Adrian Short Terajui Cycle & Carriage Malaysia Sebagai CEO Baharu
Cycle & Carriage Malaysia telah mengumumkan pelantikan Encik Adrian Short sebagai Ketua Pegawai Eksekutif (CEO) berkuat kuasa 1 Julai 2025.
Pelantikan ini merupakan sebahagian daripada usaha berterusan syarikat untuk memperkukuh kepimpinan strategik dan meneruskan pertumbuhan mampan dalam pasaran automotif premium Malaysia.
Encik Adrian menggantikan Encik Thomas Tok Chek Kuan, yang kini dilantik sebagai Ketua Pegawai Operasi bagi Operasi Mercedes-Benz di Cycle & Carriage Industries, Singapura.
Berpengalaman Luas di Asia Tenggara dan Mobiliti Elektrik
Adrian bukanlah wajah baharu dalam keluarga C&C.
Beliau sebelum ini merupakan Ketua Pembangunan Perniagaan di Cycle & Carriage Singapura di mana beliau memainkan peranan penting dalam memacu pertumbuhan sektor mobiliti elektrik dan kenderaan komersial.
Malah, beliau pernah mengetuai operasi Cycle & Carriage Myanmar, membuktikan kemampuannya dalam mengemudi organisasi dalam pelbagai pasaran rantau Asia Tenggara.
Ads
Komitmen Terhadap Inovasi dan Pelbagai Jenama
Menurut Thomas Tok, Adrian bukan sahaja berpengalaman luas, malah mempunyai pemahaman mendalam tentang strategi perniagaan serantau.
“Beliau telah membentuk hala tuju pembangunan perniagaan Cycle & Carriage Singapura, menjalin kerjasama strategik dan memperkenalkan jenama-jenama baharu.
Adrian memiliki kepakaran dalam mengendalikan landskap pelbagai jenama dan berorientasikan kecemerlangan perkhidmatan,” ujar beliau.
Kredit Foto : Facebook Cycle & Carriage Malaysia
Fokus Kepada Pengalaman Pelanggan dan Pertumbuhan Baharu
Mengulas pelantikan ini, Adrian menyatakan keterujaannya untuk memimpin Cycle & Carriage Malaysia.
Ads
“Saya amat berbesar hati untuk menyertai sebuah syarikat yang mempunyai warisan mendalam dan kerjasama jenama yang kukuh.
Malaysia adalah pasaran yang dinamik, dan saya komited untuk memberikan pengalaman terbaik kepada para pelanggan kami,” jelasnya.
Mercedes-Benz dan Stellantis Jadi Tumpuan Utama
Antara keutamaan beliau termasuk memperkukuh lagi operasi jenama Mercedes-Benz, sambil meneroka peluang baharu menerusi portfolio Stellantis yang kian berkembang.
Adrian turut menegaskan bahawa beliau akan meneruskan momentum yang telah dibina oleh Thomas Tok sebelum ini, serta menyasarkan pertumbuhan mampan untuk jangka masa panjang.
Ads
Lebih 30 Tahun dalam Industri Automotif Premium
Adrian membawa bersama lebih tiga dekad pengalaman dalam sektor automotif dan mobiliti, khususnya dalam transformasi perniagaan, pembangunan rangkaian pengedar, serta pengurusan operasi serantau untuk segmen kenderaan mewah.
Pelantikannya dijangka akan membawa dimensi baharu kepada strategi Cycle & Carriage Malaysia.
Kredit Foto : Facebook Cycle & Carriage Malaysia
Era Baharu Untuk Cycle & Carriage Malaysia
Dengan pelantikan ini, Cycle & Carriage Malaysia bersedia untuk memasuki era baharu yang lebih progresif dan berinovasi.
Sama ada dari aspek produk, perkhidmatan atau pengalaman pelanggan, banyak yang boleh dijangkakan dalam tempoh terdekat dan semua mata kini tertumpu kepada langkah seterusnya yang akan diambil oleh Adrian Short dan pasukannya.
Pengeluar kereta terkemuka British, MG atau dikenali sebagai Morris Garages dilaporkan sedang bersiap sedia untuk meraikan ulang tahun ke-100 dengan memperkenalkan jenama tersebut di Malaysia.
Inisiatif ini dijalankan melalui usaha SAIC Motor Malaysia Sdn Bhd, menandakan langkah penting dalam membawa warisan seabad MG ke dalam landskap automotif Malaysia.
Slogan ‘Passion Drives’ menjadi penanda aras bagi MG untuk memperkukuhkan identiti jenama ini sebagai pelopor kenderaan yang menyatukan gaya, prestasi, dan inovasi.
