AMG merupakan cabang prestasi tinggi bagi jenama Mercedes-Benz, dan nama ini sering dikaitkan dengan kuasa, kelajuan, dan kemewahan. Singkatan AMG berasal dari nama pengasasnya, Aufrecht, Melcher, dan Großaspach—Hans Werner Aufrecht dan Erhard Melcher yang menubuhkan syarikat itu di Großaspach, Jerman pada tahun 1967.
Matlamat asal AMG adalah untuk mengubahsuai dan meningkatkan prestasi enjin Mercedes-Benz untuk kegunaan perlumbaan.
Sejarah AMG Mercedes-Benz – Dari Bengkel Kecil ke Pentas Dunia
AMG bermula sebagai sebuah bengkel kecil yang pakar dalam mengubahsuai kereta Mercedes-Benz. Pada awalnya, mereka memberi tumpuan kepada membina kereta perlumbaan dan memodifikasi enjin untuk menghasilkan lebih banyak kuasa.
Salah satu pencapaian besar pertama mereka ialah 300 SEL 6.8 AMG, yang berjaya menduduki tempat kedua dalam perlumbaan 24 Jam Spa pada tahun 1971. Kejayaan ini menarik perhatian Mercedes-Benz, yang akhirnya membawa kepada kerjasama yang lebih rapat.
Pada tahun 1990, Mercedes-Benz secara rasmi mengintegrasikan AMG sebagai sebahagian daripada syarikat mereka, dan pada tahun 1999, DaimlerChrysler (sekarang Daimler AG) mengambil alih sepenuhnya AMG.
Ini memperkukuh kedudukan AMG sebagai divisi prestasi utama Mercedes-Benz, bertanggungjawab untuk menghasilkan model-model yang bukan sahaja berkuasa tetapi juga mengekalkan kemewahan dan keselesaan yang sinonim dengan jenama ini.
Ads
Model Ikonik AMG Mercedes-Benz
Beberapa model AMG yang paling ikonik termasuklah Mercedes-AMG GT, C63 AMG, A45S dan E63 AMG. Mercedes-AMG GT, yang dilancarkan pada tahun 2014, adalah sebuah kereta sport tulen yang direka sepenuhnya oleh AMG, menampilkan enjin V8 turbo berkembar yang mampu menghasilkan lebih daripada 600 kuasa kuda. Sementara itu, C63 AMG dan E63 AMG adalah model sedan yang menggabungkan kuasa enjin besar dengan reka bentuk yang elegan dan kemudahan yang mewah, menjadikannya pilihan popular di kalangan penggemar kereta berprestasi tinggi.
A45S pula merupakan model hatchback bernadikan enjin 2.0 liter yang di-tuned kuasa sehingga 420HP dan 500Nm tork. Enjin 2.0 liter paling berkuasa di dunia ini mampu memecut sehingga 270km/j.
Drama dan Kontroversi
Seperti mana-mana divisi prestasi, AMG juga tidak lepas dari drama dan kontroversi. Salah satu perdebatan yang sering muncul ialah sama ada AMG seharusnya terus menawarkan model dengan enjin V8 besar atau beralih sepenuhnya kepada teknologi hibrid dan elektrik.
Selain itu, terdapat juga cabaran dalam mengekalkan keseimbangan antara kuasa dan pengendalian. Terutama ketika menghasilkan model yang lebih besar dan berat seperti SUV.
Ads
Masa Depan AMG dalam Industri Automotif
Dengan perkembangan pesat dalam teknologi elektrik dan peraturan emisi yang semakin ketat, masa depan AMG jelas akan melibatkan lebih banyak model hibrid dan elektrik.
Mercedes-Benz telah mengumumkan pelan untuk memperkenalkan lebih banyak model AMG yang sepenuhnya elektrik dalam masa terdekat. Bermula dengan model EQS AMG. Ini adalah langkah penting dalam mengekalkan relevansi AMG dalam dunia automotif yang semakin mesra alam.
