Isi Kandungan
ToggleBermula 9 September 2024 hingga 13 September 2024, Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ) melancarkan siri Nombor Pendaftaran Istimewa (NPI) dengan tanda “EV”, dikhaskan untuk kenderaan elektrik sepenuhnya (Zero Emission Vehicle – ZEV).
Langkah ini menjadi sebahagian daripada usaha JPJePlate untuk memperkenalkan plat nombor khas yang mencerminkan status kenderaan mesra alam.
Sistem Bidaan Untuk Nombor Plat “EV”
Peluang kini terbuka kepada orang ramai untuk membida nombor plat eksklusif siri “EV”.
Namun, satu nombor istimewa, “EV1”, telahpun dimiliki oleh seorang individu kenamaan (VVIP) yang bakal diumumkan kelak, menurut Menteri Pengangkutan, Anthony Loke.
Selain “EV1”, semua nombor dalam siri ini tersedia untuk bidaan sehingga tarikh akhir yang ditetapkan.
Yang membezakan siri “EV” daripada plat pendaftaran biasa adalah ia hanya boleh digunakan oleh kenderaan elektrik.
Dengan pengenalan siri ini, JPJ turut merancang untuk meneruskan dengan siri sambungan seperti “EVA” dan “EVB” setelah semua nombor “EV” terjual.

Peraturan Ketat Bidaan dan Penggunaan Nombor “EV”
Dalam usaha memastikan ketelusan proses, JPJ menegaskan bahawa bidaan yang berjaya adalah muktamad.
Tiada permohonan rayuan atau pembatalan bidaan akan dipertimbangkan.
Lebih penting lagi, nombor “EV” tidak boleh dipindahkan atau digunakan pada kenderaan bukan elektrik.
Segala yuran dan caj bidaan juga tidak akan dikembalikan, menjadikannya satu komitmen serius bagi mereka yang ingin menyertainya.
Membezakan Plat Nombor dan Rekaan Fizikal JPJePlate
Ramai mungkin keliru dengan JPJePlate, tetapi penting untuk difahami bahawa nombor plat “EV” bukanlah rekaan fizikal baharu.
Sebaliknya, ia merupakan siri nombor eksklusif yang menunjukkan bahawa kenderaan tersebut adalah elektrik.
Rekaan fizikal JPJePlate pula melibatkan ciri plat khas yang turut diberikan kepada kenderaan EV, menjadikan identiti kenderaan tersebut lebih menonjol di jalan raya.
Sokongan Terhadap Inisiatif Keselamatan
Menariknya, sebahagian daripada hasil bidaan akan disalurkan kepada pelbagai program kebajikan rakyat, seperti pemberian topi keledar percuma dan latihan lesen motosikal B2 untuk golongan B40.
Inisiatif ini menegaskan komitmen kerajaan dalam memastikan keselamatan dan kebajikan pengguna jalan raya, khususnya untuk mereka yang kurang berkemampuan.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Langkah Menuju Persaingan Sihat – Lesen VISP Diperkenalkan

Mulai bulan Jun, pihak yang ingin menyediakan perkhidmatan pemeriksaan kenderaan boleh memohon lesen daripada Jabatan Pengangkutan Jalan (JPJ), kata Menteri Pengangkutan Anthony Loke.
Beliau menyatakan bahawa ini adalah usaha kementerian untuk menggalakkan persaingan dalam industri ini. “Dengan membuka industri ini, kami berharap untuk menarik minat pelabur tambahan, memacu pembangunan teknologi baru dalam industri dan mencipta persaingan industri yang sihat yang akan memberi manfaat kepada semua,” katanya.
Berucap dalam satu sidang media, Loke kemudian berkongsi garis panduan terkini dan keperluan untuk penyedia perkhidmatan pemeriksaan kenderaan (VISP). Antara garis panduan tersebut adalah sekatan lokasi VISP, yang ditetapkan oleh Kementerian.

