Kumpulan Berjaya, sebuah syarikat awam yang terkenal, kini dikatakan sedang mencari sokongan daripada syarikat konsesi lebuh raya dalam usahanya untuk memasang sistem tol tanpa palang. Langkah ini dipercayai sebagai alternatif kepada cadangan sebelum ini yang melibatkan YTL Holdings.
Sumber berkata bahawa cadangan ini muncul selepas 32 syarikat konsesi tol lebuh raya menolak langkah kerajaan untuk melantik YTL Holdings untuk membangunkan sistem tol tanpa palang. Pihak Berjaya telah menjalankan mesyuarat dengan wakil dari 32 syarikat konsesi untuk menjelaskan cadangan mereka sebelum mempersembahkan kepada Kementerian Kerja Raya.
Menurut sumber tersebut, cadangan Kumpulan Berjaya lebih menarik daripada cadangan sebelum ini yang masih dalam pertimbangan kerajaan. Rancangan mereka bertujuan untuk membenarkan syarikat lebuh raya membina plaza tol yang lebih lancar, sementara syarikat seperti Berjaya akan menyediakan perkhidmatan kutipan tol.
Sumber itu turut menyatakan bahawa syarikat konsesi ingin sistem bebas halangan hanya diperkenalkan di plaza tol utama, terutamanya di kawasan yang padat seperti Lembah Klang, Pulau Pinang, dan Johor. Dengan pengaturan ini, kos pelaksanaan sistem aliran bebas berbilang lorong dijangka dapat dipotong sehingga 30 peratus.
Pada Mac 2023, Dewan Rakyat dimaklumkan bahawa sejumlah RM3.46 bilion telah diluluskan untuk melaksanakan sistem tol tanpa palang di plaza tol lebuh raya menjelang tahun 2025. Tahun sebelumnya, kerajaan dilaporkan telah menandatangani perjanjian dengan YTL Holdings untuk membina sistem aliran bebas dan menguruskan kutipan tol dengan nilai kira-kira RM6 bilion setahun.
Namun, terdapat bantahan daripada Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia, yang berpendapat bahawa langkah tersebut akan melanggar perjanjian mereka dengan kerajaan. Persatuan tersebut juga berpendapat bahawa mereka mampu melaksanakan sistem aliran bebas dengan kos sekurang-kurangnya 30 peratus lebih rendah daripada cadangan YTL Holdings.
Perdana Menteri Anwar Ibrahim memberi jaminan kepada syarikat lebuh raya bahawa kerajaan belum membuat keputusan muktamad mengenai perkara tersebut, menyusuli bantahan yang diberikan oleh Persatuan Syarikat Konsesi Lebuhraya Malaysia.
Baca: Pelan Pelebaran Lebuhraya KL-Karak Bagi Mengurangkan Kesesakan Bermula Suku Kedua 2024
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.