Komitmen Kerajaan Negeri Sarawak terhadap pembangunan infrastruktur jalan mencapai tonggak penting dengan peruntukan dana sebesar RM247 juta bagi menghubungkan Ulu Paku dan Jalan Ulu Kota di Spaoh. Melalui inisiatif ini, dijangka perjalanan antara Betong dan Pakan akan mengalami penyingkatan yang signifikan.
Timbalan Ketua Menteri Sarawak, Datuk Amar Douglas Uggah Embas dengan penuh komitmen menyatakan bahawa jaringan jalan sepanjang 20 kilometer ini termasuk susuran dari Lebuh raya Pan Borneo akan disiapkan menjelang Januari 2027.
“Kemudahan jalan ini akan menyingkatkan perjalanan di lebuh raya antara pekan Betong dan Sarikei sejauh kira-kira 50 kilometer,” katanya dalam kenyataannya pada hari Khamis.
Ads
Beliau menekankan bahawa pembinaan jalan ini telah mencapai tahap 4.4 peratus, jauh lebih awal 44 hari berbanding jadual yang telah ditetapkan. Uggah, seorang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Bukit Saban, menjelaskan bahawa laluan ini merentasi kawasan pedalaman Bukit Saban, Krian, dan Pakan.
Pengumuman telah dilakukan oleh Premier Sarawak, Tan Sri Abang Johari Tun Openg, yang meluluskan peruntukan bagi projek jalan raya ini di bawah pakej Jalan Utama Kedua negeri. Sebelum ini, Uggah bersama ADUN Pakan Tan Sri William Mawan Ikom dan ADUN Krian Friday Belik telah melakukan tinjauan tapak bagi mengawal kemajuan pembinaan jalan raya yang strategik ini.
Ads
Kredit Foto: Unit Komunikasi Awam Sarawak
Ads
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Majlis Bandaraya Shah Alam (MBSA) telah menyediakan 10 pengecas kenderaan elektrik (EV) percuma di beberapa lokasi di bawah kawasan pentadbiran pihak berkuasa tempatan (PBT) setakat ini.
Kredit Foto: telanganatoday.com
Menurut Datuk Bandar Shah Alam, Dr Nor Fuad Abdul Hamid, lokasi terminal pengecasan terletak di Masjid Sultan Salahuddin Abdul Aziz Shah, Wisma MBSA dan pejabat cawangan MBSA.
Tambahan beliau, 10 terminal pengecasan ini adalah hasil kerjasama antara MBSA dengan Kementerian Tenaga Teknologi Hijau Dan Air (KeTTHA). Selain itu, banyak syarikat swasta yang berminat untuk bekerjasama dengan MBSA bagi membina pengecas EV di sekitar Lembah Klang.
Kredit Foto: Careta.my
“Kami sedang selaraskan dengan Jabatan Perancangan Bandar dan Desa (PLANMalaysia) sebab garis panduannya baru dilancarkan, begitu juga dari Kementerian Pengangkutan. Dari segi teknikal pemasangan ia akan disahkan oleh Suruhanjaya Tenaga Malaysia (ST),” kongsi Dr Nor Fuad.
Beliau membuat kenyataan selepas persidangan antarabangsa Eastern Asia Society for Transportation Studies (EASTS) ke-15 yang disempurnakan oleh Timbalan Menteri Pengangkutan, Datuk Hasbi Hasbollah di Pusat Konvensyen MBSA, tempoh hari.
Kredit Foto: soyacincau.com
MBSA kini sedang giat mengenal pasti lokasi sesuai untuk penambahan terminal pengecasan berdasarkan keperluan dan permintaan dari masyarakat. Antara lokasi sasaran mereka adalah di pusat bandar dan pusat beli-belah di sekitar Shah Alam.
Menyahut inisiatif ini, Kerajaan Negeri turut merancang untuk menyediakan anggaran 1,000 terminal pengecasan EV di 12 kawasan PBT yang terpilih di seluruh negeri menjelang akhir tahun ini.
Kredit Foto: soyacincau.com
Antara kawasan yang difokuskan adalah Shah Alam, Petaling Jaya, Subang Jaya, Klang dan Ampang Jaya. Menurut Bekas Pengerusi Jawatankuasa Tetap Pelancongan dan Alam Sekitar, Hee Loy Sian, setakat ini terdapat 102 terminal pengecasan EV telah wujud di sekitar Lembah Klang dan usaha untuk memperbanyakkan lagi terminal pengecasan sedang rancak dijalankan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Hevik dengan kerjasama GIVI memperkenalkan jaket SCORPIUS. Ia merupakan inovasi dan komitmen jenama ini terhadap keselamatan serta keselesaan khas buat penunggang motosikal terutamanya di negara beriklim tropika.
Jaket SCORPIUS menggabungkan bahan-bahan terkini dengan perlindungan homologasi Eropah yang ringan, menawarkan keselesaan dan perlindungan tanpa tandingan tanpa mengabaikan gaya dan prestasi.
Ia dibina dengan cukup teliti bagi memenuhi keperluan penunggang yang mencari gaya dan kepentingan dalam aksesori mereka. Dibina daripada bahan-bahan yang tahan geseran, jaket ini mampu memberikan perlindungan maksimum terhadap geseran dan impak.
Sekali gus memberikan keyakinan kepada penunggang untuk menakluki mana-mana bentuk jalan raya dengan mudah.
Kredit Foto : Facebook GIVI Malaysia
Dilengkapi dengan pelindung tahap 2 di bahagian bahu dan siku, jaket SCORPIUS menetapkan standard baru untuk keselamatan penunggang. Pelindung ini menawarkan penyerapan impak yang lebih baik, melindungi penunggang daripada kecederaan yang mungkin berlaku sambil mengekalkan keanjalan dan keselesaan untuk pergerakan tanpa sekatan di jalan raya.
