Berita menarik dari Tesla Malaysia, baru-baru ini ia mengumumkan pembukaan stesen Supercharger pertama mereka di Selangor. Stesen Supercharger terletak berdekatan dengan pintu masuk pusat membeli belah Sunway Pyramid, menjadikannya lebih mudah bagi pemilik Tesla untuk mengecas bateri.
Apa yang menarik tentang stesen Supercharger ini adalah terdapat empat buah Tesla Supercharger V3 berkapasiti 250 kW. Ini bermaksud bahawa pemilik Tesla Model 3 dapat menambah jarak sejauh 282 km dalam hanya 15 minit. Jadi, sambil anda berhenti sebentar untuk mengisi bateri, anda juga boleh berehat sebentar di Sunway Pyramid. Caj pengecasan adalah sebanyak RM1.25/kWh dan jika anda menangguh-nangguh selepas pengecasan selesai, anda perlu membayar caj idle sebanyak RM4.00/minit.
Ads
Penting untuk diingatkan bahawa ini adalah stesen Supercharger ketiga yang dibuka oleh Tesla Malaysia, dan dengan tambahan ini, mereka kini mempunyai keseluruhan 16 unit Supercharger di negara ini. Ini adalah perkembangan positif bagi pemilik Tesla dengan semakin banyak pilihan tempat untuk mengecas kereta elektrik mereka.
Selain daripada stesen Supercharger, Tesla Malaysia juga akan mempamerkan Model 3 dan Model Y di Water Feature Area, Ground Floor Sunway Pyramid. Ini adalah peluang yang baik bagi pengunjung untuk melihat kedua-dua model ini dengan lebih dekat, mungkin mengambil inspirasi untuk memilikinya satu hari nanti.
Ads
Stesen Supercharger Sunway Pyramid akan beroperasi 24 jam sehari, memastikan pemilik Tesla sentiasa mempunyai akses kepada pengecasan. Namun, kadar pengecasan yang disebutkan tadi tidak termasuk dengan caj parkir, yang dikenakan sebanyak RM5.00/jam. Jadi, jika anda merancang untuk mengecas sambil berbelanja di Sunway Pyramid, pastikan anda mengambil kira caj parkir ini.
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Seorang pegawai tinggi polis yang disyaki terlibat dalam kemalangan meragut nyawa seorang pelajar lelaki berusia 17 tahun di Meru, Ipoh pada Jumaat lalu, telah dihadapkan pendakwaan di Mahkamah Majistret Ipoh semalam di bawah Seksyen 302 Kanun Keseksaan (KK) atas tuduhan membunuh.
Dalam kenyataan malam Ahad oleh Jabatan Peguam Negara (AGC), hasil siasatan dan keterangan yang dikemukakan dalam kertas siasatan menunjukkan kecukupan bukti bagi mendakwa pegawai berpangkat DSP tersebut di bawah seksyen yang disebutkan.
Justeru, suspek akan didakwa secara sementara di Mahkamah Majistret Ipoh, Perak. Kemudian, Mahkamah Majistret akan menetapkan tarikh perbicaraan kes itu di Mahkamah Tinggi Ipoh.
Kredit Foto: Majoriti.com
Pada 15 Disember, kes seorang pelajar lelaki yang meninggal dunia selepas motosikal yang dinaikinya dilanggar dan diseret oleh sebuah kereta di Jalan Taman Jati berhampiran Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) Jati di Meru, Ipoh, menjadi viral di media sosial. Pegawai polis berusia 44 tahun dipercayai memandu kereta pada ketika itu.
Kemalangan yang berlaku kira-kira jam 12.30 tengah hari itu menyebabkan Muhammad Zaharif Affendi meninggal dunia di tempat kejadian akibat kecederaan serius pada bahagian dada dan abdomen.
Berikutan insiden itu, pegawai polis tersebut ditahan reman selama tiga hari bermula Sabtu (16/12) bagi membantu siasatan.
