Setahun selepas memenangi edisi Ke-100, Ferrari sekali lagi meraih kemenangan di 24 Jam Le Mans 2024, perlumbaan ketahanan yang paling terkenal dan berprestij di dunia, mencapai tahap yang pasti akan tercatat dalam sejarah sukan permotoran selamanya.
Pasukan rasmi Ferrari – AF Corse dengan 499P nombor 50 melintasi garisan penamat terlebih dahulu selepas 311 pusingan. Ia disambut dengan tepukan 329,000 penonton yang hadir (rekod untuk 24 Jam Le Mans). Nicklas Nielsen, yang berkongsi kokpit dengan Miguel Molina dan Antonio Fuoco, memandu kereta tersebut ke garisan penamat.
Walaupun nombor 50 menjadi bintang 24 Jam, mendahului selama 72 pusingan, kedudukan ketiga yang dicapai oleh Le Mans Hypercar “adik” mereka. Nombor 51 yang dipandu oleh Alessandro Pier Guidi, James Calado, dan Antonio Giovinazzi. Pemenang tahun lalu di litar La Sarthe, hanya 36 saat di belakang rakan sepasukan mereka, menutup hari yang tidak dapat dilupakan bagi para peminat.
50 mengetuai perlumbaan
Strategi yang berkesan
Keputusan ini adalah hasil daripada kerja berpasukan yang sempurna yang memastikan 499P rasmi Prancing Horse kekal dalam persaingan untuk kedudukan utama sepanjang perlumbaan.
Pasukan tersebut mengoptimumkan prestasi Hypercar dan mempelbagaikan strategi, terutamanya dalam pilihan tayar, semasa perlumbaan yang ditandai oleh hujan yang menyebabkan hampir tujuh jam tempoh Safety Car, terutamanya pada waktu malam.
Ini merupakan kemenangan keseluruhan ke-11 Prancing Horse dalam maraton ketahanan klasik Perancis ini dan kemenangan berturut-turut kedua selepas kejayaan pada 11 Jun 2023 dengan 499P nombor 51.
Ads
Nombor 51 – Tempat Ketiga
Pencapaian Tahap Baru
Kemenangan terdahulu adalah pada tahun 1949, 1954, 1958, dan 1960 hingga 1965. Rekod pengeluar Maranello di Le Mans juga termasuk 29 kemenangan kelas, dengan jumlah keseluruhan 40 kemenangan.
Dengan kemenangan di 24 Jam Le Mans ke-92 dan GP Formula 1 Monaco, Ferrari adalah pengeluar pertama yang menduduki tempat teratas di dua perlumbaan paling berprestij di dunia dalam tahun yang sama sejak 1934.
Bersama dengan Indianapolis 500, kedua-dua acara sukan ini membentuk “Triple Crown of Motorsport”.
Nombor 50 – Juara Le Mans 24
Para Pemandu Ferrari Hypercar
Perlumbaan yang merupakan pusingan keempat FIA WEC 2024 ini menampilkan 499P nombor 83 dari pasukan AF Corse. Mereka membuat debut Kejohanan Ketahanan Dunia musim ini.
Ads
Hypercar berwarna Giallo Modena ini, dipandu oleh pemandu rasmi Maranello Yifei Ye (yang menyambut ulang tahun ke-24 hari ini). Serta Robert Shwartzman, bersama Robert Kubica, menjadi tumpuan untuk jangka masa yang lama.
Duah buah Ferrari di Le Mans 24
Ia menduduki tempat pertama selama 83 pusingan, tetapi terpaksa menarik diri selepas 248 pusingan.
Dengan 50 mata untuk kemenangan ini, Ferrari kini di tempat kedua dalam kedudukan, sembilan mata di belakang Porsche. Fuoco, Molina, dan Nielsen berada di tempat kedua dalam kedudukan Pemandu (sembilan mata di belakang pemimpin). Manakala Pier Guidi, Calado, dan Giovinazzi di tempat keenam.
BYD Shenzhen Siap Beroperasi, Dorong Industri Automotif China ke Pasaran Global
Industri automotif China melakar sejarah baru apabila kapal pengangkut kereta terbesar di dunia, BYD Shenzhen, selesai proses undocking pada 15 Januari di Yangzhou, wilayah Jiangsu, China.
Dengan kapasiti luar biasa sebanyak 9,200 kenderaan, kapal ini menjadi simbol inovasi dan keupayaan BYD dalam memperkukuh kedudukannya di pasaran antarabangsa.
Simbol Teknologi Mesra Alam
Proses undocking menandakan kapal tersebut telah selesai pembinaannya dan kini bersedia untuk beroperasi di lautan.
