Mulai 1 Januari 2025, semua motosikal baharu yang mempunyai kapasiti enjin 150cc ke atas diwajibkan untuk memasang Sistem Brek Anti-Kunci (ABS). Keputusan ini diumumkan oleh Institut Penyelidikan Keselamatan Jalan Raya Malaysia (MIROS) sebagai langkah untuk meningkatkan keselamatan penunggang motosikal di jalan raya.
Langkah Proaktif untuk Mengurangkan Kemalangan
Langkah ini adalah hasil daripada kajian selama dua tahun yang dijalankan oleh Kementerian Pengangkutan bagi menangani peningkatan jumlah kematian yang melibatkan motosikal. Pengerusi MIROS, Dr Wong Shaw Voon, menyatakan bahawa ABS mampu mengurangkan kemalangan dan kematian membabitkan penunggang motosikal sebanyak 30%. ABS membantu mengelakkan roda terkunci apabila brek ditekan sepenuhnya, sekali gus mengurangkan risiko terbabas dan kehilangan kawalan.
ABS untuk Motosikal Lama?
Bagi motosikal yang dibeli sebelum 1 Januari 2025, pemasangan ABS adalah bergantung kepada reka bentuk model motosikal tersebut. Dr Wong menyarankan agar pemilik motosikal lama tidak memasang ABS jika ia tidak sesuai atau tidak boleh diselenggara dengan baik.
Bagaimana ABS Berfungsi?
Sistem brek ABS mengelakkan roda daripada terkunci apabila brek digunakan dengan kuat. ABS menggunakan sensor pada roda untuk mengesan kelajuan roda dan menghalang roda daripada terkunci sehingga 10 kali dalam satu saat. Ini memberikan kestabilan tambahan dan membantu penunggang mengawal motosikal dengan lebih baik, terutamanya dalam situasi kecemasan.
Statistik Kemalangan Motosikal yang Membimbangkan
Menurut statistik daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), satu kematian berlaku setiap dua jam akibat kemalangan motosikal di Malaysia. Pada tahun 2022, sebanyak 6,080 orang terkorban dalam kemalangan jalan raya di seluruh negara. Angka ini meningkat kepada 6,443 pada tahun 2023. Daripada jumlah tersebut, kira-kira 4,000 kematian melibatkan penunggang dan pembonceng motosikal berumur antara 16 hingga 35 tahun.
Ads
Cabaran dalam Keselamatan Penunggang Penghantaran
Prof Dr Rozmi Ismail, seorang pakar Psikologi Trafik dan Keselamatan Jalan Raya Malaysia, mengaitkan peningkatan kemalangan motosikal dengan lonjakan jumlah penunggang penghantaran sejak tahun 2020. Kebanyakan mereka adalah golongan muda yang cenderung untuk memecut dan melanggar peraturan jalan raya demi menyiapkan lebih banyak penghantaran dalam sehari.
Dr Rozmi mencadangkan agar penunggang penghantaran diberikan latihan keselamatan jalan raya tambahan, termasuk aspek mental dan emosi, untuk menjadi penunggang yang lebih selamat.
Perlu Penguatkuasaan dan Advokasi Keselamatan yang Lebih Mantap
Balasupramaniam, pengasas dan presiden Kelab Marsyal Keselamatan Jalan Raya, menyeru agar Jabatan Keselamatan Jalan Raya (JKJR) dihidupkan semula. Beliau menekankan bahawa pihak berkuasa harus memberi tumpuan kepada program advokasi keselamatan jalan raya dan penguatkuasaan. Berbanding isu-isu seperti cermin gelap dan nombor plat.
Peranan Ibu Bapa dan Keperluan Meningkatkan Infrastruktur Jalan Raya
Prof Dr Sharifa Ezat Wan Puteh, seorang peminat motosikal dari Universiti Kebangsaan Malaysia, menyatakan bahawa ibu bapa perlu bertanggungjawab sekiranya anak-anak mereka terlibat dalam aktiviti perlumbaan haram.
Ads
Beliau juga menyarankan agar bengkel yang menjual alat ganti motosikal haram dikenakan penalti.
Selain itu, Dr Sharifa turut menekankan keperluan untuk menangani isu jalan berlubang, kekurangan papan tanda amaran, dan pencahayaan yang tidak mencukupi sebagai langkah keselamatan tambahan.
Sebuah pesawat yang membawa 468 penumpang dari Indonesia ke Arab Saudi terpaksa melakukan pendaratan cemas pada Rabu (15 Mei) akibat kebakaran enjin, kata syarikat penerbangan Garuda Indonesia, dalam insiden terbaru yang melibatkan rekod keselamatan penerbangan rantau ini.
Pesawat Boeing 747-400 penerbangan Garuda-1105 ke Madinah tersebut kembali ke lapangan terbang asalnya di bandar Makassar, Indonesia pada pukul 5.15 petang. Menurut Garuda Indonesia, tiada sebarang kecederaan penumpang dilaporkan dalam insiden tersebut.
“Keputusan itu dibuat oleh juruterbang sejurus selepas berlepas, memandangkan masalah enjin yang memerlukan pemeriksaan lanjut selepas percikan api diperhatikan dalam salah sebuah enjin,” kata Presiden Pengarah Garuda, Irfan Setiaputra dalam satu kenyataan yang dikeluarkan.
Perkembangan Selepas Pendaratan Cemas
Pesawat berkenaan membawa 450 penumpang dan 18 anak kapal, termasuk jemaah haji. Susulan kejadian tersebut, kesemua penumpang telah dipindahkan ke sebuah penginapan sebelum menaiki penerbangan gantian pada Rabu ke Arab Saudi, jelas beliau.