Kredit: Majoriti.com / Free Malaysia Today /
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
AMG merupakan cabang prestasi tinggi bagi jenama Mercedes-Benz, dan nama ini sering dikaitkan dengan kuasa, kelajuan, dan kemewahan. Singkatan AMG berasal dari nama pengasasnya, Aufrecht, Melcher, dan Großaspach—Hans Werner Aufrecht dan Erhard Melcher yang menubuhkan syarikat itu di Großaspach, Jerman pada tahun 1967.
Matlamat asal AMG adalah untuk mengubahsuai dan meningkatkan prestasi enjin Mercedes-Benz untuk kegunaan perlumbaan.
Pengasas AMG – Hans Werner Aufrecht dan Erhard Melcher
Sejarah AMG Mercedes-Benz – Dari Bengkel Kecil ke Pentas Dunia
AMG bermula sebagai sebuah bengkel kecil yang pakar dalam mengubahsuai kereta Mercedes-Benz. Pada awalnya, mereka memberi tumpuan kepada membina kereta perlumbaan dan memodifikasi enjin untuk menghasilkan lebih banyak kuasa.
Salah satu pencapaian besar pertama mereka ialah 300 SEL 6.8 AMG, yang berjaya menduduki tempat kedua dalam perlumbaan 24 Jam Spa pada tahun 1971. Kejayaan ini menarik perhatian Mercedes-Benz, yang akhirnya membawa kepada kerjasama yang lebih rapat.
Pada tahun 1990, Mercedes-Benz secara rasmi mengintegrasikan AMG sebagai sebahagian daripada syarikat mereka, dan pada tahun 1999, DaimlerChrysler (sekarang Daimler AG) mengambil alih sepenuhnya AMG.
Ini memperkukuh kedudukan AMG sebagai divisi prestasi utama Mercedes-Benz, bertanggungjawab untuk menghasilkan model-model yang bukan sahaja berkuasa tetapi juga mengekalkan kemewahan dan keselesaan yang sinonim dengan jenama ini.
Generasi AMG dulu – kini
Model Ikonik AMG Mercedes-Benz
Beberapa model AMG yang paling ikonik termasuklah Mercedes-AMG GT, C63 AMG, A45S dan E63 AMG. Mercedes-AMG GT, yang dilancarkan pada tahun 2014, adalah sebuah kereta sport tulen yang direka sepenuhnya oleh AMG, menampilkan enjin V8 turbo berkembar yang mampu menghasilkan lebih daripada 600 kuasa kuda. Sementara itu, C63 AMG dan E63 AMG adalah model sedan yang menggabungkan kuasa enjin besar dengan reka bentuk yang elegan dan kemudahan yang mewah, menjadikannya pilihan popular di kalangan penggemar kereta berprestasi tinggi.
A45S pula merupakan model hatchback bernadikan enjin 2.0 liter yang di-tuned kuasa sehingga 420HP dan 500Nm tork. Enjin 2.0 liter paling berkuasa di dunia ini mampu memecut sehingga 270km/j.
Drama dan Kontroversi
Seperti mana-mana divisi prestasi, AMG juga tidak lepas dari drama dan kontroversi. Salah satu perdebatan yang sering muncul ialah sama ada AMG seharusnya terus menawarkan model dengan enjin V8 besar atau beralih sepenuhnya kepada teknologi hibrid dan elektrik.
Selain itu, terdapat juga cabaran dalam mengekalkan keseimbangan antara kuasa dan pengendalian. Terutama ketika menghasilkan model yang lebih besar dan berat seperti SUV.
AMG-GT
Masa Depan AMG dalam Industri Automotif
Dengan perkembangan pesat dalam teknologi elektrik dan peraturan emisi yang semakin ketat, masa depan AMG jelas akan melibatkan lebih banyak model hibrid dan elektrik.
Mercedes-Benz telah mengumumkan pelan untuk memperkenalkan lebih banyak model AMG yang sepenuhnya elektrik dalam masa terdekat. Bermula dengan model EQS AMG. Ini adalah langkah penting dalam mengekalkan relevansi AMG dalam dunia automotif yang semakin mesra alam.