Kapal jenis roll-on/roll-off (ro-ro) ini menawarkan teknologi terkini yang menjadikannya kapal pengangkut automotif paling mesra alam di dunia.
Kapal ini juga dilengkapi kuasa dwi-bahan api LNG dan pek bateri kotak BYD yang inovatif.
Pencapaian Kapal BYD
BYD Shenzhen merupakan kapal keempat dalam BYD, yang sebelumnya terdiri daripada BYD Explorer No.1, BYD Hefei, dan BYD Changzhou.
Setiap kapal membawa keunikan tersendiri, mencerminkan kemajuan BYD dalam sektor automotif dan maritim:
BYD Explorer No.1 – Kapal pertama dalam armada ini, mula beroperasi pada Januari 2024.
BYD Hefei – Kapal ro-ro dwi-bahan api dengan kapasiti 7,000 kenderaan, dinamakan sempena bandar Hefei, pusat pengeluaran utama BYD. Kapal ini memulakan pelayaran pada 7 Januari dan menghantar hampir 5,000 kenderaan elektrik baharu (NEV) ke Eropah.
BYD Changzhou – Kapal kedua yang dimiliki sepenuhnya oleh BYD. Memulakan operasi pada Disember lalu dengan kapasiti 7,000 kenderaan, di mana 5,000 NEV dihantar ke Eropah dalam pelayaran sulungnya.
Kredit Foto : China Water Transport magazine
Kehebatan Spesifikasi BYD Shenzhen
BYD Shenzhen dinamakan sempena bandar pengeluaran utama BYD, menambah keupayaan luar biasa kepada armada ini.
Kapal ini mempunyai panjang keseluruhan 219 meter, lebar 37.7 meter, dan kelajuan reka bentuk 18.5 knot.
Teknologi canggih seperti penjana aci dan sistem bahan api bersih menjadikannya kapal paling mesra alam dalam kategori ini.
Peranan Strategik untuk Pasaran Global
Kemunculan BYD Shenzhen bukan sahaja meningkatkan keupayaan logistik BYD tetapi juga memberikan dorongan kepada jenama automotif China untuk berkembang di peringkat antarabangsa.
Dengan permintaan global terhadap kenderaan elektrik semakin meningkat, kapal ini memainkan peranan penting dalam memastikan penghantaran kenderaan dilakukan dengan cepat dan efisien.
Masa Depan Pengangkutan Automotif
Dengan armada yang semakin berkembang, BYD membuktikan bahawa mereka bukan sahaja pengeluar kenderaan elektrik terkemuka, tetapi juga pelopor dalam memastikan rantaian bekalan global yang mesra alam dan berkesan.
Kapal BYD Shenzhen kini bersedia untuk mengubah landskap logistik automotif global, satu langkah besar ke arah masa depan yang lebih lestari.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Tan Chong Motor Holdings Bhd (Tan Chong) terus hadapi cabaran besar apabila mencatatkan kerugian untuk tujuh suku berturut-turut. Mencerminkan tekanan persaingan sengit dalam industri automotif, baik di dalam mahupun luar negara.
Dalam suku kedua yang berakhir pada 30 Jun 2023, Tan Chong mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM40.11 juta. Meningkat berbanding kerugian RM18.13 juta yang direkodkan pada suku yang sama tahun lalu.
Menurut kenyataan yang dikeluarkan kepada Bursa Malaysia, Tan Chong turut melaporkan penurunan pendapatan sebanyak 12 peratus tahun ke tahun, iaitu daripada RM619.2 juta kepada RM545.1 juta.
Prestasi yang suram ini sebahagian besarnya disebabkan oleh kelembapan dalam jualan, meskipun Tan Chong aktif dalam pemasangan dan pengedaran kenderaan jenama Nissan serta Renault di Malaysia.
Tetap Optimis
Walaupun berhadapan dengan cabaran ini, Tan Chong optimis bahawa pelancaran model baharu dalam tempoh 24 bulan akan datang dapat membantu memulihkan prestasi kewangan syarikat.
Mereka juga merancang untuk merealisasikan aktiviti pemasangan kontrak tambahan dalam beberapa suku akan datang, yang dijangka dapat meningkatkan kewangan syarikat. Pada masa yang sama, Tan Chong akan terus berusaha merasionalisasikan operasi bagi mengurangkan kos.
Dalam pasaran Vietnam, Tan Chong melihat peluang untuk memperbaiki keadaan melalui penjualan bas King Long dan pikap komersial ringan TQ Wuling. Ia dijangka dapat meningkatkan penggunaan kapasiti kilang. Selain itu, dengan pelancaran model GAC yang baru, syarikat ini berharap prestasi di Vietnam akan menunjukkan tanda-tanda pemulihan dalam masa terdekat.
