Jejambat Bandar Saujana Putra, sebuah projek infrastruktur penting dengan panjang 820 meter yang direncanakan untuk mengatasi kesesakan trafik di kawasan sekitar, dijangka akan beroperasi sepenuhnya pada bulan Mei, kata Exco Infrastruktur, Ir Izham Hashim.
Menurut Ir Izham Hashim, jejambat yang menghubungkan Lebuhraya Utara Selatan Hubungan Tengah (ELITE) dan Lebuhraya Klang Selatan (SKVE) saat ini telah mencapai tahap pembinaan 95 peratus. Proses pembinaan sedang dijalankan dengan giat, termasuk kerja elektrikal dan turapan, dan dijangka akan selesai dalam masa terdekat sebelum pemeriksaan spesifikasi dilakukan dalam tempoh kira-kira sebulan.
“Pembinaan jejambat ini mengalami sedikit kelewatan akibat beberapa isu, antaranya Perintah Kawalan Pergerakan, kekurangan pekerja, pertukaran reka bentuk, dan komplikasi kabel dan utiliti di bawah permukaan jalan yang perlu dialihkan,” katanya.
Beliau menambahkan bahawa jejambat yang dibina dengan kos sebanyak RM53 juta dijangka akan dibuka kepada umum pada bulan Mei akan datang, yang akan membantu mengurangkan kesesakan di persimpangan Bandar Saujana Putra.
Ads
Beliau juga mengumumkan bahawa mereka telah bermesyuarat dengan Lembaga Lebuhraya Malaysia (LLM) untuk membina jalan raya yang menyambungkan perumahan dan lebuh raya khusus untuk pembangunan baru.
“Membina jalan raya yang menyambungkan ke lebuh raya adalah penting kerana jika tidak, penduduk akan melalui laluan ke perumahan dan menyebabkan kesesakan,” katanya.
Ads
Sebelum ini, Dato’ Menteri Besar mengumumkan peruntukan kira-kira RM60 juta untuk membina jejambat baharu bagi mengatasi masalah kesesakan di kawasan tersebut.
Dato’ Seri Amirudin Shari menekankan bahawa jejambat tersebut akan memberi manfaat kepada kira-kira 65,000 penduduk di kawasan tersebut serta kepada pengguna SKVE dan ELITE dari arah Bandar Saujana Putra.
Ads
Sumber Artikel : Laman Sesawang Selangor Kini
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
China mungkin menjadi negara pertama di dunia yang mempunyai teksi terbang sebagai sebahagian daripada rancangan Beijing untuk membangunkan apa yang dipanggil “ekonomi altitud rendah”.
Selama bertahun-tahun, syarikat teknologi telah berusaha untuk melancarkan perkhidmatan komersial electric vertical take-off and landing (eVTOL).
Mampu terbang di atas bandar-bandar yang sesak, eVTOL ini adalah gabungan antara kereta elektrik dan dron, serta boleh dikuasakan oleh tenaga boleh diperbaharui.
Mereka tidak memerlukan landasan dan lebih senyap daripada helikopter tradisional, jadi lebih sesuai beroperasi di kawasan bandar.
Beberapa pengeluar di seluruh dunia percaya teknologi ini sedia untuk perkhidmatan teksi terbang jarak pendek. Namun mereka perlu meyakinkan pengawal selia di seluruh dunia bahawa ianya selamat.
Apa itu Ekonomi “Altitud Rendah”?
Beijing percaya terdapat peluang besar dalam ruang udara kira-kira 1,000 meter ke bawah. Pada persidangan kerja ekonomi pusat Disember lalu, mereka menetapkan agenda ekonomi nasional China, “ekonomi altitud rendah” ditetapkan sebagai “industri strategik yang muncul”.
Selain daripada teksi terbang, sektor ini termasuk perniagaan yang menggunakan dron atau pesawat berawak untuk melakukan perkara seperti penghantaran pakej, pertunjukan cahaya dron, dan perkhidmatan kecemasan tindak balas cepat.
Di ibu kota teknologi China, Shenzhen, penghantaran makanan dengan dron dan perkhidmatan teksi helikopter sudah menjadi kenyataan.
Sektor ini bernilai 500 bilion yuan ($104 bilion) kepada ekonomi China tahun lalu, dan dijangka meningkat sehingga 2 trilion yuan menjelang 2030.
Kerajaan nasional menyediakan sokongan kewangan dan dasar. Sementara kira-kira 20 wilayah dilaporkan memasukkan langkah-langkah untuk menyokong industri ini dalam rancangan mereka untuk tahun ini.
Apa yang Ada di Landasan Pelancaran?
Untuk beroperasi di sesebuah negara, pesawat perlu mendapatkan Sijil Jenis dari pengawal selia penerbangan. Startup yang berpangkalan di Guangzhou, EHang.