Namun, AMG juga berusaha memastikan bahawa peralihan ini tidak akan mengorbankan DNA mereka—iaitu kuasa enjin yang hebat dan pengalaman pemanduan yang tidak dapat ditandingi.
Walaupun enjin pembakaran dalaman mungkin akan menjadi lebih jarang. Kejuruteraan dan teknologi AMG akan terus berkembang untuk menawarkan prestasi yang luar biasa, tidak kira jenis kuasa yang digunakan.
Ads
Kesimpulan
AMG telah berjaya mengukir namanya sebagai simbol kuasa dan kecemerlangan dalam dunia automotif. Dengan sejarah yang kaya, model-model ikonik, dan visi masa depan yang bercita-cita tinggi. AMG akan terus menjadi peneraju dalam segmen kereta prestasi tinggi. Memastikan bahawa pemanduan yang mengasyikkan tetap menjadi tumpuan utama mereka, walaupun dalam era elektrifikasi yang semakin mendominasi.
DHL Express terus menunjukkan komitmen mereka terhadap kelestarian alam sekitar melalui penambahan 44 van elektrik dan tujuh skuter elektrik di Malaysia.
Pelaburan terkini ini merupakan kesinambungan pencapaian cemerlang mereka sebagai syarikat kurier pertama di negara ini menggunakan kenderaan elektrik untuk kegunaan logistik pada Oktober 2022.
Skuter elektrik pintar Blueshark R1 adalah penambahan terkini yang digunakan oleh pihak DHL untuk pengambilan dan penghantaran dokumen serta penghantaran parcel yang kecil. Selain itu, ia menyediakan sokongan despatch ad-hoc untuk urusan surat-menyurat bagi sektor kerajaan. DHL akan menggunakan skuter dua roda ini di laluan operasi mereka di sekitar Lembah Klang, Pulau Pinang, Melaka, dan Ipoh.
Setiap e-bike dilengkapi dengan bateri dwi-kapasiti 2.88kWH yang membolehkan jarak NEDC sehingga 110 kilometer dan masa mengecas hanya 3.5 jam daripada sumber kuasa 220 hingga 240V.
Kelebihan ini tidak hanya memberikan jarak yang memuaskan, tetapi juga menjadikan Blueshark R1 sebagai penyelesaian yang berkesan untuk membawa muatan yang lebih ringan dalam keadaan jalan bandar yang sesak tanpa emisi. Dengan mengurangkan output CO2e sebanyak 90 peratus berbanding enjin konvensional 150cc, Blueshark R1 memainkan peranan penting dalam mengekalkan kelestarian alam sekitar.
Pengumuman ini juga melibatkan peningkatan jumlah e-van yang beroperasi daripada 10 unit kepada 54 unit, meluaskan liputan ke negeri-negeri lain seluruh negara selain Selangor, Kuala Lumpur, Pulau Pinang, dan Johor.
Pengenalan model CAM EA4 dan Foton iBlue dijangka akan membawa kepada pengurangan kos bahan api sebanyak 74 peratus dan peningkatan kecekapan karbon sebanyak 63.5 peratus berbanding dengan van enjin pembakaran dalaman (ICE) yang digantikan.
Thushan Gooneratne, Naib Presiden Operasi, DHL Express Malaysia, berkata, “Inovasi dalam pembangunan EV telah menghasilkan bukti bahawa kelestarian dan prestasi boleh berjalan seiring. Kami yakin dengan peranan kami sebagai pendorong untuk mempercepat penerimaan dan memudahkan perubahan positif dalam sektor logistik.”
Pihak DHL Express Malaysia mempunyai rancangan untuk memindahkan 23 peratus daripada semua kenderaan penghantaran last-mile di Malaysia kepada elektrik menjelang akhir 2024. Langkah ini akan membawa kepada pencapaian sasaran kumpulan untuk memiliki 60 peratus kenderaan elektrik menjelang 2030.