Dengan pelancaran model terbaharu MG yang dijangka tidak lama lagi, pasaran automotif Malaysia akan diwarnai dengan kehadiran jenama ikonik ini seiring dengan perkembangan dunia berenjin di negara ini.
Kredit Foto: MG Motors
MG telah menggabungkan tradisi, inovasi dan harmoni sejak 1924 dengan memasukkan DNA perlumbaan sebagai teras pembangunan mereka. Menyaksikan kecemerlangan global MG sepanjang satu abad, ia telah menjadi suatu impak besar yang ditinggalkan dalam sejarah automotif.
Revitalisasi jenama MG dimulakan dengan kehadiran kereta ikonik seperti MG 14/28 Super Sports oleh Cecil Kimber pada tahun 1920-an, dilanjutkan dengan siri MG T-Series pada tahun 1930-an, dan kemudiannya MGB pada tahun 1960-an. MG sentiasa menampilkan inovasi sepanjang sejarah pembuatan kereta mereka.
Kini, MG bersedia untuk meneruskan warisan ini dengan memperkenalkan teknologi canggih dan kelestarian melalui model elektrik (EV) berprestasi tinggi. Namun, mereka berazam untuk tetap menghormati identiti jenama yang telah memperkukuhkan legasi mereka.
Kredit Foto: Medium Car Pages
Pada tahun 2023, MG mencapai kejayaan besar dengan menjual lebih daripada 800,000 unit kenderaan di lebih 90 negara. Kejayaan ini diperoleh melalui kerjasama kukuh dengan pengeluar automotif terbesar China, SAIC Motor, membuktikan keupayaan MG untuk mencapai puncak industri automotif.
Walaupun model-model yang akan diperkenalkan di Malaysia masih belum disahkan, gambar-gambar yang diperoleh daripada Paultan menunjukkan beberapa model MG yang telah diuji pada tahun lepas. Antara model yang dikesan adalah MG4 Electric, sebuah model EV yang memberikan gambaran awal tentang kehadiran MG di pasaran Malaysia.
Menurut maklumat dari pasaran Thailand, MG4 Electric dilengkapi dengan motor elektrik berkapasiti 51kWj, menghasilkan kuasa output sehingga 170 PS dan tork 250 Nm. Dengan jarak gerak sehingga 425km mengikut kitaran NEDC dan sistem pengecasan yang canggih, MG4 Electric menjanjikan prestasi yang hebat.
Peminat MG di Malaysia boleh mengikuti perkembangan terkini dan mendapatkan peluang eksklusif untuk memandu uji barisan model MG dengan melayari laman web rasmi www.mgmalaysia.com atau mengikuti laman media sosial rasmi @MGmotorMY.
Bermula tahun depan, individu yang masih mahu mendapatkan salinan fizikal lesen memandu atau cukai jalan mungkin perlu membayar caj tertentu. Menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke. Langkah ini diambil susulan aduan daripada orang awam yang masih memilih format fizikal berbanding digital.
Menurut Anthony, pihaknya akan memperkenalkan inisiatif bagi individu yang mahu mencetak lesen memandu atau cukai jalan mereka. “Jadi, pada awal tahun depan, kita akan menambah baik perkara ini.
Sesiapa yang ingin mendapatkan kad fizikal mungkin perlu membayar kos cetakan,” katanya ketika menjawab soalan Syed Ibrahim Syed Noh (PH-Ledang) di Dewan Rakyat. Walaupun begitu, beliau tidak memberikan butiran lanjut mengenai jumlah caj yang bakal dikenakan.
Digitalisasi Tidak Akan Berundur
Anthony juga menegaskan bahawa peralihan ke arah digital tidak akan dihentikan. Sebaliknya, usaha akan terus difokuskan kepada peningkatan sistem digital yang sedia ada. Kementeriannya merupakan salah satu yang paling aktif menyokong agenda pendigitalan negara, termasuk melalui aplikasi MyJPJ.
Setakat ini, aplikasi MyJPJ telah dimuat turun oleh 13.7 juta pengguna. Lebih sejuta transaksi berkaitan pembaharuan cukai jalan dan lesen memandu digital telah dilakukan, dengan jumlah transaksi mencecah RM121 juta.
Pemberitahuan Tarikh Luput Cukai Jalan
Dalam usaha untuk meningkatkan pengalaman pengguna, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) bercadang memperkenalkan fungsi pemberitahuan tarikh luput Lesen Kenderaan Motor (LKM).
Menurut Anthony, ciri ini akan diumumkan kepada umum selepas siap dibangunkan. “Ini adalah salah satu penambahbaikan yang sedang dilaksanakan oleh kementerian dalam agenda pendigitalan JPJ,” katanya.
Anthony turut menyambut baik cadangan daripada Hasnizan Harun (PN-Hulu Selangor) untuk mewujudkan ciri tersebut. Beliau yakin ini akan memudahkan orang ramai memperbaharui LKM tepat pada masanya tanpa kerumitan.
