama Lagi.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Kerajaan Pertimbang Langkah Pembangunan Sistem Tol Tanpa Palang

Kumpulan Berjaya, sebuah syarikat awam yang terkenal, kini dikatakan sedang mencari sokongan daripada syarikat konsesi lebuh raya dalam usahanya untuk memasang sistem tol tanpa palang. Langkah ini dipercayai sebagai alternatif kepada cadangan sebelum ini yang melibatkan YTL Holdings.
Sumber berkata bahawa cadangan ini muncul selepas 32 syarikat konsesi tol lebuh raya menolak langkah kerajaan untuk melantik YTL Holdings untuk membangunkan sistem tol tanpa palang. Pihak Berjaya telah menjalankan mesyuarat dengan wakil dari 32 syarikat konsesi untuk menjelaskan cadangan mereka sebelum mempersembahkan kepada Kementerian Kerja Raya.
Menurut sumber tersebut, cadangan Kumpulan Berjaya lebih menarik daripada cadangan sebelum ini yang masih dalam pertimbangan kerajaan. Rancangan mereka bertujuan untuk membenarkan syarikat lebuh raya membina plaza tol yang lebih lancar, sementara syarikat seperti Berjaya akan menyediakan perkhidmatan kutipan tol.
Sumber itu turut menyatakan bahawa syarikat konsesi ingin sistem bebas halangan hanya diperkenalkan di plaza tol utama, terutamanya di kawasan yang padat seperti Lembah Klang, Pulau Pinang, dan Johor. Dengan pengaturan ini, kos pelaksanaan sistem aliran bebas berbilang lorong dijangka dapat dipotong sehingga 30 peratus.
Pada Mac 2023, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa sejumlah RM3.46 bilion telah diluluskan untuk melaksanakan sistem tol tanpa palang di plaza tol lebuh raya menjelang tahun 2025. Tahun sebelumnya, kerajaan dilaporkan telah menandatangani perjanjian dengan YTL Holdings untuk membina sistem aliran bebas dan menguruskan kutipan tol dengan nilai kira-kira RM6 bilion setahun.
Namun, terdapat bantahan daripada Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia, yang berpendapat bahawa langkah tersebut akan melanggar perjanjian mereka dengan kerajaan. Persatuan tersebut juga berpendapat bahawa mereka mampu melaksanakan sistem aliran bebas dengan kos sekurang-kurangnya 30 peratus lebih rendah daripada cadangan YTL Holdings.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada syarikat lebuh raya bahawa kerajaan belum membuat keputusan muktamad mengenai perkara tersebut, menyusuli bantahan yang diberikan oleh Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia.
Baca: Pelan Pelebaran Lebuhraya KL-Karak Bagi Mengurangkan Kesesakan Bermula Suku Kedua 2024
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Aveta Cipta Rekod Penyerahan Motosikal Terbesar di Malaysia

Aveta Malaysia telah mencipta sejarah apabila berjaya menganjurkan acara penyerahan motosikal terbesar di Malaysia. Ia secara rasmi diiktiraf oleh Malaysia Book of Records.
Acara gilang-gemilang ini dianjurkan bersama pengedar sah Aveta, CKT Motor, dan berlangsung di Seberang Perai, Pulau Pinang.

Sebanyak 168 unit motosikal Aveta diserahkan kepada pemilik baharu dalam majlis tersebut. Melibatkan model Vanguard 250 dan Nova 160. Acara ini bukan sahaja menjadi tanda aras baharu buat Aveta. Malah turut membuktikan penerimaan luar biasa rakyat Malaysia terhadap produk-produk terbaharu mereka.
Sejak pelancarannya awal tahun ini, kedua-dua model tersebut telah mencatatkan lebih daripada 10,000 tempahan di seluruh negara. Menunjukkan peningkatan pengaruh dan keyakinan pengguna terhadap jenama Aveta dalam industri dua roda tempatan.
Menurut Steven Lim, Pengarah Urusan Kumpulan Aveta: “Hari ini bukan sekadar penyerahan motosikal – ia adalah satu perayaan inovasi, komuniti dan visi Aveta untuk menetapkan penanda aras baharu dalam industri. Kami amat berbesar hati berkongsi kejayaan ini bersama para penunggang, pengedar dan rakan kongsi kami.”
Turut hadir memeriahkan acara ialah YB Dato’ Haji Rashidi Bin Zinol, EXCO Perdagangan, Pembangunan Keusahawanan & Luar Bandar Pulau Pinang.
Bersama beberapa pemimpin kerajaan dan komuniti. Kehadiran mereka mengiktiraf kepentingan pencapaian Aveta bukan sahaja kepada syarikat. Malah, kepada landskap automotif nasional.