“VISP akan ditawarkan untuk beroperasi pada dua lokasi, satu untuk menampung kawasan bandar dan satu lagi kawasan luar bandar. VISP kemudiannya dikehendaki untuk membangunkan dan mengendalikan kedua-dua lokasi tersebut secara serentak dengan senarai lokasi akan disediakan semasa sesi konsultasi industri pada 23 April akan datang.”
“Dengan ini, matlamat utama adalah untuk memastikan setiap negeri, dan mungkin kawasan, mempunyai sekurang-kurangnya satu VISP untuk menampung komuniti bandar dan luar bandar,” katanya.
Loke menambah bahawa VISP juga dikehendaki mempunyai sekurang-kurangnya RM10 juta dalam modal berbayar dan RM5 juta dalam modal berkerja untuk memastikan kelestarian perniagaan syarikat.

Setelah diluluskan, VISP yang layak akan diberikan tempoh kelulusan sementara sehingga 24 bulan, di mana syarikat-syarikat tersebut mesti telah sepenuhnya membangunkan dan menubuhkan pusat pemeriksaan kenderaan mereka di kedua-dua lokasi yang diperuntukkan.
“Mana-mana pihak yang gagal menyiapkan semua proses persediaan akan memiliki kelulusan sementara ditarik balik dan tidak akan diberikan lesen. “Mereka yang berjaya akan diberi lesen untuk menjalankan pemeriksaan kenderaan yang diperlukan di bawah Akta Pengangkutan Jalan 1987 (Akta 333) untuk tempoh maksimum sehingga 10 tahun dengan keupayaan untuk meneruskan untuk tempoh yang akan ditentukan kemudian,” kata Loke.
Beliau menambah bahawa VISP tidak akan dibenarkan menawarkan perkhidmatan baiki, pengubahsuaian kenderaan, jualan alat ganti, jualan kenderaan dan sebarang transaksi yang berkaitan dengan perkhidmatan tersebut.

“Semua pemegang lesen akan dikehendaki menyediakan perkhidmatan seperti yang ditetapkan di bawah syarat-syarat lesen dan mematuhi arahan yang dikeluarkan oleh kementerian atau JPJ sepanjang tempoh lesen,” kata Loke, menambah bahawa VISP akan dikenakan bayaran bagi setiap lesen yang dikeluarkan.
Katanya sesi penerangan pihak berkepentingan pada 23 April akan menyediakan syarat-syarat lesen tambahan. Sesiapa yang berminat untuk menghadiri boleh mendaftar di https://bit.ly/pemeriksaankenderaan.
“Maklumat lanjut mengenai proses atau prosedur penyerahan permohonan yang bermula pada 1 Jun boleh diperoleh melalui laman web rasmi JPJ dan saluran media atau secara langsung menghubungi Bahagian Kejuruteraan Automotif JPJ selepas sesi penerangan,” kata Loke.
Pada Mac 2023, Loke mengumumkan keputusan kabinet untuk mengakhiri monopoli Puspakom sebagai penyedia perkhidmatan pemeriksaan kenderaan tunggal apabila kontrak mereka berakhir pada 31 Ogos tahun ini. Walau bagaimanapun, Loke menambah bahawa Puspakom akan terus menawarkan perkhidmatan tersebut kerana kontraknya telah dilanjutkan selama 15 tahun bermula dari 1 September 2024.
Baca: Senarai Honda Type R Bermula Daripada Honda NSR-R Sehingga Honda Civic FL5
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
China Giat Raih Pengiktirafan Antarabangsa Bagi Pesawat Penerbangan Global C919

Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) kini sedang giat mengadakan kerjasama dengan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA) bagi membenarkan pesawat domestik mereka beroperasi di luar negara.
Penerbangan sulung C919, pesawat penumpang buatan China, dilakukan pada bulan Mei tahun lalu, namun pengiktirafan hanya diterima daripada Pengawal Selia China.
China sedang menjurus untuk mempromosikan pensijilan pesawat C919 di Eropah tahun ini, sebahagian daripada usaha mereka untuk mendapatkan pengiktirafan antarabangsa bagi bersaing dengan ‘gergasi’ dalam industri penerbangan seperti Boeing dan Airbus. Pesawat C919 ini dikeluarkan oleh Perbadanan Pesawat Komersial China (Comac) dan direka untuk menandingi pesawat-pesawat seperti Boeing 737 dan Airbus A320.

