Pengusaha bas ekspres di Pantai Timur telah membuat keputusan untuk menaikkan harga tiket bas eksekutif sebanyak 42 peratus, dari RM44 kepada RM75, dalam masa terdekat. Keputusan ini diambil selepas perbincangan di kalangan pengusaha bas di Pantai Timur, disebabkan oleh peningkatan kos operasi dan peningkatan harga bas di negeri lain.
Pengerusi Eksekutif Konsortium E-Mutiara Bhd (E-Mutiara), Che Ibrahim Che Ismail, menjelaskan bahawa bas eksekutif merujuk kepada bas yang mempunyai kerusi 2+1 di setiap barisan, sementara bas ekonomi merujuk kepada bas dengan kerusi 2+2 di setiap barisan.
Che Ibrahim menjelaskan bahawa peningkatan harga tiket adalah disebabkan oleh kos yang semakin meningkat, termasuk kos alat ganti dan harga bas yang semakin mahal. Pengusaha bas tidak lagi mampu menampung kos operasi dan telah bersetuju untuk menaikkan tambang kepada harga yang ditetapkan oleh Agensi Pengangkutan Awam Darat (APAD).
Ads
Kredit: Utusan
Menurut Che Ibrahim, harga tiket untuk perjalanan Kelantan ke Kuala Lumpur akan meningkat dari RM35 kepada RM44 untuk bas ekonomi, manakala untuk bas eksekutif, harga akan meningkat dari RM44 kepada RM75. Beliau menegaskan bahawa kenaikan harga ini akan dilaksanakan dalam masa terdekat.
Setelah kenaikan harga ini dilaksanakan, harga tiket bas eksekutif atau ekonomi akan seragam di semua negeri, berbanding dengan Pantai Timur yang sebelum ini menawarkan harga yang lebih murah.
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Ads
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Suzuki Motor Corporation telah mengumumkan penyertaan mereka dalam Suzuka 8 Hours Endurance Race ke-45, yang berlangsung dari 19 hingga 21 Julai 2024. Mereka akan bersaing dengan menggunakan 40% bahan api daripada sumber bio dan sesuai dengan teknologi mesra alam.
Pilihan Suzuki untuk berlumba menggunakan bahan api berunsurkan kelestarian, yang disahkan oleh FIM (International Motorcycling Federation), meletakkan mereka dalam kelas eksperimen perlumbaan, sebuah kategori yang sesuai untuk inovasi yang mungkin menentukan masa depan sukan permotoran.
Kredit Foto : Facebook Suzuki
“Team SUZUKI CN CHALLENGE,” merupakan bukti kebolehan dalaman Suzuki yang terdiri daripada pekerja Suzuki, dan melambangkan langkah bersama ke arah inovasi. Kolaborasi dengan Yoshimura Jepun lebih memperkuatkan usaha ini dengan menggabungkan kepakaran daripada seluruh dunia.
Kredit Foto : Facebook Suzuki
Namun, komitmen terhadap kelestarian tidak berhenti kepada bahan api. Suzuki dan rakan penaja mereka mengimbangkan teknologi lestari secara menyeluruh. Daripada muffler ke tayar, minyak, fairing, dan brek, setiap komponen motosikal sedang diteliti dan dibangunkan semula dalam cara yang lebih hijau dan lestari. Pendekatan komprehensif ini tidak hanya menonjolkan dedikasi Suzuki kepada tanggungjawab alam sekitar tetapi juga membuka jalan untuk kemajuan masa depan dalam teknologi motosikal.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Malaysia Autoshow 2024 secara rasmi dimulakan hari ini 22 Mei 2024 bertempat di Taman Ekspo Pertanian Malaysia (MAEPS) Serdang, dilancarkan oleh Menteri Pelaburan, Perdagangan dan Industri (MITI), YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz.
Dalam ucapan pembukaannya, beliau menekankan komitmen kerajaan untuk mengubah Malaysia menjadi sebuah negara perindustrian maju berteknologi tinggi. Visi ini termasuk memupuk sektor pertumbuhan tinggi seperti elektronik, bahan kimia, dan pembuatan automotif, dengan fokus kuat pada rantaian nilai kenderaan elektrik (EV).
