Peugeot telah mengumumkan bahawa ia akan mengintegrasikan teknologi ChatGPT ke dalam rangkaian kenderaan penumpang dan komersial ringan pada separuh kedua tahun 2024.
Sistem “AI” yang terkenal itu akan diintegrasikan ke dalam i-Cockpit, melalui pembantu suara “ok Peugeot”, dan akan dapat menjawab banyak soalan dan permintaan tentang pelbagai topik.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/01/Untitled-design-2024-01-31T092727.046.jpg)
Kebolehan “AI” dapat memberikan jawapan kepada soalan tertentu, sebagai contoh sistem ini dapat menyenaraikan lokasi-lokasi menarik untuk dilawati di sebuah bandar, dan membawa pemandu ke sana melalui sistem navigasi yang telah diintegrasi dengan sistem ChatGPT.
Pengumuman mengenai integrasi ChatGPT dalam model-model baru Peugeot, yang akan tersedia pada model E-3008 baharu di lima pasaran uji (Perancis, Jerman, UK, Sepanyol, dan Itali) sebelum pelaksanaan yang lebih luas pada separuh kedua tahun 2024.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/01/Untitled-design-2024-01-31T092916.500.jpg)
Pengumuman ini telah dilakukan oleh Linda Jackson, CEO jenama Perancis itu, semasa Peugeot E-Lion Day yang merupakan satu acara tahunan yang bertujuan untuk melaporkan beberapa berita dari rumah Sochaux di Perancis.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Auto Bavaria Chan Sow Lin Melancarkan Bilik Pameran Baharu Yang Dinaik Taraf
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/03/1-19.jpg)
Auto Bavaria, sebagai pengedar bertauliah utama BMW Group Malaysia, mengukuhkan posisinya di dalam industri automotif dengan perasmian bilik pameran baharunya yang terletak di Chan Sow Lin, Kuala Lumpur. Pelancaran bilik pameran ini memperlihatkan evolusi dan kemajuan dalam memberikan pengalaman unik kepada pelanggan, melalui peningkatan fasiliti dan perkhidmatan yang sesuai dengan keperluan pelanggan.
Bilik pameran yang terletak di tengah-tengah kota Kuala Lumpur ini meliputi ruang bagunan dua tingkat seluas 35,000 kaki persegi dan dilengkapi dengan konsep reka bentuk yang kontemporari, bilik pameran ini menyediakan platform ideal bagi penggemar dan pelanggan BMW serta MINI untuk meneroka dan mengalami kesempurnaan jenama dalam keselesaan dan gaya yang tiada tandingannya.
Benjamin Nagel, Pengarah Urusan di BMW Group Malaysia, menekankan “Pembaharuan Auto Bavaria CSL mencerminkan komitmen BMW Group Malaysia untuk memajukan mobiliti individu premium melalui penambahbaikan dan peningkatan yang berterusan. Komitmen ini termasuklah penambahbaikan terhadap perkhidmatan dan kemudahan bilik pameran, serta penambahan infrastruktur pengecas kenderaan elektrik. Auto Bavaria CSL memperlihatkan dedikasi kami untuk menawarkan pengalaman mewah kepada pelanggan dalam perjalanan pemilikan premium mereka, serta mengukuhkan komitmen kami yang tidak berbelah bahagi untuk memberikan Sheer Driving Pleasure.”
Vi Thim Juan, Pengarah Urusan Auto Bavaria, menzahirkan kegembiraan beliau terhadap pembaharuan ini, “Dengan transformasi bilik pameran terkini ini, kami amat teruja untuk mengalu-alukan kehadiran pelanggan ke ruang pengedar yang telah dinaik taraf, dalam memberikan pengalaman pemilikan premium kepada mereka. Auto Bavaria CSL yang diberi nafas baharu ini menyediakan perkhidmatan dan kemudahan yang canggih sejajar dengan pengalaman kami selama 36 tahun dalam menyampaikan Sheer Driving Pleasure, serta menegaskan komitmen kami untuk memberikan kecemerlangan tertinggi dalam khidmat pelanggan.”
Dari sudut kemudahan, pelanggan disambut dengan ruang yang elegan dan disesuaikan dengan keperluan mereka, termasuk pentas perundingan pelanggan, ruang hospitaliti, serta kafe dan kawasan rehat khusus. Bilik pameran ini juga menampilkan ruang dedikasi untuk Alat Ganti, Aksesori dan Gaya Hidup BMW & MINI, memudahkan pelanggan untuk meningkatkan atau mengkustomisasi kendaraan mereka.
Sebagai tambahan, Auto Bavaria Chan Sow Lin berinisiatif untuk memperkasa ekosistem mobiliti elektrik di Malaysia melalui penyediaan kemudahan pengecasan arus ulang alik (AC) dan arus terus (DC), menunjukkan komitmen mereka terhadap pembangunan lestari dan mobiliti elektrik di negara ini.
Bilik pameran yang kini beroperasi setiap hari dari Isnin hingga Jumaat, 8:00 pagi hingga 5:00 petang, dan Sabtu, 8:00 pagi hingga 12:30 tengahari.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Kutipan Jualan Nombor Plat Siri GOLD dan M_M Terima Perhatian
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/03/1-16.jpg)
RM311.8 juta telah dikumpulkan daripada penjualan nombor pendaftaran kenderaan pada tahun 2023, dengan tambahan kutipan sebanyak RM21 juta daripada nombor plat khas siri M__M, menurut keterangan yang diberikan di Dewan Rakyat.