Melalui Internet of Vehicles (IoV) Blueshark, pelanggan kenderaan dapat memantau dan menjejaki kenderaan mereka secara langsung. Ini termasuk data penting seperti metrik prestasi, sejarah pemanduan, keadaan kenderaan, dan julat bateri.
Kecekapan operasional penghantaran dapat ditingkatkan, sambil mengurangkan emisi karbon, melalui operasi Blueshark yang efisien dengan kos tenaga yang lebih rendah.
Elektrifikasi kenderaan adalah langkah utama dalam Jalan Kelestarian Kumpulan DHL, yang melabur sebanyak 7 bilion EUR dalam dekad ini untuk mencapai sifar emisi karbon. DHL Express kini mempunyai 29,200 EV yang beroperasi di seluruh rangkaian antarabangsa, di mana 27,800 terlibat dalam pengambilan dan penghantaran barang.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Honda kembali membuat kejutan dalam dunia motosikal dengan pengumuman enjin V-3 baharu yang bakal mencipta sejarah.
Ketika banyak pengeluar kenderaan kini lebih menumpukan pada teknologi elektrik dan meninggalkan pembangunan enjin pembakaran dalaman. Honda mengambil langkah berani memperkenalkan enjin V-3 dengan sistem induksi paksaan pertama di dunia.
Buat masa ini
Maklumat penuh mengenai enjin ini masih dirahsiakan, namun ada beberapa fakta menarik yang telah didedahkan. Enjin V-3 ini direka khas untuk motosikal berkuasa besar dan menggunakan sistem penyejukan air dengan susunan piston berbentuk “V” pada sudut 75 darjah.
Rekaan ini menggabungkan dua piston yang condong ke hadapan di satu sisi, sementara satu lagi piston condong ke belakang di sisi lain. Reka bentuk ini membolehkan enjin menjadi lebih kompak dan ramping, satu ciri yang penting bagi motosikal berkuasa besar.
Ciri Utama
Salah satu ciri utama enjin ini ialah sistem induksi paksaan yang menggunakan pemampat elektrik untuk mengawal mampatan udara yang disedut sepanjang julat pusingan enjin.
Ini bukan sahaja meningkatkan tork pada kelajuan rendah, tetapi juga memberikan kebebasan yang lebih besar dari segi rekaan. Menariknya, Honda berjaya mereka sistem ini tanpa memerlukan intercooler. Satu kelebihan besar memandangkan ruang dalam motosikal yang terhad.
Enjin yang lebih ringkas
Honda menekankan bahawa enjin ini memberi fleksibiliti luar biasa kepada jurutera mereka dari segi reka bentuk. Oleh kerana tiada keperluan untuk intercooler, enjin ini juga lebih ringkas, membolehkan Honda menyesuaikannya pada pelbagai model.
Dengan potensi untuk menghasilkan kuasa tork yang lebih tinggi walaupun pada RPM rendah. Enjin ini dijangka menawarkan pengalaman menunggang yang luar biasa bagi penggemar motosikal berkuasa besar.
Walaupun Honda belum mengesahkan model motosikal yang akan dilengkapi enjin ini. Ramai pemerhati berpendapat ia mungkin akan dilihat pada model seperti CB1000R dalam beberapa tahun akan datang. Jika ini benar, penggemar Honda bakal menikmati motosikal berkuasa tinggi yang memanfaatkan teknologi termaju dengan rekaan yang lebih padat dan responsif.
Pembangunan enjin V-3,
Induksi paksaan ini bukan sahaja membawa inovasi baharu dalam dunia motosikal tetapi juga membuktikan bahawa Honda masih bersemangat dalam mempertingkatkan teknologi enjin pembakaran dalaman walaupun banyak pengeluar lain beralih ke teknologi elektrik.
Dengan fokus pada pengeluaran besar-besaran untuk model-model berkapasiti besar. Honda dijangka akan terus menarik minat peminat motosikal yang dahagakan prestasi tinggi serta teknologi terkini dalam pakej yang elegan dan mantap.
