Boon Siew Honda Sdn. Bhd. (Boon Siew Honda) dengan bangga mengumumkan pelancaran Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES terbaru. Apa yang menarik? jom kami kongsikan.
Kuasa dan Prestasi
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES terdapat menggunakan enjin 1084cc selari dua silinder dan menggunakan sistem penyejuk cecair OHC.
Peningkatan tork sebanyak 7% dan mempunyai kuasa puncak 75kW pada 7,500rpm serta tork puncak 112Nm pada 5,500rpm.
Ciri-Ciri CRF1100L
- Roda Hadapan 19-inci: Roda hadapan yang lebih besar meningkatkan kestabilan semasa menunggang di atas jalan raya dan memperbaiki kebolehlenturan di atas permukaan kasar.
- Ketinggian Tempat Duduk Boleh Laras: Ketinggian tempat duduk boleh dilaras antara 820mm dan 840mm tanpa alat, memberikan keselesaan yang boleh disesuaikan.
- Pusat Graviti Rendah: Dengan ground clearance minimum 220mm, motosikal ini menawarkan pengendalian dan kestabilan yang lebih baik.
- Tempat Duduk yang Ditingkatkan: Tempat duduk urethane foam yang lebih tebal dan ketumpatan yang dioptimumkan meningkatkan keselesaan penunggang untuk perjalanan jauh.
- Perlindungan Angin yang Ditingkatkan: Penutup hadapan yang direka semula dan skrin boleh laras meningkatkan aerodinamik dan mengurangkan hembusan angin.
Transmisi Dual Clutch (DCT)
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES dilengkapi dengan Transmisi Dual Clutch (DCT) yang dipertingkatkan dengan tiga mod operasi:
- Mod Manual Transmission (MT): Memberikan kawalan manual penuh dengan butang kawalan di hendal.
- Mod Automatik D: Sesuai untuk perjalanan di bandar dan lebuh raya, mengoptimumkan kecekapan bahan api.
- Mod Automatik S: Menawarkan tiga tahap menunggang yang lebih sporty, dengan peralihan adaptif untuk brek enjin tambahan.
Sistem DCT juga termasuk suis G untuk fungsi off road, meningkatkan cengkaman dan kawalan dengan mengurangkan gelinciran klac semasa perubahan gear.
Selain itu, pengesanan kecondongan menyesuaikan corak peralihan gear berdasarkan gred kecondongan, memastikan kawalan yang optimum.
Pakej Elektronik Canggih
Pakej elektronik Africa Twin termasuk Throttle-By-Wire (TBW) dan Unit Pengukuran Inersia enam paksi (IMU).
Sistem ini menawarkan empat tahap kuasa, tiga tahap brek enjin, dan Kawalan Tork Boleh Pilih Honda (HSTC) dengan tujuh tahap intervensi.
Motosikal ini juga dilengkapi dengan Kawalan Wheelie, dengan tiga tahap yang boleh dipilih, dan empat mod menunggang iaitu TOUR, URBAN, GRAVEL, dan OFF-ROAD.
Dua tetapan pengguna yang boleh disesuaikan membolehkan penunggang menyesuaikan prestasi motosikal mengikut keperluan khusus mereka.
Suspensi Showa EERATM dan ABS
CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES dilengkapi dengan Suspensi Showa Electronically Equipped Ride Adjustment (Showa EERATM) sebagai standard.
Sistem ini secara automatik menyesuaikan daya hentakan berdasarkan keadaan menunggang, menawarkan empat mod suspensi (MID, HARD, SOFT, OFFROAD) dan satu mod pengguna.
Motosikal ini juga dilengkapi dengan Sistem Brek Anti-Kunci (ABS) yang canggih dengan mod boleh dipilih untuk meningkatkan kestabilan brek.
ABS yang dilengkapi IMU mengira pelbagai parameter untuk mengawal daya brek, mencegah penguncian roda semasa membelok dan meningkatkan keselamatan penunggang.
Ketersambungan dan Paparan
Paparan Skrin Sentuh Multi Maklumat (MID) TFT 6.5 inci mengintegrasikan Apple CarPlay® dan Android Auto®, membolehkan penggunaan telefon pintar yang lebih lancar.
Penunggang boleh mengakses aplikasi navigasi, membuat atau menerima panggilan, dan menyambungkan telefon pintar mereka melalui port pengecasan USB.
Kesambungan Bluetooth juga memastikan kemudahan dan kemudahan penggunaan.
Ketersediaan
Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES telah berada dalam pasaran dalam dua pilihan warna iaitu Mat Ballistic Black Metallic dan Pearl Glare White.
Untuk peminat motosikal touring, Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ES menjanjikan menjadi mesin utama anda dengan memberikan kuasa, prestasi, dan keselesaan mmengharungin pelbagai bentuk permukaan jalan.
Sumber Artikel : Honda CRF1100L Africa Twin Adventure Sports ESServes True Adventure, Continental Conquest
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
China Bakal Wujudkan ‘Ekonomi Altitud Rendah’ Dengan Teksi Terbang

China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.

Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.

Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.

Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).

Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
Dari ABC News
Baca Itali Kenakan Denda US$6.4 Juta Kerana Melabel Kereta China Sebagai Buatan Italia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
Jejambat Bandar Saujana Putra Dibuka Ahad Ini, 7 Julai 2024

Penduduk Bandar Saujana Putra bakal menikmati kelancaran trafik yang lebih baik dengan pembukaan jejambat sepanjang 820 meter pada Ahad ini.
Kemudahan Trafik Lebih Baik untuk 65,000 Penduduk
Jejambat ini dibina khusus untuk mengurangkan kesesakan lalu lintas di kawasan tersebut dan dijangka memberi manfaat kepada 65,000 penduduk serta pengguna lebuhraya berdekatan.
EXCO Infrastruktur, Ir Izham Hashim, telah mengesahkan bahawa semua pemeriksaan teknikal terakhir telah selesai dan jejambat ini berada dalam keadaan baik untuk digunakan.
Baca juga : Tokyo Auto Salon Kuala Lumpur 2024, Lebih Besar Dan Lebih Hebat!
Jejambat Hubungkan ELITE dan SKVE
Jejambat yang menghubungkan Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE) dan Lebuhraya Klang Selatan (SKVE) ini akan dirasmikan oleh Dato’ Menteri Besar, Dato’ Seri Amirudin Shari pada 7 Julai.
“Pemeriksaan akhir berkaitan teknikal telah dijalankan dan semuanya berada dalam keadaan baik.
Jejambat ini akan dibuka pada 7 Julai,” kata Izham ketika ditemui pada majlis pembukaan semula laluan B66 Jalan Batang Kali-Genting Highlands semalam.
Dengan peruntukan kira-kira RM60 juta, pembinaan jejambat ini merupakan salah satu usaha kerajaan negeri untuk mengatasi masalah kesesakan lalu lintas yang telah lama membelenggu penduduk dan pengguna jalan raya di kawasan ini.

Dato’ Seri Amirudin Shari menekankan bahawa jejambat ini tidak hanya akan memberi manfaat kepada penduduk Bandar Saujana Putra, tetapi juga kepada semua pengguna lebuhraya SKVE dan ELITE yang melalui kawasan tersebut.
Projek Infrastruktur Penting untuk Kelancaran Trafik
Keputusan untuk membina jejambat ini muncul setelah mendapat keluhan dan cadangan daripada penduduk setempat yang telah lama berhadapan dengan masalah kesesakan lalu lintas, terutamanya pada waktu puncak.
Dengan adanya jejambat ini, pengguna lebuhraya dapat menikmati perjalanan yang lebih lancar dan menjimatkan masa.
Penduduk Bandar Saujana Putra dan pengguna jalan raya kini boleh menantikan perjalanan yang lebih mudah dan efisien dengan pembukaan jejambat ini.
Komitmen Kerajaan Negeri Tingkatkan Kemudahan Infrastruktur
Pembinaan infrastruktur sebegini membuktikan komitmen kerajaan negeri dalam memastikan kesejahteraan dan kemudahan rakyat terus diutamakan.
Pembukaan jejambat ini pastinya akan menjadi satu perubahan besar dalam sistem trafik di kawasan ini, diharapkan dapat memberi manfaat yang berterusan kepada semua pengguna jalan raya.
Sumber Artikel : Selangor Kini
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!
GAC Malaysia Lancar EMKOO Serba Baharu, Harga Bermula RM123,800

GAC Malaysia Lancar EMKOO Serba Baharu, SUV Futuristik dari RM123,800 dengan Tawaran Early Bird Eksklusif
WTC Automotif (M) Sdn Bhd (WTCA), pengedar rasmi GAC di Malaysia, baru sahaja melancarkan GAC EMKOO serba baharu. EMKOO adalah sebuah SUV bergaya futuristik yang digelar sebagai Future Styled SUV. Ditawarkan dalam dua varian, harga bermula pada RM123,800 untuk Premium, manakala varian Premium Pro ditawarkan pada RM133,800.

Sempena pelancaran ini, pelanggan terawal bakal menikmati Tawaran Early Bird Eksklusif yang meliputi rebat tunai RM4,000 dan pakej aksesori percuma bernilai RM10,000*. Tawaran ini terhad kepada 500 pemilik pertama sahaja, mengukuhkan lagi daya tarikan EMKOO dalam pasaran SUV tempatan.