Rakaman yang disiarkan di media sosial, yang belum disahkan oleh AFP, dikatakan menunjukkan enjin pesawat itu terbakar ketika ia berlepas. Pihak berwajib kini sedang menjalankan siasatan terhadap pesawat tersebut.
Insiden ini menambah kepada cabaran keselamatan yang dihadapi oleh industri penerbangan di rantau ini, yang sering kali menjadi perhatian global. Namun, tindakan pantas juruterbang dan kru penerbangan dalam mengendalikan situasi kecemasan ini telah memastikan keselamatan semua penumpang dan anak kapal.
Kumpulan Berjaya, sebuah syarikat awam yang terkenal, kini dikatakan sedang mencari sokongan daripada syarikat konsesi lebuh raya dalam usahanya untuk memasang sistem tol tanpa palang. Langkah ini dipercayai sebagai alternatif kepada cadangan sebelum ini yang melibatkan YTL Holdings.
Sumber berkata bahawa cadangan ini muncul selepas 32 syarikat konsesi tol lebuh raya menolak langkah kerajaan untuk melantik YTL Holdings untuk membangunkan sistem tol tanpa palang. Pihak Berjaya telah menjalankan mesyuarat dengan wakil dari 32 syarikat konsesi untuk menjelaskan cadangan mereka sebelum mempersembahkan kepada Kementerian Kerja Raya.
Menurut sumber tersebut, cadangan Kumpulan Berjaya lebih menarik daripada cadangan sebelum ini yang masih dalam pertimbangan kerajaan. Rancangan mereka bertujuan untuk membenarkan syarikat lebuh raya membina plaza tol yang lebih lancar, sementara syarikat seperti Berjaya akan menyediakan perkhidmatan kutipan tol.
Sumber itu turut menyatakan bahawa syarikat konsesi ingin sistem bebas halangan hanya diperkenalkan di plaza tol utama, terutamanya di kawasan yang padat seperti Lembah Klang, Pulau Pinang, dan Johor. Dengan pengaturan ini, kos pelaksanaan sistem aliran bebas berbilang lorong dijangka dapat dipotong sehingga 30 peratus.
Pada Mac 2023, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa sejumlah RM3.46 bilion telah diluluskan untuk melaksanakan sistem tol tanpa palang di plaza tol lebuh raya menjelang tahun 2025. Tahun sebelumnya, kerajaan dilaporkan telah menandatangani perjanjian dengan YTL Holdings untuk membina sistem aliran bebas dan menguruskan kutipan tol dengan nilai kira-kira RM6 bilion setahun.
Namun, terdapat bantahan daripada Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia, yang berpendapat bahawa langkah tersebut akan melanggar perjanjian mereka dengan kerajaan. Persatuan tersebut juga berpendapat bahawa mereka mampu melaksanakan sistem aliran bebas dengan kos sekurang-kurangnya 30 peratus lebih rendah daripada cadangan YTL Holdings.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada syarikat lebuh raya bahawa kerajaan belum membuat keputusan muktamad mengenai perkara tersebut, menyusuli bantahan yang diberikan oleh Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia.
Projek pembinaan Laluan Rel Pantai Timur (ECRL) di Terengganu telah mencapai kemajuan yang menggalakkan, dengan kadar pencapaian setakat ini adalah 80.28 peratus pada bulan Februari tahun lepas.
Datuk Seri Darwis Abdul Razak, Ketua Pegawai Eksekutif Malaysia Rail Link Sdn Bhd (MRL), menyatakan bahawa negeri Terengganu menunjukkan kemajuan paling pantas berbanding tiga negeri lain yang dilalui oleh ECRL iaitu Pahang, Kelantan, dan Selangor. Ini berkat kepada kerjasama yang kukuh dari pelbagai pihak dalam proses pengambilan tanah.
“Pengambilan tanah untuk semua laluan utama ECRL di Terengganu telah berjaya diselesaikan sepenuhnya, sementara kerja-kerja pemasangan landasan dijangka akan siap menjelang akhir tahun ini.
Dengan kemajuan pencapaian sebanyak 80.28 peratus di Terengganu dan 62.40 peratus secara keseluruhan, kami yakin bahawa projek ini akan siap sepenuhnya menjelang hujung Disember 2026,” jelasnya semasa ditemui pada Majlis Berbuka Puasa Bersama ECRL anjuran MRL dan China Communications Construction Sdn Bhd (CCC-ECRL).
Proses pembinaan ECRL di Terengganu melibatkan pembangunan sepanjang 242 kilometer dari Besut ke Kemaman, termasuk pembinaan enam stesen penumpang seperti Stesen Jertih, Besut, Stesen Bandar Permaisuri, Setiu, Stesen Kuala Terengganu, dan Stesen Kemasik, Kemaman. Tambahan pula, dua stesen lagi, iaitu Stesen Dungun dan Stesen Chukai, Kemaman, akan dibangunkan untuk pengangkutan kargo dan penumpang.
Jajaran ECRL sepanjang 665 kilometer dari Kota Bharu, Kelantan, hingga ke Terminal Bersepadu Gombak, Selangor, dijangka akan siap pada Disember 2026.
Dengan siapnya projek ini, masa perjalanan dari Kuala Terengganu ke Terminal Bersepadu Gombak dijangka hanya mengambil masa kira-kira tiga jam, memberikan aksesibiliti yang lebih baik kepada penduduk tempatan dan pelancong.
Malaysia kini menyaksikan kemasukan syarikat e-hailing terbaru, Bolt, yang bakal bersaing dengan perkhidmatan popular seperti Grab dan AirAsia Ride. Bolt Services My Sdn. Bhd....