Matlamatnya adalah untuk mencipta penyelesaian masalah kenderaan EV yang boleh diakses dan berpatutan, seperti yang digariskan dalam Aspirasi Pelaburan Nasional (NIMP 2030) dan Dasar Automotif Nasional (NAP 2020), mempromosikan Kenderaan Generasi Seterusnya (NxGV).
“Autoshow tahun ini menampilkan barisan terkuat yang pernah kami kumpulkan, dengan lebih daripada 200 penyertaan yang mempamerkan lebih daripada 500 model, termasuk peningkatan yang ketara dalam model EV baik kereta penumpang dan dua roda.
Bagi MITI, ini adalah pencapaian penting yang menunjukkan kekuatan sektor automotif kami yang semakin meningkat. Kami bukan sahaja melihat kereta yang lebih cekap, selamat, dan selesa, tetapi juga peningkatan permintaan dalam pasaran domestik,” kata YB Senator Tengku Datuk Seri Utama Zafrul Tengku Abdul Aziz.
Salah satu agenda utama Autoshow tahun ini adalah pameran teknologi utama yang muncul selaras dengan objektif dasar. Ini termasuk memperkenalkan kenderaan elektrik yang lebih mampu milik untuk kedua-dua kereta dan motosikal.
Malaysia Autoshow 2024 telah diiktiraf secara rasmi sebagai Autoshow Antarabangsa Terbesar oleh Malaysia Book of Records.
Dengan keluasan lebih daripada 50,000 meter persegi dan menampilkan lebih daripada 200 jenama, Autoshow ini menjanjikan pengalaman yang menarik kepada pengunjung, menawarkan pelbagai tarikan dan aktiviti yang direka untuk menarik perhatian pengunjung daripada semua peringkat umur.
Dengan 45 pelancaran kereta dan motosikal, laluan pandu uji dan tunggang uji yang diperluaskan, trek offroad 4×4, dan pelbagai tarikan serta aktiviti, Autoshow ini menawarkan sesuatu untuk semua golongan daripada peminat automotif kepada keluarga yang ingin mengisi masa terluang.
Malaysia Autoshow 2024 juga akan menonjolkan sektor aftermarket, menampilkan aktiviti kelab kereta, kereta klasik, dan kenderaan yang diubah suai. Kawasan Laman Tiba akan menempatkan dua dewan besar yang didedikasikan untuk aksesori, alat ganti, dan perkhidmatan mobiliti, memenuhi keperluan semua peminat automotif. Kenderaan khas, termasuk kenderaan tentera dan kecemasan, juga akan dipamerkan, menambahkan satu lagi lapisan minat dan keseronokan kepada acara ini.
Malaysia Autoshow 2024 bersedia untuk menjadi acara penting bagi sektor automotif, meraikan kemajuan terkini dalam industri automotif sambil menyediakan pengalaman menyeluruh dan menarik untuk semua pengunjung.
Untuk tiket dan maklumat lanjut, layari www.autoshow.my atau ikuti saluran media sosial MAS2024.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Toyota dikhabarkan sedang merancang untuk menghasilkan sebuah kereta sports baharu yang berpotensi untuk menjadi pesaing kepada Mazda Miata dikenali sebagai Toyota S-FR 2027.
Model ini dijangka dibangunkan dengan kerjasama subsidiari mereka, Daihatsu, berdasarkan konsep S-FR yang diperkenalkan hampir sedekad lalu.
Apa itu Toyota S-FR?
Sejak kebelakangan ini, Toyota telah menghasilkan beberapa model kereta sports yang memukau.
Namun kali ini syarikat gergasi Jepun ini merancang untuk menghasilkan sebuah model yang baharu dan unik.
Berdasarkan laporan dari Jepun, model ini berasaskan konsep S-FR yang pertama kali diperkenalkan pada 2015.
Konsep S-FR ini merujuk kepada “Small Front (engine) Rear (drive)”, yang bermaksud enjin di hadapan dan pacuan roda belakang. Model ini dihasilkan sebagai penghormatan kepada Sports 800, kereta sports pertama Toyota yang dijual di Jepun pada tahun 1960-an.