Merupakan pengeluar pertama di dunia yang mendapatkan Sijil Jenis untuk eVTOL pada Oktober tahun lalu, membolehkan ia beroperasi secara komersial.
Menurut EHang, EH216-S yang tidak memerlukan juruterbang boleh membawa dua penumpang. Ia mempunyai kelajuan jelajah 100 km/j dan jangkauan maksimum 35 km.
EHang menunjukkan potensi penggunaan eVTOL yang mirip dron ini pada Disember, menjalankan penerbangan melihat-lihat di dua lokasi.
Pentadbiran Penerbangan Awam China (CAAC) juga baru-baru ini memberikan lampu hijau untuk memulakan pengeluaran besar-besaran.
Namun, pensijilan EHang datang dengan beberapa syarat ketat yang menghadkan penggunaannya buat masa ini.
Ini termasuk bahawa EH216-S mesti hanya terbang dalam jarak penglihatan kru darat dan tidak di atas kawasan bandar yang padat, pada waktu malam atau dalam cuaca buruk.
Beberapa pengeluar lain juga telah mengemukakan permohonan untuk Sijil Jenis dengan CAAC.
AutoFlight, yang mempunyai operasi di China dan Eropah, bulan lalu memulakan proses pensijilan jenis untuk eVTOL lima tempat duduk “lift-and-cruise” Prosperity. Walaupun ia berlepas dan mendarat secara menegak. Ia menggunakan penerbangan sayap tetap untuk pelayaran mendatar, memberikan jangkauan lebih daripada 250 km.
Sokongan dan Kritikan
Dr Adriano Di Pietro dari Swinburne University of Technology mengatakan bahawa mempunyai eVTOL dalam rancangan ekonomi Beijing adalah sangat besar untuk industri.
Namun, beliau juga mengatakan bahawa kos untuk mendapatkan Sijil Jenis di China adalah lebih rendah berbanding di AS atau Eropah.
Kos pensijilan ini adalah kira-kira $1 bilion di AS atau Eropah, sementara di China hanya kira-kira sepertiga daripada itu.
Ini sebahagiannya disebabkan oleh subsidi kerajaan dan sokongan kewangan untuk pemaju, serta rantaian bekalan mereka.
Tetapi pensijilan di China juga dianggap lebih terhad dan kurang selamat. “Konsep ‘anda mendapat apa yang anda bayar’ adalah benar,” katanya.
Pensijilan dari China juga kurang diiktiraf di seluruh dunia berbanding pensijilan dari Pentadbiran Penerbangan Persekutuan AS (FAA) dan Agensi Keselamatan Penerbangan Kesatuan Eropah (EASA).
Kesimpulan
China berada di hadapan dalam perlumbaan untuk mengkomersialkan teksi terbang, didorong oleh sokongan penuh kerajaan. Walaupun terdapat cabaran, dengan pensijilan yang lebih murah tetapi dianggap kurang selamat, China terus melangkah maju dalam industri ini. Dengan pelbagai inovasi dan sokongan kewangan, kita mungkin akan melihat teksi terbang menjadi kenyataan di langit China dalam masa terdekat.
MODENAS, melalui anak syarikatnya, Edaran Modenas Sdn Bhd (EMOS), telah membuat kejutan hebat dalam dunia motosikal tempatan dengan melancarkan pusat 4S terbaharunya di Kuching, Sarawak. Terletak di bawah pengurusan Ghee Hua Co Sdn Bhd, Kawasaki Kuching bakal menjadi destinasi utama peminat motosikal di Malaysia Timur.
Pusat 4S yang baru dibuka ini memaparkan keseluruhan jajaran model motosikal Kawasaki, menjadikannya pusat pameran yang lengkap bagi para pecinta motosikal. Ghee Hua Co Sdn Bhd, sebagai Pengedar All-Star pertama di Malaysia Timur, membawa perkongsian strategik dengan EMOS dan MODENAS ke peringkat yang lebih tinggi.
Pelancaran cawangan ini menjadi sejarah baru kepada lanskap motosikal timur, dihadiri oleh Pengarah Kawasaki Kuching dan Ghee Hua Group, Law Kin Hin, Ketua Pegawai Eksekutif MODENAS, Roslan Roskan, dan Menteri Pelancongan, Industri Kreatif & Seni Persembahan Sarawak, Datuk Sri Abd Karim Rahman Hamzah.
Selain daripada kehebatan pembukaan pusat 4S, acara ini juga menyambut ulang tahun ke-40 Kawasaki Ninja dengan penuh meriah. Lebih 700 orang hadir untuk menyaksikan pertunjukan permotoran, aktiviti kebudayaan Sarawak, dan menikmati hidangan tempatan.