Aksesori Early Bird & Kelengkapan Tambahan
Pakej aksesori percuma ini merangkumi pelbagai naik taraf praktikal dan gaya, termasuk:
2-Channel DVR bersama kad Micro SD 64GB
EMKOO Exclusive Kicking Plate
Luggage Tray
Sport Pedals
Tambahan pula, pembeli varian Premium menerima Vkool Solar Tint dan Electric Power Tailgate, manakala pembeli varian Premium Pro dilengkapi Vkool Security Tint untuk tahap perlindungan lebih tinggi.
Enjin & Prestasi
Di bawah bonet, EMKOO dikuasakan oleh enjin 1.5TGDI yang dipadankan dengan transmisi 7-kelajuan wet dual-clutch. Hasilnya ialah:

Kuasa responsif dengan pecutan 0–100 km/j dalam 8.8 saat
Kelajuan maksimum sehingga 190 km/j
Kecekapan bahan api rasmi 6.6L/100km (NEDC)
Gabungan prestasi dan penjimatan ini menjadikan EMKOO sebuah SUV yang sesuai untuk pemanduan harian mahupun perjalanan jauh.
Rekabentuk Dalaman Futuristik
Masuk ke dalam kabin, EMKOO menampilkan kokpit dengan sentuhan moden. Antara elemen yang disertakan:

Head-Up Display (HUD) untuk paparan maklumat utama ke cermin hadapan
Kluster instrumen digital 10.25 inci
Sistem infotainment 10.1 inci dengan Apple CarPlay tanpa wayar dan Android Auto
Ruang but 638 liter, yang boleh diluaskan sehingga 1,586 liter apabila kerusi belakang dilipat
Ini membolehkan EMKOO menyeimbangkan gaya, teknologi dan praktikaliti dalam sebuah pakej yang lengkap.
Ciri Keselamatan & Teknologi Pintar
Sebagai sebuah SUV yang diletakkan dalam segmen masa hadapan, EMKOO turut dilengkapi ciri keselamatan terkini, termasuk:
Pakej ADAS Tahap 2
Full Automatic Parking Assist (FAPA)
Adaptive Vehicle Dynamic Control (AVDC) – teknologi eksklusif GAC
Sistem ini memberikan ketenangan minda, keyakinan dan keselamatan dalam setiap perjalanan.

Pemasangan Tempatan (CKD) & Komitmen Jangka Panjang
EMKOO ialah model CKD kedua GAC selepas kejayaan GS3 EMZOOM, sekali gus menegaskan komitmen WTCA terhadap pembangunan industri automotif tempatan. Model ini telah mendapat sambutan positif sejak pra-tonton di siri roadshow seluruh negara, terutama disebabkan oleh reka bentuk unik, keluasan kabin, serta teknologi canggih yang ditawarkan.

Pilihan Warna & Jaminan
EMKOO ditawarkan dalam lima warna menarik:
Super Star Silver
Graphite Grey
Frost White
Asphalt Black
Star Lake Green (warna baharu)
Kesemua varian hadir dengan interior kulit sintetik hitam dengan aksen merah, mencipta suasana sporty dan sofistikated.

Bagi jaminan, EMKOO dilengkapi dengan:
Waranti kenderaan: 5 tahun / 150,000 km
Waranti enjin & powertrain: 7 tahun / 180,000 km
Khidmat Selepas Jualan & Servis Sokongan
Mulai Oktober 2025, GAC Malaysia mengumumkan peluasan rangkaian selepas jualan kepada 45 pusat servis di seluruh negara. Langkah ini memastikan akses lebih mudah, liputan lebih meluas serta ketenangan kepada semua pemilik GAC.

Menurut En. Tan Keng Meng, Ketua Pegawai Eksekutif Warisan TC Holdings Bhd:
“Pelancaran EMKOO adalah satu lagi langkah penting dalam perjalanan GAC di Malaysia. Dengan pemasangan tempatan, tawaran Early Bird yang eksklusif, serta sokongan selepas jualan yang diperkukuh, EMKOO berada dalam kedudukan terbaik untuk memberikan nilai luar biasa kepada pembeli SUV di Malaysia.”
GAC EMKOO serba baharu meletakkan dirinya sebagai antara SUV paling menonjol dalam segmen kompetitif di Malaysia. Tempahan kini dibuka di bilik pameran GAC seluruh negara, dengan penghantaran kumpulan pertama bermula serta-merta.
Baca Juga : GAC Malaysia Perkenal EMKOO & M8 PHEV
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI
Download
sekarang!