Menteri Pengangkutan, Anthony Loke, menjawab soalan Datuk Iskandar Dzulkarnain bin Abdul Khalid (PN-Kuala Kangsar) semasa sesi soal jawab, menyatakan bahawa penjualan nombor pendaftaran kenderaan siri khas tersebut bermula pada tahun 2019, dengan bidaan dimulakan pada tahun 2023. Untuk siri khas ‘M_M’, jumlah hasil jualan mencatatkan RM21 juta.
Siri M_M, yang melambangkan ‘Malaysia Merdeka’, diperkenalkan sempena sambutan Hari Kebangsaan Malaysia yang ke-66, dengan dua huruf ‘M’ mengapit nombor (contohnya, M 8888 M). Loke turut mendedahkan bahawa jumlah kutipan untuk siri GOLD ialah RM17 juta.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/03/motoqar.jpg)
Beliau turut mengucapkan penghargaan kepada Duli Yang Maha Mulia Sultan Ibrahim, Raja Malaysia, yang telah membida nombor plat ‘GOLD1’ dan menyumbangkan kepada hasil kerajaan.
Sebahagian besar daripada hasil tersebut akan disalurkan semula kepada Kementerian Pengangkutan untuk melaksanakan beberapa inisiatif, termasuk bantuan kepada golongan kurang berkemampuan. Menurut Loke, seperti yang diumumkan oleh Perdana Menteri semasa Bajet 2024, sebahagian daripada hasil jualan nombor pendaftaran kenderaan akan digunakan untuk membayar ujian memandu bagi lesennya, memanfaatkan lebih daripada 40,000 belia dari keluarga kurang berkemampuan.
Selain itu, sebanyak 100,000 topi keledar, termasuk topi keledar kanak-kanak, akan dibekalkan dan diagihkan secara percuma kepada keluarga kurang berkemampuan, sebagai sebahagian daripada usaha membantu golongan yang memerlukan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
FedEx Express Rentas Sempadan Negara Dengan Kenderaan Elektrik
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/04/4-1.jpg)
FedEx Express, syarikat pengangkutan ekspres terbesar di dunia, mencatatkan sejarah baru dengan melaksanakan penghantaran pakej rentas sempadan pertama dari Malaysia ke Singapura menggunakan kenderaan elektrik (EV).
Percubaan ini telah mendapat pengiktirafan daripada Malaysian Book of Records untuk “Penghantaran Rentas Sempadan Sifar Pelepasan Pertama” dan seterusnya menggariskan matlamat syarikat untuk mencapai operasi neutral karbon menjelang 2040.
Pada 27 Februari 2024, perjalanan sejauh 406 kilometer itu bermula dari stesen FedEx di Shah Alam dan berakhir di kemudahan FedEx di Lapangan Terbang Changi, Singapura. Keseluruhan perjalanan hanya memerlukan sekali pengecasan di Johor, menunjukkan pengurangan kira-kira 100 kilogram pelepasan CO2 berbanding dengan van diesel.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/04/autoworld-1.jpg)
Tien Long Woon, Pengarah Urusan FedEx Express Malaysia, menyatakan, “Rekod ini mencerminkan cita-cita kami untuk menjadi perintis dalam pengurusan alam sekitar dan komitmen kami untuk menerajui pembangunan penyelesaian logistik yang mesra alam. Penyepaduan EV ke dalam operasi kami akan membantu memenuhi pilihan pelanggan kami yang sentiasa berubah.”
FedEx menggunakan pengalaman dari percubaan ini untuk menilai keberkesanan operasi rentas sempadan masa hadapan. Ini penting untuk membentuk masa depan operasinya, memberikan manfaat kepada alam sekitar dan meningkatkan kecekapan syarikat.
Selain daripada elektrifikasi kenderaan, FedEx juga mempunyai pendekatan yang disesuaikan untuk pengurusan sumber yang cekap dan bertanggungjawab bagi operasi udara dan daratnya. Ia sebahagian daripada strategi kemampanan FedEx, yang berfokus pada tiga R: Reduce, Replace, Revolutionize.
![](https://cdn.rodapanas.my/2024/04/fedex-1024x566.jpg)
Inisiatif khusus termasuk penjimatan bahan api, pelaburan dalam tenaga boleh diperbaharui, dan pelaksanaan penyelesaian pembungkusan yang mampan. FedEx juga memperkenalkan alat laporan pelepasan karbon, FedEx® Sustainability Insights, memberikan pelanggan akses kepada maklumat pelepasan karbon melalui penghantaran mereka dalam rangkaian FedEx.
Pelanggan FedEx juga boleh menggunakan data ini untuk membuat keputusan mengenai strategi penghantaran masa depan mereka untuk mengurangkan kesan mereka kepada alam sekitar. Dengan usaha ini, FedEx terus bergerak ke hadapan dalam menyokong pengangkutan yang lebih lestari dan berkesan.
Baca: MG Motor Lancar Model Hatchback Elektrik Ke Pasaran Malaysia – MG4
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.