Namun, AMG juga berusaha memastikan bahawa peralihan ini tidak akan mengorbankan DNA mereka—iaitu kuasa enjin yang hebat dan pengalaman pemanduan yang tidak dapat ditandingi.
Walaupun enjin pembakaran dalaman mungkin akan menjadi lebih jarang. Kejuruteraan dan teknologi AMG akan terus berkembang untuk menawarkan prestasi yang luar biasa, tidak kira jenis kuasa yang digunakan.
Kesimpulan
AMG telah berjaya mengukir namanya sebagai simbol kuasa dan kecemerlangan dalam dunia automotif. Dengan sejarah yang kaya, model-model ikonik, dan visi masa depan yang bercita-cita tinggi. AMG akan terus menjadi peneraju dalam segmen kereta prestasi tinggi. Memastikan bahawa pemanduan yang mengasyikkan tetap menjadi tumpuan utama mereka, walaupun dalam era elektrifikasi yang semakin mendominasi.
Ford Ranger merupakan di antara trak pikap yang sentiasa menjadi pilihan hati rakyat Malaysia selain Toyota Hilux dan Mitsubishi Triton. Sejak berada di pasaran Malaysia sekitar tahun 2000-an, ramai penggemar model ini menubuhkan komuniti, membuat modifikasi ringan dan berat serta menjelajah dengan Ranger mereka.
Terbaru, Ford Ranger memperkenalkan penambahan ahli baharu dalam segmen trak pikap mereka yang diberi gelaran Ranger plug-in hybrid (PHEV), dijangka menembusi pasaran dunia menjelang awal tahun 2025.
Ford Ranger PHEV dikuasakan oleh nadi empat silinder sebaris EcoBoost 2.3 liter turbo yang turut dipadankan dengan motor elektrik dan pek bateri yang tidak diketahui kapasitinya.
Kredit Foto : Ford
Namun begitu, Ford memberikan bayangan ia mampu menghasilkan daya kilas yang jauh lebih tinggi berbanding mana-mana Ranger, dengan jarak tanpa petrol, kuasa hibrid mampu menggerakkan kereta sejauh 45 km.
Sama seperti model Ranger standard, Ranger PHEV masih lagi mengekalkan keupayaan menunda beban seberat 3,500 kg walaupun kuasa pada varian ini telah bertambah. Salah satu ciri penting yang wujud pada Ranger PHEV ialah sistem outlet kuasa Pro Power Onboard.
Sistem elektrik ini membolehkan pemilik menyalurkan kuasa elektrik hibrid ini kepada perkakas elektrik seperti pengecasan telefon, barang memasak, lampu dan sebagainya. Ia boleh diakses menerusi ruang belakang dan di dalam kabin.
Kredit Foto : Ford
Perincian ini sangat berguna untuk mereka yang selalu ke luar kawasan samada berkhemah ataupun membuat kerja-kerja di tempat yang tiada kuasa elektrik seperti kawasan pembinaan, di dalam hutan dan kawasan yang sewaktu dengannya.
Dari segi luaran, Ford Ranger PHEV boleh dibezakan menerusi kehadiran port pengecasan pada fender belakang bersebelahan dengan corong pengisian minyak. Ruang dalaman juga tidak banyak beza dengan varian lain. Rim aloi bersaiz 18 inci turut diberi nafas baru dengan rekaan yang lain.
Menurut Ford, produksi trak pikap Ranger PHEV ini akan bermula selewat-lewatnya hujung tahun 2024 dan penghantaran pertama akan dilakukan seawal tahun 2025. Macam biasa, pasaran yang akan menerima varian ini sudah tentunya dari Eropah, Australia dan UK dahulu kemudian dituruti dengan beberapa pasaran yang lain.
1 of 17
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Blower aircond ialah komponen penting yang menolak udara sejuk dari sistem penyaman udara ke dalam kabin.
Jika ia tiba-tiba tidak berfungsi, sistem aircond tidak akan...