Kemudahan Penguatkuasaan Digital
Bagi penguatkuasaan, Anthony menjelaskan bahawa pihak polis dan JPJ telah dilengkapi dengan peralatan untuk memeriksa cukai jalan secara digital semasa operasi sekatan jalan raya.
“Jika anda melalui sekatan jalan baru-baru ini, anda akan perasan bahawa pegawai tidak lagi memeriksa cukai jalan secara fizikal. Mereka hanya perlu memasukkan nombor plat kenderaan ke dalam sistem, dan maklumat mengenai status cukai jalan akan muncul serta-merta,” katanya.
Langkah ini dilihat sebagai satu lagi usaha kementerian untuk memodenkan sistem dan mengurangkan kebergantungan kepada dokumen fizikal, sejajar dengan perkembangan teknologi masa kini.
Walaupun terdapat perubahan besar ke arah digitalisasi, kerajaan masih mengambil kira keperluan golongan yang memerlukan salinan fizikal, namun dengan sedikit kos tambahan.
Usaha ini diharap dapat memenuhi pelbagai keperluan rakyat sambil memperkasakan perkhidmatan awam secara digital.
Boon Siew Honda secara rasmi memperkenalkan model terbaharu dalam barisan “adventure” mereka Honda XL750 Transalp 2025.
Nama Transalp bukanlah asing dalam dunia dua roda, dan kini legenda itu dihidupkan semula dengan teknologi moden serta rekaan serba baharu.
Hadir dengan enjin selari berkembar 755cc dengan konfigurasi 270° crank dan sistem Unicam valve train.
Transalp ini mampu menjana kuasa 67.5kW (sekitar 90.5hp) pada 9,500 rpm dan 75Nm tork pada 7,250 rpm.
REKAAN BAHARU, JIWA LAMA YANG DIPERBAHARUI
Model 2025 ini tampil dengan wajah baharu yang diilhamkan daripada Africa Twin, dilengkapi lampu utama dual LED projector yang lebih terang dan menyerlahkan karakter lasak Transalp.
Rekaan hadapan turut diperhalusi dengan “intake” udara yang lebih aerodinamik, menawarkan perlindungan angin lebih baik untuk keselesaan maksimum sewaktu tunggangan jarak jauh.
Skrin pelindung angin kini diperbuat daripada bahan Durabio™ sejenis polikarbonat bio-berasaskan tumbuhan dan direka semula agar mampu mengurangkan keletihan penunggang secara signifikan.
Tambahan pula, fairing atas dan cowl tengah yang baharu turut menyumbang kepada kestabilan dan pengendalian lebih lincah di laluan berliku atau dalam trafik bandar.
TEKNOLOGI TERKINI
Rangka keluli ringan diamond frame masih dikekalkan, namun suspensi dari Showa 43mm USD forks di hadapan dan Pro-Link rear shock di belakang telah ditala semula bagi memastikan kawalan mantap di laluan off-road serta keselesaan tinggi atas lebuh raya.
Panel instrumen TFT bersaiz lima inci kini menyokong Honda RoadSync dengan sambungan telefon pintar, paparan boleh ubah (3 tema), serta fungsi keselamatan seperti auto-cancelling indicators dan Emergency Stop Signal (ESS).
Penunggang juga boleh memilih lima mod tunggangan iaitu SPORT, STANDARD, RAIN, GRAVEL dan USER di mana setiap satu menyesuaikan kuasa enjin, kawalan traksi, brek, dan ABS menerusi sistem Throttle-by-Wire.
HARGA DAN WARNA
Transalp 2025 ditawarkan dalam tiga pilihan warna menarik Ross White, Pearl Deep Mud Gray, dan Graphite Black pada harga disyorkan RM56,800 (tidak termasuk cukai jalan, insurans dan pendaftaran).
Setiap pembelian turut disertakan waranti pengilang selama dua tahun atau 20,000km (mana-mana terdahulu).
Menurut Kunitomo Asano, Pengarah Urusan dan CEO Boon Siew Honda, “Transalp ini direka khas buat mereka yang mahukan lebih dari setiap perjalanan. Gabungan kejuruteraan terbukti dan teknologi pintar menjadikan model ini sebagai penanda aras baharu dalam segmen motosikal pengembaraan.”
Maklumat lanjut dan tempahan boleh dibuat di laman rasmi www.hondabigbike.com.my atau kunjungi Honda Big Wing berdekatan.
Hyundai Motor Malaysia hari ini mengumumkan pembukaan tempahan bagi Hyundai STARIA versi pemasangan tempatan (Completely Knocked Down – CKD) yang kini diproduksi di Kilang...