Pusat 4S Kawasaki Kuching tidak hanya menjadi destinasi utama pembelian motosikal Kawasaki di Kuching tetapi juga menawarkan pelbagai aksesori motosikal seperti pakaian, jaket, sarung tangan, ekzos, dan barangan keperluan motosikal lain.
Ghee Hua, dengan asal usul penjualan basikal pada 1968, telah berkembang menjadi pengedar rasmi Kawasaki sejak 2021. Sebagai Pengedar Kawasaki All-Star rasmi, mereka menjadi pusat 4S eksklusif di Malaysia Timur, menjadikan mereka salah satu daripada 10 pengedar pertama yang diiktiraf.
Dengan langkah ini, EMOS yakin pasaran motosikal Kawasaki dan MODENAS di Sabah dan Sarawak akan berkembang dengan pesat. Kawasaki Kuching membawa semangat baru dan gaya kepada peminat motosikal di Malaysia Timur, mewujudkan terobosan yang penuh semangat dalam dunia motosikal tempatan.
Selepas jangka masa yang dinantikan, Sime Darby Motors, pengedar rasmi BYD, dengan bangganya mengumumkan kedatangan model sedan elektrik terbaru, BYD SEAL, di Malaysia.
Dibekalkan dengan teknologi canggih, reka bentuk yang menawan, dan prestasi yang luar biasa, BYD SEAL dijangka menjadi salah satu pilihan utama dalam pasaran kenderaan elektrik pada masa kini.
BYD SEAL adalah model pertama yang memperkenalkan teknologi CTB (Cell to Body), yang mengintegrasikan sepenuhnya Bateri Bilah (Blade Battery) ke dalam struktur kenderaan. Dengan gabungan teknologi Blade Battery dan konsep CTB, kestabilan kenderaan ditingkatkan sementara profil keselamatannya diperbaiki.
Dimensi kenderaan yang lebar iaitu, dengan panjang 4800mm, lebar 1875mm, tinggi 1460mm, dan jarak roda 2920mm, membuatkan BYD SEAL menonjol di kalangan pesaingnya.
BYD SEAL turut dilengkapi dengan e-Platform 3.0 yang lebih pintar, efisien, selamat, dan memiliki keindahan yang sempurna. Dilengkapi dengan platform binaan elektrikal 800 volt, yang sama dengan jenama kenderaan elektrik mewah yang lain.
Model ini hadir dalam dua varian, iaitu Premium dan Performance, dengan pilihan motor elektrik tunggal untuk penggerak roda belakang, atau dwimotor untuk penggerak semua roda.
Varian Premium menggunakan bateri litium-ion 82.5kWh, memberikan jarak perjalanan sehingga 650km, manakala varian Performance menawarkan jarak 580km. Varian ini juga mempunyai output kuasa yang mengagumkan, menjadikannya kenderaan yang sangat responsif.
Sistem pengecasan yang pantas membolehkan pengguna untuk mengecas bateri dari 10-70 peratus dalam masa 37 minit, menggunakan pengecasan DC 150kW.
Dengan ciri-ciri seperti iTAC untuk pengekalan tork, pengimbangan bebanan gandar, dan reka bentuk luaran yang menarik, BYD SEAL menawarkan pengalaman memandu yang selamat, seimbang, dan menyeronokkan.
Di dalam, warna Hitam Thaumas memberikan sentuhan elegan, manakala skrin sentuh berputar 15.6-inci menyediakan paparan skrin intuitif bagi pengguna.
Dengan taraf keselamatan lima bintang NCAP, BYD SEAL dilengkapi dengan pelbagai ciri keselamatan pasif dan aktif untuk memberikan keyakinan yang lebih kepada pengguna.
Harga bermula dari RM179,800 untuk versi Premium RWD, dan RM199,800 untuk versi Performance AWD, BYD SEAL menawarkan kombinasi prestasi, reka bentuk, dan nilai yang sukar ditandingi.
Bagi pembeli pertama, BYD menawarkan pakej istimewa termasuk pengecas wallbox percuma dan kredit cas Gentari atau ChargEV bernilai RM800.
Selain itu, pakej servis menyeluruh dan waranti yang luas memastikan bakal pembeli dapat menikmati kepuasan dan ketenangan fikiran dalam memilih BYD SEAL sebagai pilihan kenderaan elektrik mereka.
Dengan pengenalan BYD SEAL, kini pengguna di Malaysia dapat menikmati evolusi kenderaan elektrik yang membawa prestasi, keselamatan, dan keselesaan kepada satu tahap yang baru.
Dalam dunia insurans kenderaan, terdapat perbezaan insurans yang sering disebut, iaitu insurans First Party dan insurans Third Party.Kedua-dua jenis perlindungan ini mempunyai fungsi dan...