Komitmen Aveta – Kualiti, Khidmat & Komuniti
Aveta kekal komited untuk menghasilkan motosikal yang berkualiti tinggi, berprestasi dan dipercayai. Selari dengan keperluan penunggang masa kini.
Melalui rangkaian pengedar dan pusat servis yang kian berkembang, serta inisiatif Aveta Care on Wheels. Perkhidmatan servis dari pintu ke pintu, pelanggan kini boleh menikmati pengalaman pemilikan yang lebih lancar dan menyenangkan.
Tunggang Dengan Selamat. Tunggang Dengan Bangga. Aveta Sentiasa Bersama Anda.

Dari Aveta Malaysia
Baca Juga Kenyataan Rasmi Aveta Motor Malaysia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Kawasaki Z900RS 2026, Naik Taraf Prestasi, Kawalan & Teknologi

Kawasaki Z900RS 2026 – Retro Klasik Kini Lebih Berkuasa dan Pintar
Kawasaki kembali memanaskan segmen retro moden dengan memperkenalkan Z900RS 2026, menampilkan bukan sekadar warna baharu, tetapi peningkatan menyeluruh pada aspek prestasi, kawalan dan teknologi. Dua varian ditawarkan iaitu Z900RS Standard dan Z900RS SE berprestasi tinggi, masing-masing mengekalkan gaya “retro-sport” yang menjadi identiti kuat model ini sejak diperkenalkan.

Z900RS, Kuasa Baharu, Karakter Sama
Menjana jantung Z900RS 2026 ialah enjin 948cc empat silinder sebaris DOHC, yang kini menghasilkan 113.9 hp pada 9,300 rpm dan tork 72 lb-ft, meningkat berbanding versi 2025 (109 hp, 70 lb-ft).
Kawasaki menegaskan, talaan semula ini memberi respon pendikit lebih cepat dan karakter pecutan yang lebih kuat tanpa menjejaskan kehalusan pemanduan.

Model ini kini menerima Electronic Throttle Valve (ETV) dan cruise control elektronik untuk keselesaan jarak jauh.
Paling menarik, model ini kini dilengkapi IMU (Inertial Measurement Unit) yang membuka akses kepada sistem bantuan penunggang seperti:
Kawasaki Cornering Management Function (KCMF) – membantu kestabilan ketika membrek atau mengambil selekoh.
Kawasaki Quick Shifter (KQS) dua hala – membolehkan penukaran gear tanpa klac, sama ada naik atau turun.
Kedua-dua varian menggunakan fork terbalik 41 mm dengan pelarasan mampatan, lantunan dan pra-beban.
Namun bagi versi SE, ia lebih istimewa kerana dilengkapi penyerap hentak belakang Öhlins S46 serta sistem brek Brembo dengan cakera berkembar 300 mm dan angkup empat piston di hadapan. Bahagian belakang menggunakan cakera 250 mm dengan angkup piston tunggal untuk kawalan yang lebih konsisten.

Estetika kekal menjadi daya tarikan utama. Versi 2026 menampilkan ekzos gaya megaphone baharu dan paip ekzos yang direka semula bagi memberikan aliran gas dan bunyi yang lebih garang.
Pilihan warna turut diperbaharui:
Z900RS Standard: Candy Tone Red & Black Ball Edition

Z900RS SE: Metallic Spark Black

Harga rasmi masih belum diumumkan, namun Kawasaki mengesahkan model ini akan mula dijual bermula Januari 2026.
Menariknya, pasaran Jepun turut menerima varian Z900RS Café Racer dengan gaya tangki dan fairing hadapan klasik – namun versi ini masih belum disahkan untuk pasaran antarabangsa.
Baca Juga : Kawasaki Z900 2025 Dilancarkan, Harga Bermula RM47,800
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!