CAAC telah menjalin perjanjian dua hala tentang keselamatan penerbangan dengan EASA dan Pentadbiran Penerbangan Persekutuan Amerika Syarikat untuk membolehkan produk aeroangkasa buatan China dieksport ke AS dan Kesatuan Eropah.
Zhou Xinmin, Pengurus Besar Comac, dengan jelas menyatakan keperluan meningkatkan pensijilan kelayakan udara pesawat China agar dapat terbang ke luar negara.
Pada tahun ini, CAAC mengutamakan semakan ke atas enjin CJ-1000, di mana ia dibangunkan untuk C919, dan AG600, pesawat amfibia terbesar di dunia. Tumpuan mereka adalah menyelesaikan masalah teknikal, proses pengeluaran, dan sistem operasi utama bagi mengurangkan risiko dalam pembangunan industri ini dalam jangka masa panjang.
Pembuatan penerbangan awam di China telah dianggap sebagai industri strategik yang mendapat sokongan dan galakan besar dari kerajaan, kerana memberi sumbangan penting kepada pertumbuhan ekonomi negara. Ini menunjukkan komitmen kuat untuk memajukan dan memperluaskan bidang ini ke skala global.
BACA: SKS Airways Tampilkan Pesawat Embraer Terkini, Kurang Gegaran Dan Bunyi Bising Di Dalam Kabin
Hill HX50 : Pesawat Peribadi Mewah Ergonomik Penuh Kemewahan
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bersempena dengan Sambutan Thaipusam, 23 Jalan di Ibu Kota Ditutup dan Dilencongkan!

Beberapa laluan utama di sekitar ibu kota akan dilencongkan bermula malam Rabu ini, seiring dengan perarakan pedati yang meriah sempena sambutan Thaipusam. Ketua Polis Kuala Lumpur, Datuk Allaudeen Abdul Majid, mengumumkan bahawa tindakan penutupan dan lencongan jalan akan berkuat kuasa mulai jam 9 malam pada malam tersebut.
Perarakan pedati yang dijadualkan akan menempuh perjalanan dari Kuil Sri Maha Mariamman, Jalan Tun H.S Lee, Kuala Lumpur menuju ke destinasi akhir di Kuil Subramaniar Swamy, Batu Caves, Selangor. Rangkaian jalan yang terlibat termasuklah Jalan Tun H.S. Lee, Jalan Sultan, Jalan Tan Cheng Lock, Jalan Pudu, Jalan Tun Perak, Jalan Leboh Ampang, Jalan Munshi Abdullah, dan Jalan Dang Wangi.
Selain itu, beberapa jalan lain yang turut terlibat termasuklah Jalan Raja Laut, Jalan Belia, Jalan Sri Amar, Jalan Sultan Azlan Shah (Jalan Ipoh), Jalan Tun Razak, Jalan Perhentian, Jalan Ipoh Lama (Batu Lima), dan Jalan Salah.

Datuk Allaudeen Abdul Majid turut memberitahu bahawa perarakan balik pedati akan berlangsung pada Jumaat, bermula pada jam 3 petang melalui laluan yang sama, dan jalan-jalan yang ditutup akan dibuka semula secara berperingkat.
Bagi memastikan keselamatan dan kelancaran perjalanan, beliau menasihati penduduk kota, terutamanya pengguna jalan raya, untuk mengelakkan penggunaan jalan-jalan yang terlibat dengan penutupan serta lencongan berkenaan.
Sebarang pertanyaan atau maklumat tambahan boleh diperolehi dengan menghubungi Balai Polis Trafik Jalan Tun H.S Lee di talian 03-20719999 atau Hotline Trafik di talian 03-20260267. Jadi, pastikan anda merancang perjalanan anda dengan bijak untuk mengelakkan sebarang kesulitan di jalan raya!
Baca: Perkhidmatan Feri Percuma Di Pulau Pinang Sempena Sambut Thaipusam
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.