Secara keseluruhan, pengumuman ini membawa harapan besar untuk peminat motosikal yang sentiasa menginginkan teknologi enjin yang unik dan berkuasa.
Buat masa ini, kita hanya boleh menantikan lebih banyak perkembangan daripada Honda dan bersedia untuk menyaksikan inovasi terbaharu mereka meluncur di jalanan. Apa pun model yang akan menjadi hos kepada enjin V-3 ini, Honda pasti memberikan pengalaman menunggang yang mengujakan.
Kenderaan rosak ketika sedang melakukan pemanduan atau dalam perjalanan boleh menjadi sesuatu perkara yang cukup meremehkan dan mencabar. Mahu atau tidak kita terpaksa menggunakan khidmat towing jika kereta tidak dapat berfungsi atau bergerak.
Tetapi mengetahui cara mendapatkan perkhidmatan towing secara percuma boleh membantu meringankan kesulitan anda.
Untuk pengguna kereta yang ingin tahu bagaimana mendapatkan towing percuma, berikut adalah panduan yang berguna.
Semak Polisi Insurans Anda
Periksa polisi insurans kenderaan anda. Beberapa syarikat insurans menyediakan perkhidmatan bantuan jalan raya percuma sebagai sebahagian daripada polisi mereka.
Cari maklumat ini dalam buku polisi atau akaun insurans online anda.
Hubungi Syarikat Towing Tempatan
Hubungi beberapa syarikat towing tempatan atau bengkel. Adakalanya mungkin mereka menawarkan perkhidmatan towing percuma sebagai sebahagian daripada promosi atau pakej penyelenggaraan.
Jangan ragu untuk bertanya dan mencari syarat-syarat yang berkaitan.
Ahli Kelab Automotif
Ahli kelab automotif atau persatuan automobil mungkin menikmati kelebihan berupa perkhidmatan bantuan jalan raya yang termasuk towing percuma.
Periksa keahlian anda dan manfaatkan perkhidmatan ini apabila diperlukan. Ini Cuma cadangan daripada penulis tetapi tidak salah jika kita bertanya kerana ada kelab-kelab kereta yang menyediakan pelbagai kemudahan kepada ahli berdaftar.
Insurans Penyelenggaraan atau Jaminan Kenderaan
Jika kereta masih di bawah jaminan atau program penyelenggaraan, perkhidmatan towing mungkin termasuk di dalam jaminan tersebut.
Berhubung dengan pengeluar kenderaan atau pengedar kereta tempatan untuk mendapatkan maklumat lanjut.
Hubungi Pusat Panggilan Bantuan Jalan Raya
Pusat panggilan bantuan jalan raya adalah sumber potensi untuk perkhidmatan towing percuma. Pastikan untuk menyediakan butiran lokasi yang tepat dan menjelaskan situasi anda.
Mengenali cara mendapatkan towing percuma bukan sahaja membantu anda menjimatkan kos, tetapi juga memberikan ketenangan fikiran ketika berhadapan dengan masalah kenderaan.
Sediakan nombor telefon dan butiran yang diperlukan dengan baik untuk memastikan proses perkhidmatan berjalan dengan lancar.
Ingat, syarat dan terma mungkin berbeza bergantung kepada tempat tinggal anda, jadi pastikan untuk memeriksa dengan teliti. Dengan pengetahuan ini, anda dapat bersedia untuk menangani sebarang kecemasan kenderaan dengan lebih yakin.
++Untuk update mengenai dunia automotif, jangan lupa follow kami di Youtube, Instagram & TikTok.
Bro suka kereta tak? Baca RODA PANAS seeNI Download seeNI sekarang!
Dalam dunia insurans kenderaan, terdapat perbezaan insurans yang sering disebut, iaitu insurans First Party dan insurans Third Party.Kedua-dua jenis perlindungan ini mempunyai fungsi dan...