Direka untuk penunggang yang melalui iklim tropika, jaket SCORPIUS menampilkan panel ventilasi yang diletakkan strategik untuk mengawal suhu dan aliran udara, mencegah pemanasan berlebihan dan keletihan semasa perjalanan yang panjang.
Dengan empat kawasan berongga, termasuk dua di bahagian depan dan dua di bahagian belakang, ianya memastikan penunggang akan kekal sejuk dan selesa walaupun dalam keadaan yang paling mencabar dan meningkatkan pengalaman pemanduan mereka secara keseluruhan.
Kredit Foto : Website asia.bike
Jaket SCORPIUS dihasilkan daripada bahan-bahan reflektif ke dalam penghasilannya, memastikan kelihatan dengan jelas dan meningkatkan keselamatan untuk penunggang tanpa mengira waktu hari atau keadaan cuaca. Ciri tambahan ini tidak hanya meningkatkan estetika jaket tetapi juga memberi keutamaan kepada keselamatan penunggang di jalan raya.
Bahagian pinggang jaket dan bahagian bawah jaket boleh dilaraskan mengikut keselesaan, dan ianya juga disertakan dengan “raincoat” yang boleh dilepaskan, memberi perlindungan kepada penunggang daripada hujan.
Selain itu, penyertaan pelindung siku safe tech elbow easy flex, boleh disesuaikan kepada standard tahap 2, menawarkan perlindungan dan keanjalan yang ditingkatkan untuk penunggang yang mencari prestasi optima daripada aksesori mereka.
Dengan harga jualan RM980, ianya sangat berbaloi dengan ciri-ciri keselamatan yang canggih, dan reka bentuk ergonomik untuk memberikan keselesaan, gaya, dan perlindungani kepada “rider” di seluruh dunia
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Dalam dunia automotif, ramai pengguna berpengalaman sering terkejut apabila mendapati sportrim (rim sport) asal kilang atau OEM (Original Equipment Manufacturer) yang disertakan bersama kenderaan baharu sebenarnya lebih berat berbanding banyak pilihan aftermarket.
Meskipun kedua-duanya mungkin mempunyai saiz yang sama, perbezaan berat ini bukan kebetulan, tetapi hasil daripada pertimbangan teknikal dan kejuruteraan yang berbeza antara kedua-dua kategori tersebut.
1. Ketahanan dan Pensijilan Keselamatan
Sportrim OEM direka untuk memenuhi piawaian keselamatan antarabangsa yang ketat seperti JWL, VIA, TUV dan sebagainya.
Piawaian ini untuk memastikan ketahanan dalam pelbagai situasi sebenar pemanduan.
Antaranya adalah beban penuh, hentakan lubang, serta pendedahan berterusan kepada haba dan kelembapan.
Kebanyakkan rim OEM menggunakan bahan logam yang lebih padat serta reka bentuk yang lebih kukuh.
2. Perbezaan Teknologi Pembuatan
Kebanyakan sportrim OEM menggunakan proses cast biasa iaitu tuangan logam ke dalam acuan yang lebih menjimatkan kos, tetapi menghasilkan struktur yang lebih berat.
Sebaliknya, kebanyakkan sportrim aftermarket moden menggunakan teknologi flow forming.
Kredit Foto : Website reikawheels
Teknologi ini merupakan satu teknik pertengahan antara casting dan forging yang mampu menghasilkan rim lebih ringan tanpa mengorbankan kekuatan struktur.
Sebagai rujukan umum (anggaran):
Sportrim aftermarket 18 inci (flow forming): anggaran berat 7–8 kg sebiji
Sportrim OEM 18 inci (cast): anggaran berat 11–13 kg sebiji
Perbezaan 4–6 kg untuk satu set rim (4 unit) bukan sahaja memberi kesan kepada berat keseluruhan kenderaan, malah turut mempengaruhi aspek pengendalian dan pecutan.
Kredit Foto : Website modernmusclewheels
3. Reka Bentuk Untuk Pengeluaran Massa
Pengeluar OEM perlu memastikan rim yang dihasilkan sesuai untuk pelbagai model, keadaan jalan, dan demografi pengguna.
Maka, rekabentuk lebih konservatif dan universal digunakan, berbanding aftermarket yang boleh fokus kepada rekaan khusus (contohnya rim ringan untuk kegunaan prestasi sahaja).
OEM juga mengutamakan kualiti NVH (Noise, Vibration, Harshness), justeru berat tambahan membantu menyerap getaran, meningkatkan keselesaan dan mengurangkan bunyi tayar.
4. Keserasian Dengan Sistem Suspensi Asal
Setiap sistem suspensi OEM direka selaras dengan berat rim asal.
Apabila sportrim ringan aftermarket dipasang tanpa penyesuaian lanjut, ia boleh mengubah karekteristik suspensi yang kadang kala menyebabkan perubahan rasa pemanduan, termasuk ketidakseimbangan atau peningkatan NVH.
Konklusi
Walaupun sportrim aftermarket lebih ringan, estetik dan sesuai untuk penambahbaikan prestasi, sportrim OEM menawarkan kelebihan dari segi keselamatan, keselesaan dan ketahanan jangka panjang.
Pengguna disarankan membuat pilihan berdasarkan keperluan sebenar sama ada mencari peningkatan prestasi atau mengekalkan kebolehpercayaan dan integriti sistem asal kenderaan.
Selepas membuat kemunculan sulung di cawangan George Town, Pulau Pinang, jenama kenderaan dari China yang sedang meningkat naik, Leapmotor, kini dibawa lebih dekat kepada...