Menarik Tentang S-FR
Toyota Sports 800 merupakan kereta sports pertama yang dihasilkan Toyota, dengan enjin di hadapan, pacuan roda belakang, serta transmisi manual.
Bentuk badan model ini memberi petunjuk kepada rekaan kereta legenda 2000GT.
Konsep S-FR yang diperkenalkan pada 2015 menjadi cerminan langsung kepada model klasik ini.
Terdapat juga khabar angin mengenai pengeluaran model ini akan terus berkembang hingga ke hari ini.
Platform dan Trenkuasa
Pada tahun lalu, khabar angin mengenai model ini semakin hangat apabila Daihatsu memperkenalkan Vision Copen semasa Japan Mobility Show.
Dengan rekaan dan ciri-ciri yang hampir sama dengan S-FR, ia tidak memerlukan imaginasi yang banyak untuk melihat bagaimana dua konsep ini berkait rapat.
Toyota juga pernah mengisytiharkan bahawa semua kereta sports mereka yang dibangunkan dari awal mesti melalui kerjasama dengan pengeluar lain untuk mengurangkan kos.
Vision Copen, seperti yang ditunjukkan pada pameran tersebut, adalah pacuan roda belakang, sama seperti konsep S-FR.
Model ini masih mengekalkan enjin tiga silinder turbocharged seperti Daihatsu Copen, tetapi diperbesar daripada 660cc kepada 1.3 liter.
Walaupun angka kuasa masih tidak diketahui, ia dijangka lebih tinggi berbanding 63 hp dan 68 lb-ft yang ada pada model Copen semasa.
Saiz dan Dimensi
Dari segi dimensi, Vision Copen jauh lebih besar daripada model Copen semasa.
Panjangnya mencecah 151 inci dan lebar 66.7 inci, hanya 3.1 inci lebih pendek dan 1.6 inci lebih sempit daripada Mazda Miata.
Perbezaan saiz ini menunjukkan bahawa Toyota sememangnya mempunyai niat untuk menghasilkan pesaing langsung kepada Miata.
Namun, adakah model ini akan bertindih dengan GR86 yang sudah pun dianggap pesaing kepada Miata?
Walaupun GR86 ialah kereta sports dua pintu, ia secara nominalnya mempunyai empat tempat duduk dan hanya ditawarkan dalam bentuk coupe.
Sekiranya S-FR berjaya memasuki pasaran, ia akan diletakkan di bawah GR86 dalam barisan kereta Toyota, dengan konfigurasi dua tempat duduk sahaja.
Pasaran Global dan Harga
Persoalan yang lebih besar ialah sama ada Toyota akan menjual model ini di luar Asia Tenggara.
Di Jepun,kereta ini dijangka dijual pada harga sekitar $25,000 (anggaran RM115,000), namun untuk pasaran luar, terutamanya Amerika Syarikat, cabaran besar adalah mematuhi peraturan keselamatan dan undang-undang tempatan, yang boleh meningkatkan kos pembangunan dan kejuruteraan.
Ini menjadikan harga jualan S-FR di pasaran luar lebih mahal.
Walaupun harga anggaran untuk pasaran Jepun adalah sekitar $28,000 (anggaran RM129,000), pasaran global perlu menunjukkan sokongan yang mencukupi bagi kereta sports bersaiz kecil ini, terutama ketika model-model seperti Miata dan GR86 mempunyai angka jualan yang sederhana.
Tarikh Dijangka Dikeluarkan: Akhir 2026
Dengan kerjasama antara Toyota dan Daihatsu, serta perkembangan terbaru daripada Vision Copen, model S-FR berpotensi menjadi realiti dalam tempoh terdekat.
Dijangka akan dipasarkan pada penghujung tahun 2026, ia pastinya akan mencuri perhatian sebagai kereta sports kompak yang kompetitif dan mempunyai prestasi hebat.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Musim baharu, aksi lebih mengujakan
Porsche Carrera Cup Asia 2025 (PCCA) bakal membuka tirainya hujung minggu ini, sekali lagi bergandingan dengan perlumbaan ikonik Grand Prix Formula...