Pencapaian Tahun Ini
Walau bagaimanapun, untuk separuh pertama tahun ini, Tan Chong mencatatkan kerugian bersih sebanyak RM55.83 juta. Jauh lebih tinggi berbanding RM23.2 juta yang direkodkan dalam tempoh yang sama pada 2023.
Pendapatan syarikat juga jatuh sebanyak 10.5 peratus, daripada RM1.24 bilion kepada RM1.11 bilion. Keadaan ini menyebabkan Tan Chong tidak mengisytiharkan sebarang dividen untuk tempoh tersebut.
Tambahan pula, pendapatan sebelum faedah, cukai, susut nilai dan pelunasan (EBITDA) di bahagian automotif utama merosot sebanyak 91 peratus, hanya mencatatkan RM5.8 juta.
Penurunan ini disebabkan oleh beberapa faktor termasuk kejatuhan pendapatan, margin yang lebih kecil akibat kelemahan ringgit. Serta keuntungan tukaran asing yang lebih rendah. EBITDA di bahagian perkhidmatan kewangan syarikat, yang melibatkan pembelian sewa dan insurans, turut merosot sebanyak 37 peratus kepada RM6.8 juta, seiring dengan penurunan jualan kenderaan.
Tan Chong kini berada dalam situasi yang mencabar. Langkah-langkah yang diambil dalam tempoh beberapa bulan akan datang akan menjadi penentu kepada pemulihan atau sebaliknya.
Seorang wanita cedera parah selepas dirempuh kayu balak yang tergolek dari lori yang terbalik di lampu isyarat dekat Persimpangan Bendahara, Jalan Gua Musang-Kuala Krai, pada jam 11.23 pagi, Selasa lalu. Kejadian ngeri ini melibatkan Siti Norelyana Kamaruzaman, 21, yang kini sedang berjuang untuk pulih daripada kecederaan serius.
Menurut kakaknya, Ujiriah Kamaruzaman, 41, keadaan adiknya kini stabil namun masih dirawat di Unit Rawatan Rapi (ICU) Hospital Raja Perempuan Zainab II (HRPZ II). “Kami mohon orang ramai tolong doakan adik saya supaya kembali sedar dan segera sembuh,” kata Ujiriah dengan penuh harapan.
Doktor yang merawat Siti Norelyana telah memaklumkan bahawa beberapa organ dalaman mengalami kerosakan teruk dan perlu dibuang melalui pembedahan. Organ-organ tersebut termasuk buah pinggang sebelah kanan, tulang belakang, punggung, tulang rusuk, hati, limpa, paru-paru dan hempedu. Namun, pembedahan tersebut hanya akan dilakukan setelah keadaan Siti Norelyana benar-benar stabil.
Keadaan kawasan kemalangan di Jalan Gua Musang – Kuala Krai – Sumber Orang awam
Punca Nahas
Siti Norelyana, anak kesepuluh daripada 12 beradik, merupakan seorang yang sangat kuat dalam melawan kesakitan. Menurut Ujiriah, adiknya bekerja sebagai jurujual di bandar Gua Musang dan sedang dalam perjalanan ke tempat kerja ketika insiden itu berlaku.
Terdahulu, media melaporkan bahawa kejadian ini berpunca daripada lori yang terbalik di selekoh Persimpangan Bendahara. Ketua Polis Daerah Gua Musang, Superintendan Sik Choon Foo, berkata bahawa penyambung atau cakera putar (turn table) pada lori tersebut patah ketika melalui selekoh, menyebabkan kayu balak terjatuh dan tergolek sebelum merempuh Siti Norelyana yang sedang menunggang motosikal.
Keluarga Siti Norelyana kini berharap agar orang ramai dapat mendoakan kesembuhan adik mereka dan memberikan sokongan moral dalam menghadapi detik-detik sukar ini. Mereka juga berterima kasih kepada pihak hospital dan semua yang terlibat dalam memberikan rawatan terbaik kepada Siti Norelyana.
Keadaan kawasan kemalangan di Jalan Gua Musang – Kuala Krai – Sumber Orang awam
Insiden ini juga mengingatkan kita semua tentang pentingnya memastikan keselamatan kenderaan berat di jalan raya. Penyelenggaraan yang baik perlu dilakukan bagi mengelakkan kejadian yang tidak diingini, terutamanya yang boleh mengancam nyawa pengguna jalan raya lain.
MODENAS Terus Memperluas Rangkaian Kawasaki, Memperkukuh Pengalaman Pelanggan Permotoran Tempatan
Motosikal dan Enjin Nasional Sdn. Bhd. (MODENAS), pengeluar motosikal nasional di bawah kumpulan DRB-HICOM, hari...